تبیان، دستیار زندگی
برخی رفتارهای ناشایست و زشت که از تعدادی جوان ایرانی در تایلند سر می‌زند باعث می‌شود که نگاه جامعه در برابر سفر به این کشور تغییر کند و حتی افرادی که بدون سوءنیت به تایلند رفته‌اند، گاه سفر خود را کتمان می‌کنند چرا که از انگ‌های احتمالی می‌هراسند.‌
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تایلند، تفریح، ایدز!


برخی رفتارهای ناشایست و زشت که از تعدادی جوان ایرانی در تایلند سر می‌زند باعث می‌شود که نگاه جامعه در برابر سفر به این کشور تغییر کند و حتی افرادی که بدون سوءنیت به تایلند رفته‌اند، گاه سفر خود را کتمان می‌کنند و سخنی از آن به میان نمی‌آورند چرا که از انگ‌های احتمالی می‌هراسند.


"اقا سلام قیمتها در تایلند چقدر هست؟"

جواب: "بوم بوم... گوگو... واکینگ استریت... بیچ استریت... بادی ماساژ... همه تو کاره. برو صفا کن تایلند شک نکن. ببین داداش یه نصیحت دارم میری توی هواپیما همسفر هم سن رو پیدا کن. اگه همون شهری که تو میری بره برو باهاش. با هم میشید همسفر من که همیشه این جوری میکنم و دوست های خوبی پیدا کردم. گرفتی چی میگم که!؟"

«سفر برای دیدن و آشنایی با فرهنگ و سبک و سیاق زندگی دیگر جوامع است خیلی دلم می خواهد معابد آنجا را ببینم و با فرهنگ آنها که مانند ما تمدنی قدیمی دارم آشنابشوم همیشه که نباید به سفر فقط به عنوان وسیله لهو و لعب وکمبود و جبران عقده های فرو خفته خودمان نگاه کنیم؟!»

تایلند

تایلند، کشوری بافرهنگ

جملات بالا بخشی از گفت‌وگوهای جوانان ایرانی در یک صفحه اجتماعی است. بعضی از آنهایی که قصد سفر به تایلند دارند در این سایت از باتجربه‌ها راهنمایی می‌خواهند یا اینکه دنبال همسفر می‌گردند. البته تعداد زیادی از جوانان نیز در این سایت اعلام می‌کنند که هدف آنها از سفر به تایلند آشنایی با یک فرهنگ و کشور جدید است.

با این حال برخی رفتارهای ناشایست و زشت که از تعدادی جوان ایرانی در تایلند سر می‌زند باعث می‌شود که نگاه جامعه در برابر سفر به این کشور تغییر کند و حتی افرادی که بدون سوءنیت به تایلند رفته‌اند، گاه سفر خود را کتمان می‌کنند و سخنی از آن به میان نمی‌آورند چرا که از انگ‌های احتمالی می‌هراسند.

تعدادی از مسافران تایلند معتقدند این کشور یکی از منظم‌ترین و آرام‌ترین کشورها برای سفر است چرا که آنها به گردشگر احترام زیادی می‌گذارند و حتی ارتباطات بین مردم تایلند نیز بسیار محترمانه و با آرامش است. به اعتقاد این افراد مردم تایلند دارای بسیار بافرهنگ هستند و به همین دلیل نباید فرصت سفر به تایلند را از دست داد.

در مقابل اما عده‌ای تایلند را مرکز رفتارهای نادرست معرفی می‌کنند و معتقدند باید سفر جوانان ایرانی به تایلند محدود شود.

فارغ از این دو دیدگاه، به نظر می‌رسد رفتار برخی جوانان ایرانی در تایلند موجب بروز نگرانی‌هایی در جامعه ایران شده است. این گروه از جوانان که به گفته دیگران "بی‌جنبه" هستند و آبروی ایرانیان را خدشه‌دار می‌کنند، نه‌تنها به قصد آشنایی با یک فرهنگ و کشور جدید به تایلند سفر نمی‌کنند بلکه فقط مراکز خاصی در تایلند را مدنظر دارند و پاتوق آنها در طول سفر فقط همین مراکز است.

تایلند

امید 32 ساله می‌گوید: تاکسی‌های پاتایا به «کلیدواژه‌ها»ی «واک استریت... » حساسیت فوق العاده‌ای دارند و به محض شنیدن این واژه‌ها منظور گردشگر را می‌فهمند و مقابل پایش ترمز می‌زنند و حتی گاهی در قبال رساندن او به خیابان واک استریت هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند چرا که پرداخت کرایه تاکسی در بسیاری از موارد بر عهده واسطه‌ها یا مراکز ارائه خدمات "مورد نظر" است.

به گفته او، به محض اینکه از فرودگاه بانکوک خارج می‌شوید چنانچه همراه با همسرتان نباشید افرادی خودشان را به شما نزدیک می‌کنند و پیشنهادهایی می‌دهند تا اوقاتتان را در طول مدت اقامت در تایلند تنها نگذرانید. حتی جالب است که بسیاری از این افراد می‌توانند با شما فارسی صحبت کنند چرا که با جوانان ایرانی بسیار نشست و برخاست داشته‌اند. اگر هم فارسی بلد نباشند دست‌کم چند کلمه مهم و تاثیرگذار فارسی را همواره بر زبان دارند. البته بسیاری از جوانان ایرانی هم در خیابان‌های تایلند مدام به تاکسی‌ها می‌گویند: «بوم - بوم»!

تعدادی از مسافران تایلند معتقدند این کشور یکی از منظم‌ترین و آرام‌ترین کشورها برای سفر است چرا که آنها به گردشگر احترام زیادی می‌گذارند و حتی ارتباطات بین مردم تایلند نیز بسیار محترمانه و با آرامش است. به اعتقاد این افراد مردم تایلند دارای بسیار بافرهنگ هستند و به همین دلیل نباید فرصت سفر به تایلند را از دست داد

هیجانم باید خالی شود

جوان دیگری در واکنش به این سوال که چرا وقت و هزینه خود را صرف چندین بار سفر به تایلند کرده است، اظهار می‌دارد: «شما بگو که من در ایران به دنبال کدام تفریح باشم که هیجاناتم تخلیه شود. تعداد قابل توجهی از جوانان ایرانی دارای هیجانات تخلیه نشده هستند که به مرور تبدیل به عقده می‌شود و در شخصیت و روان آنها تاثیر منفی می‌گذارد. من یک بار با همکلاسی دانشگاهی خود در بوستان جمشیدیه قدم می‌زدم که من و همکلاسی‌ام را مجبور به ارائه کارت شناسایی کردند و آدرس منزل هر دوی ما را یادداشت کردند. خب طبیعی است که من به دنبال تفریح ارزان در کشورهای دیگر باشم».

هشدار مراکز جهانی درباره بیماری‌های خطرناک در تایلند

روزنامه لوموند چاپ پاریس به نقل از سارا برون محقق موسسه آلرژی و بیماری های عفونی و با استناد به گزارش منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نوشت: "تحقیقات انجام شده در تایلند و تایوان حاکی از بروز و وجود یک نوع بیماری ناشناخته با علائمی مشابه ایدز است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و بیش از همه در میان بزرگسالان آسیایی که حامل ویروس اچ آی وی نیستند شایع است. نظریه دخالت ژن ها در این بیماری رد می شود چرا که در بین افراد یک خانواده مشاهده نشده است."

تایلند

به نوشته این روزنامه "احتمالا یک عامل محیطی در بروز این بیماری نقش دارد زیرا اکثر مبتلایان در آسیا گزارش شده اند. تعدادی از بیماران شناسایی شده بر اثر ابتلا به عفونت های مزمن کشته شده اند."

به رغم این هشدار که شهریور سال 91 رسانه ای شد، از میزان سفر جوانان ایرانی به تایلند کاسته نشد.

نگرانی عمیق کمیسیون بهداشت مجلس

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در مصاحبه‌ای گفته است: "متاسفانه ارتباطات در تایلند بیش از حد آزاد است، بیشتر امکانات برای هوس‌بازی است و در مجموع خیلی بی‌بندوبار است. آزادی جنسی در تایلند مشکلات خانوادگی و بهداشتی زیادی برای مردم ایران ایجاد می‌کند و ما عمیقا از این نظر نگران هستیم."

به گفته وی "آمار بیماری‌های  جنسی از جمله ایدز در تایلند بسیار بالا است و من درباره این موضوع تحقیق و بررسی کرده‌ام. علاوه بر ایرانی‌ها مشتریان دیگری از اروپا و امریکا هم به تایلند می‌آیند و من متوجه شدم که بیشتر توریست‌های غربی تایلند پیرمرد هستند و برای هوسرانی به تایلند می‌آیند. بنابراین تایلند مرکز بیماری‌های جنسی است."

فتاحی درباره تبعات اجتماعی و بهداشتی سفر جوانان ایرانی به تایلند می‌گوید: "جوانانی که از تایلند برمی‌گردند از آنجا که به قول معروف دنیادیده می‌شوند و چشم و گوششان بیش از حد باز می‌شود، در داخل ایران نیز شکارهای آسانی خواهند داشت و خود و طرف‌های مقابلشان را در معرض جدی ابتلا به ایدز و دیگر بیماری‌های باکتریال و التهابی قرار می‌دهند."

دکتر شهریاری دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم معتقد است: "نه فقط تایلند بلکه ما از سفرهای بی‌مورد به آنتالیا و دیگر کشورهای مشابه نیز نگرانیم. البته در داخل کشور هم فضا برای چنین کارهایی بسته نیست و زمینه‌هایی فراهم است. ما بیش از آنکه نگران سفر به تایلند باشیم نسبت به برخی روابط در داخل کشور نگرانی داریم. تایلندی‌ها حداقل به فکر بهداشت و سلامت خود هستند و برخی ملاحظات را دارند اما برخی جوانان ما هیچ ملاحظه‌ای برای سلامت و بهداشت خود و اطرافیانشان ندارند و این خطرساز است. مبتلایان به ایدز در کشور در حال افزایش هستند و ما از این نظر بسیار نگرانیم. قبلا عامل ابتلا سرنگ آلوده بود اما اکنون بیشتر مربوط به روابط جنسی آزاد و بی‌بند و باری است."

آمار بیماری‌های  جنسی از جمله ایدز در تایلند بسیار بالا است و من درباره این موضوع تحقیق و بررسی کرده‌ام. علاوه بر ایرانی‌ها مشتریان دیگری از اروپا و امریکا هم به تایلند می‌آیند و من متوجه شدم که بیشتر توریست‌های غربی تایلند پیرمرد هستند

چگونه تایلند نرویم؟!

اکنون این سوال مطرح می‌شود که برای منصرف کردن جوانان ایرانی از سفر به تایلند، چه باید کرد؟ چه تفریح یا راهکار جایگزینی باید پیش پای آنان قرار داد؟

تایلند

دکتر فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به "تبیان" می‌گوید: "من می‌ترسم این حرف‌ها را به شما بگویم و فردا خودم متهم شوم! من می‌دانم بخشی از مخاطبان شما از این صحبت‌های من ناراحت خواهند شد؛ مخصوصا خانم‌ها قطعا از دست من عصبانی می‌شوند اما واقعیت این است که ما راهکارهای شرعی و دینی داریم تا بتوانیم از طریق آنها جلوی انحرافات یا مشکلات را بگیریم. یکی از این راه‌ها ازدواج موقت و صیغه است. اسلام با برشمردن و تعریف حدودی، این راه را جلوی پای مسلمانان گذاشته است اما متاسفانه در جامعه ما نه‌تنها به آن توجه نمی‌شود بلکه اگر کسی حتی به این مسائل فکر کند، متهم خواهد شد."

وی می‌افزاید: "از سوی دیگر خانواده‌ها شرایط ازدواج را برای جوانان سخت کرده‌اند و بسیاری از دختران و پسران نمی‌توانند به سادگی ازدواج کنند. بنابراین برخی از آنها ترجیح می‌دهند برای تخلیه هیجانات خود به کشورهایی مثل تایلند بروند."

فتاحی ادامه می‌دهد: "شرایط جامعه ما طوری است که اگر خانمی فقط بشنود که شوهرش صیغه دارد یا حتی فقط با یک خانم هم‌کلام شده بلافاصله به طلاق فکر می‌کند."

به گفته وی برخی کشورهای عربی و اسلامی که چندهمسری برای مردان آزاد است کمتر به قصد هوسرانی به کشورهایی شبیه تایلند می‌روند.

گفتنی است به زودی سلسله گزارش‌های کارشناسی درباره ازدواج موقت و صیغه در "تبیان" منتشر خواهد شد.

مهدی جابری

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

 نرخ شیوع ایدز بیشتر از نرخ تورم!    

وقتی ایدز داریم و خود نمی‌دانیم+تست

 ایدز رسوایی نیست!