تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته «محمد مرسی»، تنها رئیس‌جمهور غیرنظامی مصر که طی کودتای ارتش برکنار شده است، به همراه 130 نفر از رهبران اخوان‌المسلمین و برخی اعضای جنبش حماس در دادگاه جنایی قاهره محاکمه شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرسی هم  در قفس محاکمه شد+عکس


روز گذشته «محمد مرسی»، تنها رئیس‌جمهور غیرنظامی مصر که طی کودتای ارتش برکنار شده است، به همراه 130 نفر از رهبران اخوان‌المسلمین و برخی اعضای جنبش حماس در دادگاه جنایی قاهره محاکمه شد

مرسی

به نوشته خبرگزاری «یونایتدپرس»، «حسن سمیر»، قاضی دادگاه متهمان را به جرم «ایجاد هرج‌ومرج برای سرنگونی دولت و نهادهای آن» تفهیم اتهام کرد.

قاضی اتهام فرار زندانیان (از جمله محمد مرسی) از زندان «وادی نطران» را به دادگاه جنایی ارجاع داد. دادستانی کل مصر نیز از دادگاه خواست برای محمد مرسی به اتهام فرار از زندان و «جاسوسی» به نفع طرف‌های خارجی «اشد مجازات» را در نظر بگیرد.

ه نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع»، «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر دیروز بعد از آغاز پیگیری جلسه محاکمه‌اش به همراه تعدادی از رهبران اخوان المسلمین به رئیس دادگاه گفت: وقتی می‌خواهی مرا مخاطب قرار دهی از لقب «دکتر محمد مرسی رئیس جمهور قانونی مصر» استفاده کنید.

بعد از این مسئله متهمان دیگر که در کنار  مرسی در قفس اتهام حضور داشتند مرسی را تشویق کرده اند که منجر به عصبانیت رئیس دادگاه شده  است.

مرسی همچنین «محمد سلیم العوا» را به عنوان وکیل خود در همه پرونده‌ها انتخاب کرده است.

دادگاه مرسی همچون دو جلسه قبل با حاشیه‌هایی همراه شد. محمد مرسی در خلال رسیدگی به اتهاماتش در محل آکادمی پلیس قاهره ضمن «کودتا» خواندن آنچه بر دولت وی گذشت گفت: «من رئیس‌جمهور قانونی مصر هستم  و از ساعت 7صبح به این مکان کثیف آمده‌ام.» وی ضمن خطاب قرار دادن رئیس دادگاه گفت: «من رئیس‌جمهور هستم، تو چه کسی هستی؟» رئیس دادگاه نیز پاسخ داد: «من رئیس دادگاه جنایی شمال قاهره هستم.»!

آنطور که شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد، ضمن بالا گرفتن جر و بحث بین قاضی و مرسی، متهمان به طور هماهنگ به قاضی پشت کرده و فریاد زدند «مرگ بر حکومت نظامی».

رئیس‌جمهور سابق مصر در جلسه محاکمه خود ضمن نامشروع دانستن دادگاه تصریح کرد همچنان رئیس‌جمهور قانونی مصر است

از دیگر نکات قابل توجه این جلسه دادگاه این که برای نخستین بار از تلویزیون مصر به طور مستقیم پخش شد، اقدامی که در جلسات دادگاه «حسنی مبارک» صورت نمی‌گرفت. بخش هایی از این محاکمه به صورت زنده از تلویزیون دولتی مصر پخش شد، که تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که محمد مرسی و رهبران اخوان با لباس مخصوص سفید رنگ در قفس اتهام حضور دارند. در این جلسه محاکمه که در دانشکده پلیس قاهره تشکیل شد، افزون بر محمد مرسی ، محمد بدیع ، محمود عزت، سعد الکتاتنی، محمد البلتاجی، و عصام العریان نیز تفهیم اتهام شدند.

دلایل محاکمه مرسی

مرسی و شماری از رهبران اخوان المسلمین در هنگام انقلاب 2011 ، در زندان وادی النطرون در بازداشت قرار داشتند اما به دنبال حمله به این زندان، آنها محل حبس را ترک کردند.

همزمان به چند زندان دیگر مصر نیز حمله شد و علاوه بر اتباع مصری، شماری از اعضای حماس و حزب الله لبنان نیز از زندان فرار کردند.

دادستانی مصر اتهامات وارد شده به مرسی و رهبران اخوان را در دادگاه قرائت کرده است و خواستار اشد مجازات برای متهمان شده است

برخی از متهمان این پرونده به قتل و ربودن نیروهای پلیس هم متهم هستند.

مرسی و دیگر سران اخوان المسلمین درپرونده های دیگری شامل تحریک به خشونت و جاسوسی و ارتباط غیرقانونی با حماس، حزب الله لبنان و ایران متهم هستند.

حاشیه های امنیتی دادگاه
مرسی

جلسه دیروز دادگاه مصر در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.به نقل از پایگاه الاهرام، نخستین جلسه محاکمه مرسی و تعدادی از رهبران اخوان المسلمین در قضیه معروف به «یورش به زندان‌ها» در آکادمی پلیس واقع در قاهره الجدیده در حالی برگزار شد که هیچ یک از اعضای اخوان المسلمین در محیط اطراف محل برگزاری دادگاه حضور ندارند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی در ابتدای خیابان منتهی به دروازه شماره 8 آکادمی پلیس که برای ورود وکلا، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌ها اختصاص دارد، کمربند امنیتی ایجاد کرده و از ورود خودروها به خیابان ممانعت می‌کردند که همه این اقدامات امنیتی برای تامین امنیت جلسه دادگاه و ترس از وجود خودروهای بمب‌گذاری شده در اطراف دادگاه صورت می‌گرفت.

بر پایه این گزارش، تعدادی از نیروهای پلیس در پشت بام ساختمان‌های مشرف به دروازه شماره 8 آکادمی پلیس مستقر شده‌ بودند.از سوی دیگر نیز منابع امنیتی اعلام کردند که یک بمب را در برابر دادگاه عالی مصر خنثی کرده‌‌اند و 17 نفر نیز در ارتباط با این مسئله دستگیر شده‌اند.

آخرین خبرها حاکی است، ادامه جلسه محاکمه مرسی به تاریخ 22 فوریه (سوم اسفند) موکول شد. آن طور که شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرده تا زمان آغاز دادگاه بعدی متهمان در حبس باقی خواهند ماند.

فراوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: کیهان،فارس،صراط،عصرایران