تبیان، دستیار زندگی
حبیب الله کاسه ساز، تهیه کننده سینما و تلویزیون در یادداشتی که به طور اختصاصی در اختیار تبیان قرار داده ، نکات جالبی درباره ایران هراسی مطرح کرده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران همین است که هالیوود نشان می دهد؟


حبیب الله کاسه ساز، تهیه کننده سینما و تلویزیون در یادداشتی که به طور اختصاصی در اختیار تبیان قرار داده ، نکات جالبی درباره ایران هراسی مطرح کرده است.

حبیب الله کاسه ساز،

طبیعی است که دشمنان اسلام واقعیتی که از ایران وجود دارد را به شکل اصیل خود نشان نمی دهند و یک ملت عاقل می داند که وقتی دشمن در روبه رو قرار دارد و این دشمن نیز به مسائل تکنیکی و هنری آشناست متوجه می شود که نشان دادن چهره زشت و جنایتکارانه از کشورش از سوی او، چیزی جز دشمنی و کینه نمی تواند باشد. و به اعتقاد من اگر این دشمن روزی فیلمی ساخت که در آن ایران واقعی را نشان داد، باید شک کنیم که چه اتفاقی افتاده است؟

آن ها در آثار تلویزیونی و سینمایی خود به شکل هنری و البته خلاف واقع تصویری را از ایران ارائه می دهند و این تصویر از آن جایی که با هنر آمیخته شده، به دل مخاطبی که آشنایی با ایران ندارد، می نشیند و او داستان را باور می کند. از این روست که تصاویر منفی ارائه شده از سوی هالیوود از سوی مخاطبان ناآشنا پذیرفته و همه تصور می کنند، ایران همین است که هالیوود نشان می دهد.

در خاطرم هست کنگره ای در ایران برگزار شد و برخی از مهمانان خارجی با خود چراغ قوه آورده بودند، وقتی دلیلش را پرسیدیم می گفتند فکر نمی کردیم در ایران برق وجود داشته باشد و تصور می کردیم با شتر این طرف و آن طرف می روید. این اتفاقات در نتیجه همین تبلیغات منفی است که رخ می دهد و آن ها که آشنا نیستند نیز باور می کنند.

متاسفانه من احساس می کنم از روی ناآگاهی و ناخواسته –البته خوشبینانه می گویم- برخی از فیلم هایی که در داخل ایران نیز تولید می شود و نتیجه کار هنرمندان خودمان است، به این باورهای غلط دامن می زنند و اتفاقا همین آثار در جشنواره های خارجی مورد اقبال قرار می گیرند و جایزه دریافت می کنند. فیلم هایی که بدبختی و سیاهی از زندگی را نشان می دهند.

خاطرم هست کنگره ای در ایران برگزار شد و برخی از مهمانان خارجی با خود چراغ قوه آورده بودند، وقتی دلیلش را پرسیدیم می گفتند فکر نمی کردیم در ایران برق وجود داشته باشد و تصور می کردیم با شتر این طرف و آن طرف می روید. این اتفاقات در نتیجه همین تبلیغات منفی است که رخ می دهد و آن ها که آشنا نیستند نیز باور می کنند.

به اعتقاد من وقتی این طور فیلم ها در جشنواره های خارجی برگزیده می شوند، یک دلیل دارد و آن این که دولت مردان این کشورها می خواهند حرف خود را به مردم شان ثابت کنند که ببینید در دنیا چقدر بدبختی وجود دارد و ما چقدر خوشبخت هستیم.

ما حتی اگر هم بخواهیم که می خواهیم، نمی توانیم آثار خوب مان را در دنیا نشان دهیم. فیلم های دفاع مقدس ما که سراسر حماسه و ایثار هستند در کشورهای دیگر و در جشنواره های بین المللی اجازه اکران پیدا نمی کنند. چرا؟ این مسائل پیچیده است و سخت است که ما بتوانیم در برابر این هجمه عرض اندام کنیم زیرا بخش خصوصی توان پرداخت هزینه ها را ندارد و بخش دولتی هم گویا چنین دغدغه ای ندارد که اتاق فکری تشکیل دهد و بخواهد درباره تولید و سریال هایی که تصویر واقعی ایران را نشان دهد، تصمیم بگیرد.

اما به اعتقاد من مسئولان به جای پرداختن به حاشیه ها به فکر این مساله باشند و برای ارائه تصویر درست و واقعی از ایران تدبیری بیاندیشند.

حبیب الله کاسه ساز

بخش سینما و تلویزیون تبیان