تبیان، دستیار زندگی
وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ ... « ما گرامی داشتیم فرزند آدم را و او را بر عرصه صحرا و امواج دریا سوار كردیم و از خوراكیهای بهی بخش روزی دادیم. » من ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انگور ، چاقی یا لاغری

وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بنی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ ...

« ما گرامی داشتیم فرزند آدم را و او را بر عرصه صحرا و امواج دریا سوار كردیم و از خوراكیهای بهی بخش روزی دادیم. »

من مجموعه ای از عناصرمفید و سودمندم . ضد سرطانم و ترشی خون را كم می كنم . تنها میوه ای هستم كه وقتی خشك شوم، ارزش غذاییم بالا می رود.

از نظر تركیبات غذایی، شباهت زیادی به شیر مادر دارم.

با سوء هاضمه مبارزه می كنم، رماتیسم را از بین می برم و خلاصه خواصی دارم كه كمتر كسی از آنها با خبر است...

اسم من انگور است، و اَعراب مرا " عِنَب" می نامند: خشك كرده من مویز و كشمش خوانده می شود. به درخت من، مو- تاك- رز- رزان- رزگون- رزجون- تنگ و كرمة البیضا می گویند- زادگاه اولیه من ایران است، ولی امروز در اكثر نقاط دنیا كاشته شده و به انواع و اقسام گوناگون درآمده ام . نوع پیشرس من، یاقوتی است كه در دنیا كمتر نظیر دارد وبرای خوردن آن بایستی قبلاً آن را دانه دانه كنید و پس از شستن میل نمایید .  قسمت مورد استفاده من میوه برگ و شیر گیاهی من است- پرودگار توانا در قرآن مجید و سایر كتب آسمانی از من تعریف كرده است و ارامنه ایران جشنی به نام من برپا می نمایند سابقه این جشن در ایران هفتصد سال قبل از ظهورحضرت مسیح است. من بقدری انواع و اقسام دارم كه تا كنون هیچ آمارگری نتوانسته است رقم قطعی آنرا پیدا كند. من به رنگهای سفید، سبز، صورتی ، سیاه و بنفش ظاهر می شوم . دانه های من ریز، درشت، متوسط، گرد، بیضی ، دراز باهسته و بی هسته است.  یك نوع من معطر بوده، انگور گلاب خوانده می شود، و در الجزایر زیاد است و در بازار اروپا به قیمت گزاف خریدار دارد. درایران یك نوع مرا شكر شیراز می نامند  و  با این كه در اطراف تهران، خصوصاً شهریار زیاد كاشته شده است، با این حال هنوز پای آن به میدان های تهران نرسیده است.

ویتامین ها و فلزات در انگور

من دارای مقداری زیادی پتاس و فلزات دیگری مثل آهك ، منیزیم ، آهن، منگنز، كلر،  ید، ارسنیك، فسفر و سیلیس هستم. دارای مقدار زیادی قند تانن- اسید تارتاریك و عوامل زنده ای، مانند دیاستازها و فرمانها هستم. اگر به تركیبات مفید ویتامین های آ- و انواع " ب " و " ث" و " د" مواد رادیو اكتیو را اضافه كنید، و عوامل مؤثر و مفیدی كه در برگ وشیره و دانه و ساقه های من است در نظر بگیرید، تصدیق خواهید كرد كه من تنها یك میوه مقوی و مفید نیستم ، بلكه مجموعه ای از عناصر و عوامل سودمند و تركیبات فرح بخش می باشم.

بیش از سایر میوه ها ویتامین دارم و بیش از همه ی، خوراكیها دارای ارزش غذایی هستم. قند من به طور مستقیم و آسان وارد خون شده، و در عضلات و كبد ذخیره می گردد. در حالی كه سایر قندها اول باید به قند من تبدیل شوند و بعد وارد خون گردند، به این ترتیب اجازه ورود به یاخته های بدن به آنها داده می شود.

من ترشی خون و مایعات بدن را كم می كنم و از ابتلاء به امراض گوناگون، حتی وحشتناك ترین آنها كه سرطان است ، جلوگیری می نمایم . میوه من وقتی خشك می شود هیچ یك از خواص خود را از دست نمی دهد، بلكه ارزش غذایی آن بالا می رود، به طوری كه یك دانه كشمش خیلی بیشتر از یك حبه انگور قوت دارد و این به علت آنست كه دیاستازهای موجود در روی پوست من، به تدریج سلولز پوست را تبدیل به قند می نمایند و به همین علت است كه هیچ معده ای از خوردن مویز ناراحت نمی گردد. آب میوه تازه من، چنان كه از دانه های سالم و تخمیر نشده گرفته شود، از نظر تركیبات غذایی شباهت زیادی به شیر مادر دارد و می توان آن را غذای كودكان شیر خوار نمود و اشخاص بزرگ هم می توانند آن را به جای شیر، بدون احساس ناراحتی نوش جان نمایند و به كمك آن سموم بدن را خارج كنند آب انگور دارای مقداری قند، مواد صمغی، مواد سفیده ای، كلسیم، منیزیم و عناصر و عوامل دیگر است .  برای كم خونی، زیادی اوره ، زیادی چربی خون، امراض قلبی سودمند است و بادشكن نیز هست . به بیمارانی كه قادر به خودن غذا نیستند، معمولاً سرمی تزریق می كنند كه مقداری از قند من در آن محلول شده است. دراثر خوردن من معده كاملاً تخلیه می شود. ادرار زیاد می گردد و ترشحات صفرا به حالت اعتدال در می آید. در اثر سوخت و سازی كه از مشخصات من است، فضولات معده از بین می رود.

من از امراض زیر جلوگیری می نمایم: ترش كردن و تخامه نمودن غذا، سوء هاضمه، خونریزی معده، پیدا شدن سنگ در كلیه و مثانه، مسمومیت جیوه و سرب، بعضی از امراض جلدی، بعضی درجات سل و باد مفاصل.

من بیماری های زیر را معالجه می كنم. رماتیسم، امراض شریانی و وریدی، نقرس، فشار خون، زیاد شدن اوره در خون. من محرك اعمال كبدی هستم و چنانچه آب مرا همراه با شیر خشك به اطفال شیر خوار بدهید، از عوارض شیر خشك روی كبد آنها جلوگیری می نمایم.

انگور، درمان بیماریها

من هم چاق می كنم و هم لاغر . اشخاصی كه احتیاج به لاغر شدن دارند باید صبحانه خود را به من اختصاص دهند و تا ظهر جز من غذای دیگری نخورند و برای چاق شدن، اشخاص ضعیف البته بایستی میوه مرا همراه با نان و غذاهای دیگر میل نمایند. به زنان آبستن بگویید برای سلامتی فرزند آینده خود، تا می توانید از میوه من بهره مند شوند. مالیدن من به صورت و پوست، رنگ آن را روشن می كند و به لطافت و نرمی آن می افزاید. مالیدن تفاله من در حمام به بدن، فواید زیاد دارد و باعث تسكین درد رماتیسم و سیاتیك و نقرس می شود. كرمی كه با آب من درست شود، بیش از كرمهای دیگر پوست صورت را نرم  لطیف می سازد. برگ درخت من تانن، بی تارتارات دوپتاس، نشاسته، اسید مالیك، یك نوع صمغ، قند، اكزالات دو پتاس، گچ و چند تركیب شیمیایی مخصوص به خود دارد. این تركیبات اختصاصی، در برگهایی كه پاییز چیده شوند، زیادتر است . با برگ من دلمه و خیار شور درست می كنند. طعم برگ من كمی گس و ترش است. در طب به عنوان مقوی معده، درمان اسهال مزمن و خون دماغ مصرف می شود. دم كرده بیست و پنج گرم برگ من در یك لیتر آب، درامراض اسهال، حبس البول و یرقان توصیه شده است .  چنانچه با آب دم كرده برگ من چشم را بشویید، آن را ضد عفونی كرده و ورم پلك را فرو می نشاند. در موقعی كه درخت مرا هرس می كنند، آبی از سرشاخه های آن بیرون می آید كه به اشك مو معروف است.  مایعی است بی رنگ و زلال، این اشك سابقاً در امراض جلدی زیاد مصرف داشت، ولی در طب امروز فقط برای معالجه چشم درد و به صورت كمپرس برای التیام تمام زخم ها به كار می رود.

اگر مبتلا به سنگ كلیه و مثانه هستید، هر روز صبح ناشتا یك قاشق از این اشك را بنوشید. شیره جوانه های تازه درخت مرا، با كمك الكل گرفته، به صورت عصاره درآورید و مجدداً تقطیر كنید تا سفت شود. این ماده مُدِر و ضد تشنج است.

من یكی از بهترین غذاهای مقوی بوده ، مزاج را معتدل می نمایم. خون راصاف می كنم و خون را سالم می سازم. جهت تقویت كلیه و از بین بردن سوخته ی  اخلاط مفید هستم .  سینه و ریه را اصلاح می كنم، برای معده های مرطوب و خونی ضرر دارم، مگر آن كه مرا با زیره میل نمایید. خوردن آب سرد بعد از من، بسیار مضر است. بهتر است مرا بین دو غذا میل نمایید سوخته دانه های من برای جراحات و جلای بینایی و آبریزش چشم مفید است. پوست میوه من در معده های ضعیف دیرهضم است ، اگر معده ای ضعیف دارید، از آب من یا كشمش استفاده كنید، اگر مقداری از میوه مرا در روغن زیتون جوشانده، و صاف كنید و بروی  پوست صورت و بدن بمالید، معنی نرمی و لطافت را خواهید دانست.

فواید هسته دانه ی انگور

هسته دانه های من دارای " تانن " بوده  و قابض است. تولید باد می كند و ادرار را كم می نماید. مخصوصاً دانه هایی كه از تفاله سركه به دست می آید ، چنانچه آن را بو بدهند، خاصیت قبض كردن آن زیادتر می شود. پوست میوه من كمی دیرهضم و مولد باد است. مالیدن سوزانده آن جهت نرمی پوست و كم كردن رطوبت چشم و بیشتر زخم ها مفید است. روغن دانه های من كه به وسیله یك حلال گرفته می شود، بهترین روغن جلا بوده، زود خشك می شود و در نقاشی مصرف دارد. سرشاخه های من و تفاله های سركه را اگر بسوزانید، زغالی به دست می آید كه فوق العاده سیاه بوده و برای نقاشی و آبرنگ كاری ، بسیار عالی است.

فواید غوره

میوه نارس من كه غوره نامیده می شود ، و  شعرا به آن حصرم می گویند دارای طعمی ترش بوده ، و قابض است .  آب آن كه آب غوره نام دارد، یكی از چاشنی های مفیدی است كه در رژیم لاغری مؤثر است، خاكستر شاخه های من اگر به صورت پماد مالیده شد ورم بیضه را فرو می برد، و بواسیر را درمان می كند . و اگر خورده شود، سنگ ها را می ریزاند . اگر خاكستر چوب درخت مرا حل كرده و پس از صاف كردن غلیظ نمایید، و آن را گرم گرم كمپرس كنید، انواع دمل و كورك را باز كرده، و معالجه می كند. اگر می خواهید پوست بدنتان نرم و شاداب شود، انگور را له كرده به آن بمالید و پس از خشك شدن، با آب نیم گرم بشویید.

حال كه به فواید من پی بردید، و دانستید كه من یك غذای كامل همراه با یك انبار دارو بوده، و آنچه بدن شما لازم دارد در وجود من جمع است، از شما یك سئوال دارم: آیا انصاف است كه میوه مرا گندانده و به صورت دشمن سلامتی انسان درآورده و یاخته های بدن خود را با آن مسموم و كبد خود را خراب نمایید؟! من خلاصه ای از تشعشات خورشیدم. ارزش مرا بدانید و مرا به صورت زهر درنیاورید.  لازم است بدانید كه من دو برابر گوشت به بدن شما حرارت می دهم.