تبیان، دستیار زندگی
درفصل سوم از سریال آمریکایی هوملند یک ایرانی به نام مجید جوادی به عنوان تروریست اصلی حمله به سازمان جاسوسی اعلام می شود اما نکته مهم در این میان آن است که این تروریست قصد دارد با نام ناصر حجازی کار خود را انجام دهد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکایت لبنان

ماجرای سریال آمریکایی هوملند که یک تروریست را ناصر حجازی نامید


درفصل سوم از سریال آمریکایی "هوملند" یک ایرانی به نام "مجید جوادی" به عنوان تروریست اصلی حمله به سازمان جاسوسی اعلام می شود اما نکته مهم در این میان آن است که این تروریست قصد دارد با نام ناصر حجازی کار خود را انجام دهد!

سریال آمریکایی هوملند

"شاون توب" بازیگر ایرانی‌الاصل که با ورودش به سریال "هوملند" جنجال عجیبی را در شبکه های اجتماعی مختلف ایجاد کرده است و دلیل این همه جنجال استفاده از نام مستعار اسطوره فوتبال ایران یعنی "ناصر حجازی" به عنوان یک تروریست است.

کارشناسان، نمونه های توهین به اسلام را در این سریال، حاصل از اسلام هراسی و ایران هراسی آمریکایی ها می دانند. مجموعه توهین هایی که این سریال به ایران داشته است با رسانه ای شدن توهین آن ها به ناصرحجازی وارد فصلی تازه شد و همین باعث هر چه بیشتر خشمگین شدن ایرانیان شد. در ادامه نگاهی کلی به روند داستانی این سریال و همچنین تروریست نشان دادن "ناصر حجازی" داریم:

داستان سریال از کجا شروع می شود؟

داستان کلی سریال «هوملند» درباره یکی از نیروهای آموزش دیده ارتش آمریکاست که ظاهراً هشت سال پیش در عراق ربوده شده و از سرنوشتش هیچ اطلاعی در دسترش نیست. در یک روز عادی اتفاقی عجیب همه را شگفت‌زده می‌کند و طی یک عملیات نیروهای ویژه آمریکا در عراق،‌‌ همان نیروی ویژه پیدا می‌شود که هشت سال پیش مرگش اعلام شده بود. مردی که محاسنش بلند شده و از تمدن برای چندین سال دور بوده است.

پس از مدتی مشخص می شود او در این هشت سال اسیر نیروهای القاعده بوده و به صورت تصادفی توسط نیروهای ویژه پیدا می‌شود.

موجِ شادی در میان مردم آمریکا می‌خروشد... سربازِ وطن به آغوش میهن بازگشته، حتی رئیس جمهور هم این بازگشت را به وی خوشامد می‌گوید. اما آیا همه چیز به همین سادگی است؟

مطمئناً چنین نیست و اندکی بعد‌تر یکی از مأموران سیا به او شک می‌کند و در مسیر داستان مشخص می‌شود که وی در این هشت سال اسارت، شست و شوی مغزی شده و قصد دارد عملیات‌های تروریستی در خاک آمریکا انجام دهد.

داستان‌های فرعی متعدد این سریال که ظاهراً از یک سریال کوتاه‌تر اسرائیلی برداشته شده، تماماً حول این شخص چیده شده‌اند که البته برخی از این داستان‌ها نیز متوجه کاراکترهایی است که هویتشان متعلق به ایران، ونزوئلا و دیگر کشورهایی است که رابطه خوبی با آمریکا ندارند.

سریال آمریکایی هوملند

واکنش های کاربران شبکه های اجتماعی

درفصل سوم از سریال آمریکایی "هوملند" یک ایرانی به نام "مجید جوادی" را به عنوان تروریست اصلی حمله به سازمان جاسوسی اعلام می کند اما نکته مهم در این میان آن است که این تروریست قصد دارد با نام ناصر حجازی کار خود را انجام دهد.

این سریال که برپایه اسلام هراسی و ایران هراسی ساخته شده هنوزمشخص نیست که به چه دلیل به سراغ استفاده از نام یک ستاره فوتبال ایرانی به عنوان تروریست رفته است.

مرحوم ناصر حجازی طرفداران فراوانی در ایران دارد و فعالیت های گسترده ای برای بهبود شرایط فوتبال ایران انجام داده است  از این رو میان بزرگترین ورزشکاران تاریخ ایران به حساب می آید.

پس از رسانه ای شدن این اتفاق کاربران ایرانی که در شبکه های اجتماعی مختلف مشغول فعالیت هستند واکنش های شدید نشان داده و به صفحه این سریال درشبکه های اجتماعی رفته و با گذاشتن کامنت های مختلف علاقه خود را به ناصر حجازی نشان داده و حرکت توهین آمیز سریال را محکوم کردند.

نظر آخر: ناصر حجازی ورزشکاری قابل احترام و والا نزد مردمی با قدمت 7000 ساله است.

البته این اعتراض به این زودی ها پایان نخواهد یافت زیرا همانطور که مشاهده می کنید آخرین نظرات منتشر شده در این صفحه نیز برای ایرانیان است که از این حرکت عجیب خشمگین شده اند.

"هوملند"، سریال مورد علاقه اوباما

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در صحبتی که با "Washington Post" داشته است سریال مورد علاقه خود را همین سریال "هوملند" اعلام کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در جواب سوال خبرنگار که از او پرسید، چه زمانی وقت می کند این سریال را ببیند، پاسخ داد:" روزهای یکشنبه همسرم به همراه بچه ها به تنیس می روند و من وارد اتاق کار می شوم. در اتاق کارم به ظاهر کار می کنم اما در اصل در حال تماشای سریال هستم.

داستان کلی سریال «هوملند» درباره یکی از نیروهای آموزش دیده ارتش آمریکاست که ظاهراً هشت سال پیش در عراق ربوده شده و از سرنوشتش هیچ اطلاعی در دسترش نیست. در یک روز عادی اتفاقی عجیب همه را شگفت‌زده می‌کند و طی یک عملیات نیروهای ویژه آمریکا در عراق،‌‌ همان نیروی ویژه پیدا می‌شود که هشت سال پیش مرگش اعلام شده بود.

شکایت لبنان از سریال هوملند

اسلام هراسی در این سریال تنها مختص به ایران نمی شود زیرا این در سریال نشانه های بیشتری از اسلام هراسی وجود دارد و سازندگان این سریال خشم کشورهای اسلامی بسیاری را در آورده اند. که نمونه ساده آن می توان به لبنان اشاره کرد.

اپیزود "بیروت برگشته است" از فصل دوم این سریال حاشیه‌های زیادی را در لبنان به همراه داشته‌است. به گفته‌ی فادی عبود وزیر جهانگردی لبنان، تصویری که این سریال از شهر بیروت به نمایش گذاشته، یک تحریف واقعیت جدی است.

برای مثال خیابان حمرا در این سریال یک منطقه‌ای جنگی مرگبار و پرخطر به نظر می‌رسد. در حالی که واقعیت برخلاف این است و جلوه‌های بسیاری از دنیای مدرن را می‌توان در خیابان حمرا دید. خیلی از رسانه‌های عربی این خیابان را با "تاتنهام کورت رُد" لندن و با خیابان پنجم نیویورک مقایسه می‌کنند.

وزیر جهانگردی لبنان اعلام کرده که به دنبال مسیری قانونی برای شکایت از تهیه‌کنندگان سریال آمریکایی "هوملند" است و این موضوع را در جلسه‌ی اخیر دولت لبنان مطرح کرده و وزیر ارتباطات و وزیر دادگستری هم پیگیر این اقدام هستند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط:

بعد از آرگو...  

آرگو به دادگاه می رود