تبیان، دستیار زندگی
ترسیم ایران و ایرانی‌ها به عنوان افراد تروریست، خشن و فریبکار، سبب تحکیم تصویری در ذهن آمریکا می‌شود که بر پایه آن، ایران یک ملت متخاصم است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخریب چهره ها


ترسیم ایران و ایرانی‌ها به عنوان افراد تروریست، خشن و فریبکار، سبب تحکیم تصویری در ذهن آمریکا می‌شود که بر پایه آن، ایران یک ملت متخاصم است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

تخریب چهره ها

مدتی است که سریالی با محتوای سیاسی به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی در آمریکا و سپس دیگر کشورهای جهان تبدیل شده و حتی در ایران نیز بینندگان بسیاری پیدا کرده است؛ اما اکنون حتی کار‌شناسان غربی نیز اشاره می‌کنند که تیم ضد ایرانی سریال «هوملند»، در روند بهبود روابط ایران و آمریکا موانع جدی ایجاد می‌کند. هرچند شاید بینندگان سریال مشهور «هوملند» نپذیرند که این سریال دارای اهداف پشت پرده سیاسی بوده و در عرصه سیاست عملی تأثیرگذار است،‌‌ این سریال تأثیرات مخرب زیادی بر روابط ایران و آمریکا بر جای می‌گذارد؛ این مطلبی است که روزنامه «ایندیپندنت» در گفت‌و‌گو با یک کار‌شناس سر‌شناس مسائل خاورمیانه به بررسی آن پرداخته است.

سریال «هوملند»

«فواز جرجیس»، استاد مسائل خاورمیانه در مدرسه اقتصاد لندن در این زمینه اظهار داشته: «هوملند برای تلاش‌های صورت گرفته جهت بهبود روابط ایران و آمریکا، حکم سم را دارد».

ایندپندنت اشاره می‌کند، در آخرین بخش از فصل سوم این درام جاسوسی که روز یکشنبه در آمریکا پخش شد، محور داستان، نقشه آمریکا برای ترور یک سردار سپاه پاسداران و گذاشتن یک جاسوس سازمان «سیا» به جای وی بوده است.

جرجیس می‌گوید: «ترسیم ایران و ایرانی‌ها به عنوان افراد تروریست، خشن و فریبکار، سبب تحکیم تصویری در ذهن آمریکا می‌شود که بر پایه آن، ایران یک ملت متخاصم است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. این نه تنها کاری مضر و توطئه‌محور است، بلکه همچنین سبب ایجاد و تثبیت دشمنی میان مردم دو کشور می‌شود».

ترسیم ایران و ایرانی‌ها به عنوان افراد تروریست، خشن و فریبکار، سبب تحکیم تصویری در ذهن آمریکا می‌شود که بر پایه آن، ایران یک ملت متخاصم است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. این نه تنها کاری مضر و توطئه‌محور است، بلکه همچنین سبب ایجاد و تثبیت دشمنی میان مردم دو کشور می‌شود

این در حالی است که دامنه توطئه این سریال تنها به ایران محدود نشده است. در این زمینه، دولت لبنان می‌خواهد به واسطه تصویر تحریف شده‌ای که از این کشور در فصل دوم سریال مذکور ارائه شده، از تهیه کنندگان آن شکایت کند. وزیر گردشگری لبنان گفته، سریال هوملند، شهر بیروت را به نام «مهد تروریسم» معرفی کرده است.

افزون بر این، دولت ونزوئلا نیز به واسطه تصویری که از شهر کاراکاس در این سریال ارائه شده، از تهیه‌کنندگان آن شاکی است. وزیر خارجه ونزوئلا در مطلبی که در نشریه «فارن پالیسی» منتشر کرد، نوشت: «چه دلیلی وجود دارد که پای ونزوئلا به سریالی باز شود که آشکارا از سوی ‌اوباما و سیا حمایت می‌شود؟ آیا آن‌ها افکار عمومی آمریکا را برای تهاجم احتمالی علیه کشور ما آماده می‌کنند؟… تنها زمان این موضوع را مشخص خواهد کرد».

در عین حال، «الکساندر کری، نویسنده و تهیه کننده اجرایی این سریال ضمن دفاع از مضمون آن گفته: «در فصل نخست، ما درباره یک حمله تروریستی در آمریکا نوشتیم و امیدوار بودیم که این اتفاق رخ ندهد. در فصل دوم، درباره اینکه آیا اسرائیل به ایران حمله می‌کند یا خیر، نوشتیم و امیدوار بودیم ‌چنین اتفاقی نیفتد. در فصل سوم نیز درباره تغییر روابط ایران و غرب بحث کردیم، اما باز هم امید نداشتیم چنین چیزی تحقق پیدا کند».

به هر حال، همزمان با روند ادامه سریال هوملند، روز به روز شمار بیشتری از تحلیلگران به این موضوع اشاره می‌کنند که این سریال به طور مشخص دارای اهداف سیاسی بوده و به منظور تأثیرگذاری مستقیم بر افکار عمومی آمریکا ساخته و پخش می‌شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : سایت سربازان گمنام

مطالب مرتبط:

بعد از آرگو...  

آرگو به دادگاه می رود