تبیان، دستیار زندگی
زمزمه‌های استعفای محمدعلی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا جایی قوت گرفته که بازار گمانه‌زنی‌ها برای جایگزینی وی نیز داغ شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نجفی از قطار دولت یازدهم پیاده شد؟


زمزمه‌های استعفای محمدعلی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا جایی قوت گرفته که بازار گمانه‌زنی‌ها برای جایگزینی وی نیز داغ شده است.

محمدعلی نجفی

رفت و آمد مدیران سازمان میراث فرهنگی کم کم دارد به یک داستان تراژیک برای این سازمان مهم فرهنگی کشور تبدیل می شود. با این که پس از منصوب شدن محمدعلی نجفی به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امیدهای زیادی پس از 8 سال در این سازمان شکل گرفت اما اکنون شنیده می شود که این مدیر نوپا استعفا کرده است.

زمزمه های از استفعای محمدعلی نجفی شنیده می شود این خبر هنوز به تایید هیچ مقام رسمی نرسیده است اما شنیده ها حاکی از آن است که در چند ساعت آینده این خبر از سوی سایت دولت منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شایعاتی مبنی بر استفعای محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگردی در شامگاه هشتم بهمن ماه زمزمه شد.

این خبر که هنوز به تایید هیچ مقام رسمی نرسیده است اما در شبکه های اجتماعی با جدیت تمام منتشر شده است. حتی اعلام شده است که مسعود سلطانی فر که هم اکنون در شورای شهر تهران است، جایگزین وی خواهد بود.

مسعود سلطانی فر این خبر را نه تایید نه تکذیب کرده است. با این حال برخی از سایت ها از صالحی امیری به عنوان یکی دیگر از گزینه های احتمالی یاد می کنند.

بر اساس شنیده ها امروز سایت دولت این خبر را رسما منتشر خواهد کرد.

محمد علی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 26 مردادماه حکم انتصاب خود را از سوی حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهور دولت یازدهم دریافت کرد و در این مدت ریاست کمتر از 6 ماه خود در این سازمان، اکثر معاونان و مدیران متعلق به دولت‌های نهم و دهم را تغییر داد و مسیر را برای بازگشت مدیران دولت هشتم باز گذاشت.

محمدعلی نجفی که حدود 5 ماه قبل با حکمی از سوی رئیس جمهوری به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منصوب شده بود، اکنون شنیده می‌شود که استعفا کرده‌است. گفته می‌شود که رئیس دفتر او نیز این خبر را در تماس‌های تلفنی تائید کرده‌است

نجفی در این مدت علی‌رغم آنکه تلاش خود را بر دوری از حاشیه‌ها معطوف می‌کرد اما اظهارنظرش درباره استفاده قلیان توسط خانم‌ها، آوردن جام قلابی شیردال از آمریکا به ایران، ثبت چوگان به نام کشور آذربایجان در یونسکو و... وی را تبدیل به یکی از مردان حاشیه‌ساز دولت کرد تا جایی که افکار عمومی به این باور رسیده‌اند که هر کسی بر کرسی ریاست این سازمان می‌نشیند دوامی نخواهد داشت و اظهاراتش رنگ و بویی متفاوت به خود می‌گیرد.

یک ماهی است که زمزمه‌هایی از تغییر رئیس چند ماهه این سازمان در محافل خبری به گوش می‌رسد زمزمه‌هایی از این قرار که نجفی بیماری قلبی دارد، کمیسیون پزشکی برایش تشکیل شده، استرس برایش ضرر دارد و به همین دلیل از رئیس جمهور می‌خواهد که مسئولیتی سبک‌تر را به وی بسپارد.

در حالی که روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موضوع رفتن نجفی از این سازمان را همچنان تکذیب می‌کند اما این زمزمه‌ها این روزها قوت گرفته و ظاهراً با ارائه استعفای وی تکلیف این موضوع، همین روزها توسط رئیس جمهور روشن و نهایی می‌شود.

محمدعلی نجفی

گزینه داغ جایگزین نجفی در محافل خبری و سیاسی، «سید رضا صالحی امیری» است اما کارکنان سازمان میراث فرهنگی به ریاست «مهدی حجت»، قائم مقام فعلی چشم دوخته‌اند.

صالحی امیری گزینه رئیس جمهور برای وزارت ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید بود که نتوانست از مجلس رأی اعتماد کافی را کسب کند. وی وجه اشتراکش با نجفی برای ریاست این سازمان، نداشتن رأی کافی از نمایندگان مردم در مجلس است، نجفی برای وزارت آموزش و پرورش و صالحی امیری برای وزارت ورزش و جوانان.

گفته می شود نجفی به دلیل مشکلات قلبی و با توصیه پزشک، از رئیس جمهور خواسته است که از او در سمتی کم استرس تر استفاده کند؛ به همین دلیل استعفا کرده است.

نجفی پس از آمدن به سازمان میراث فرهنگی، مهدی حجت را که بنیان گذار این سازمان بود به عنوان قائم مقام برگزید و سید محمد بهشتی را که از او به عنوان مدیری موفق در این سازمان یاد می شود مشاور عالی خود در امور میراث فرهنگی کرد. با این حال حرف و حدیث های زیادی درباره دیگر انتصاب های او به خصوص مدیران استانی مطرح بود.

نجفی در حالی سازمان میراث فرهنگی را از دولت دهم و محمدشریف ملکزاده تحویل گرفت که، مشکلات زیادی داشت. او در یکی از سخنرانی هایش با صراحت گفت که دوران مدیریت حمید بقایی بین سال های 88 تا 90 غیرقابل دفاع بوده و بیشترین لطمات نیز به سازمان میراث فرهنگی در همین دوران خورده شد.

از جمله این لطمات می توان به طرح ناموفق انتقال بخشی از معاونت های سازمان میراث فرهنگی به شیراز و اصفهان اشاره کرد که خسارت های فراوانی برای سازمان میراث فرهنگی به همراه داشت.

پیش از این نیز مهدی حجت سازمان میراث فرهنگی را به یک بیمار تصادفی بدحال تشبیه کرده بود.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: خبرگزاری میراث فرهنگی ،فارس، ایلنا