تبیان، دستیار زندگی
اگر فرزندی در سن بلوغ دارید،فرغی نمی کند، دختر یا پسر، حتما کلیک کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در گوشی در مورد بلوغ


برخی حرف ها راجع به ایام بلوغ ،هم برای شما و هم برای فرزندتان خجالت آور است اما گاهی خواندن همان حرف ها در یک کتاب ،می تواند کمک کننده باشد.

بلوغ یکی از باشکوه‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین و مسئله‌سازترین مراحل تکاملی و زندگی انسان است. مرحله‌ای که در آن شخص از دنیای کودکی، ضعف و خیال خارج شده و پا به دنیای واقعیت‌ها می‌گذارد و احساس قدرت و توانایی خاص و بالایی پیدا کرده و احساس‌های جدیدی را تجربه می‌کند.

اگر فرزند و یا فرزندانی در پایان دوره ی کودکی دارید و نگران روزهای بعد هستید ، باید اطلاعات خود را از دوران بلوغ بالا ببرید. ما به شما دو کتاب پیشنهاد می کنیم که اگر فرزندتان دختر باشد و یا پسر ،می توانید از آنها استفاده کنید.

کتاب های پیشنهادی ما با دو عنوان بلوغ جسمی و روحی روانی در پسران و بلوغ جسمی و روحی روانی دردختران کاری از انتشارات ما و شما است که  می تواند اطلاعات کاملی در خصوص مسائل پیرامون بلوغ به شما ارائه دهد.همچنین خواندن آن برای فرزند شما هم کمک بزرگی به رفع سوالات متداول نوجوانان می کند.سوالاتی که گاهی نمی توانند از شما بپرسند و این کتاب ها می تواند مرجع مطمئنی برای پیدا کردن جواب های درست باشد.

در قسمت پیشگفتار می خوانیم:

آینده ی هر جامعه ای در گرو کودکان و نوجوانان و جوانان آن جامعه است و اگر امکانات لازم برای رشد و ترقی و کمال آنها فراهم شود سعادت دنیا و آخرت آن جامعه تضمین شده است.اما قبل از هر چیز لازم است بدانیم این گروه دارای چه ویژگی ها و خصایصی هستند تا بر اساس آنها برنامه ریزی کنیم.اگر می خواهیم نوجوانان ما به راه کج منحرف نشوند بایستی راه درست را به آنها نشان دهیم.ما در این کتاب ها سعی نموده ایم تا اصول کلی تغییرات ،خصوصیات و ویژگیهای اصلی  و در عین حال طبیعی جسمانی وروحی روانی این دوران را شرح دهیم.راه حل های مشکلات شایع مربوطه را به زبان بسیار ساده بیان کنیم و تقریبا به تمامی سوالات احتمالی پاسخ دهیم.

بلوغ جسمی و روحی روانی در دختران

بلوغ جسمی و روحی روانی در دختران

این کتاب با 144 صفحه، یک کتاب جامع و در عین حال کم حجم برای کسانی است که دختری در سن و سال بلوغ دارند.

فصل‌های این کتاب به شرح زیر است:

فصل یک: کلیات که شامل تعریف و علت بلوغ است.

فصل دو : علائم نشانه ها و تغییرات فیزیکی دوران بلوغ(توصیه های پزشکی جهت رشد مناسب قد،صفات و خصوصیات جنسی ثانویه )

فصل سه: بلوغ زودرس

فصل چهار: بلوغ دیررس

فصل پنج: ساختمان دستگاه تناسلی مونث

فصل شش: عادت ماهانه یا قاعدگی

فصل هفت: تغییرات جسمی و روحی پیش از قاعدگی

فصل یازده : مشکلات و خطرات شایع دوران نوجوانی

فصل دوازده: نکات کلیدی برای نوجوانان

فصل سیزدهم: نکات کلیدی برای والدین و مربیان

گروه نویسندگان این کتاب دکتر ماهیار آذر،دکتر سعید ارصلان،دکتر محسن پرویز،دکتر محمود شفیع زاده،دکتر شیرین قاضی زاده،دکتر پرویز قره خانی،دکتر عبد المحمد کجباف زاده،دکتر لولاها،دکتر سیما نوحی،دکتر شهریار هاشم زاده،دکتر اصغر ساداتیان

بلوغ جسمی و روحی روانی در پسران

بلوغ جسمی و روحی روانی در پسران

بخش اول(تغییرات جسمی دوران بلوغ)

فصل یک: کلیات که تعریف و علت بلوغ می باشد.

فصل دو: علائم ،نشانه ها و تغییرات فیزیکی دوران بلوغ

رشد و بزرگ شدن بیضه ها،رشد آلت تناسلی،رشد سریع جسمانی،محتلم شدن و انزال

فصل سه: ساختمان دستگاه تناسلی مرد

فصل چهار: بلوغ زودرس

فصل پنجم: بلوغ دیررس

فصل شش: مسائل و سوالات شایع مرتبط با نوجوانی و بلوغ

بخش دوم(تغییرات روحی و روانی دوران بلوغ)

فصل هفت: کلیات و مفاهیم

فصل هشت: تصورات ذهنی از خود و اعتماد به نفس

فصل نه: مشکلات و خطرات شایع دوران نوجوانی

فصل ده: نکات کلیدی برای نوجوانان

فصل یازده: نکات کلیدی برای والدین

دکتر سادتیان یکی از نویسنده های این دو کتاب در مورد این مجموعه ی دو جلدی می گوید: ما در این مجموعه سعی نموده ایم تا تمامی نکات اساسی در هر مورد ناراحتی وبیماری خاص را بر اساس نظرات محققین صاحب نظر ان علم و تحقیقات معتبر جهان ارائه نماییم.اما از آنجایی که علم پزشکی و مشکلات بیماران بسیار زیاد،متفاوت و متنوع بوده و حتی در برخی از موضوع ها اختلاف نظر وجود دارد،لذا در مواردی که با مشکل و سوالی رو برو می شوید، بدون شک نظر پزشک معالج شما در آن مورد خاص ارجح و ارزشمند تر می باشد.

با توجه به جنسیت فرزندتان ،می توانید یکی از این کتاب ها را تهیه کرده و با مطالعه ی آن، بزرگ شدن فرزندتان را نگاه کنید بدون آنکه نگران مشکلات خاص روزهای بلوغ باشید.

نداداودی

بخش خانواده ایرانی تبیان