سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
یکی از مهمترین ریشه هاو عوامل اضطراب و نگرانی دغدغه‌های مالی و خرج و مخارج زندگی است. این موضوع تا به جایی در زندگی افراد تاثیر گذار است که غفلت از آن حقیقتاً انسان را درگیر پریشانی های مختلفی خواهد نمود.به طور مثال بعضی از افراد در اوایل سنین نوجوانی بسی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 عامل اصلی اضطراب و استرس ها


قرآن این کلام الهی، آخرین و کاملترین برنامه هدایت و شفا بخش انسان است که با بکار گیری فرامین و دستورات آن در زندگی می توان به نقطه‌ی عالی دست پیدا کرد.


کار-شغل

دستیابی به آرامش واقعی یكی از خواسته های همیشگی بشر بوده است و دراین راستا انسان در طول تاریخ تلاش ها و رنج های بسیاری را به جان دل پذیرفته است.

بی شک بخش وسیعی از تلاش های علمی بشر و كشف رازهای ناگشوده جهان طبیعت به منظور دسترسی به امكاناتی بوده است كه آرامش و آسایش را برای انسان به ارمغان آورد ازسوی دیگر مطالعات آكادمیك و تحقیقات روانشناسی پیرامون آرامش و اضطراب و عوامل و موانع هر یك بخش قابل توجهی از پژوهش های علوم انسانی را به خود اختصاص داده است. 

 

ریشه‌ی ناآرامی کجاست؟

یکی از مهمترین ریشه ها و عوامل اضطراب و نگرانی دغدغه‌های مالی و خرج و مخارج زندگی است. این موضوع تا به جایی در زندگی افراد تاثیر گذار است که غفلت از آن حقیقتاً انسان را درگیر پریشانی های مختلفی خواهد نمود.

به طور مثال بعضی از افراد در اوایل سنین نوجوانی بسیار نگران و مضطرب آینده شغلی و تحصیلی و زندگی خود هستند البته تا اندازه ای این احساس مفید و سازنده است ولی در صورتی که از تعادل خارج شود انسان را گرفتار ناامیدی و پریشانی می سازد از این رو خداوند متعال شاه کلید موفقیت در این موضوع را در اختیار انسان قرار میدهد.

 

خدا رازق است؛ شاه کلید موفقیت در امور مالی و دنیایی

حقیقتاً کسانی که به این درجه از ایمان و باور قلبی رسیده اند که خداوند متعال در کنار بندگان خود وجود دارد و بندگان را رها ننموده و او کمک کار و روزی رسان بندگان خود است به آرامش و اطمینان خاطر دست یافته اند از این رو خداوند متعال به بندگان خود می‎فرماید: وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِیاهُم؛ و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نكشید! ما شما و آنها را روزی می‏دهیم. [1]

امید، محرک انسان برای رسیدن به خواسته ها و آرزوهاست. اینكه قرآن كسانی كه از رحمت الهی نا امید هستند را جزء كافران به حساب می آورد برای این است كه یأس و ناامیدی از رحمت خدا، در حقیقت محدود كردن قدرت خداست

پنج اصل درباره رزق و روزی

1- مقدر بودن رزق و روزی:

وَ ما مِنْ دَابَّه فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها وَ یعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فی‏ كِتابٍ مُبینٍ؛ هیچ جنبنده‏ای در زمین نیست مگر اینكه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را می‏داند همه اینها در كتاب آشكاری ثبت است! [در لوح محفو1 در كتاب علم خدا] [2]

2- روزی قابل افزایش و کاهش است

أَوَ لَمْ یعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدِرُ إِنَّ فی‏ ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یۆْمِنُونَ؛ آیا آنها ندانستند كه خداوند روزی را برای هر كس بخواهد گسترده یا تنگ می‏سازد؟! در این، آیات و نشانه‏ هایی است برای گروهی كه ایمان می‏ آورند. [3]

3- افزایش نیافتن روزی با حرص

در احادیث اسلامی تعبیرات جالبی در این زمینه دیده می شود.

در حدیثی از رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می خوانیم: اِنَّ الرِّزْقَ لایَجُرُّهُ حِرْصُ حَرِیْص، وَ لایَصْرِفُهُ کُرْهُ کارِه؛ روزی از سوی خداوند مقدر شده، نه حرص حریص آن را جلب می کند، و نه اکراه افراد آن را منع می نماید. [4]

در حدیث دیگری از امام صادق(علیه السلام) در پاسخ کسی که تقاضای موعظه کرده بود، فرمود: وَ اِنْ کانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِماذا؟؛ هرگاه رزق قسمت شده است حرص برای چیست...؟ [5]

روزی

4- روزی مقدر از راه حلال

یا أَیهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیبا؛ ای مردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاكیزه بخورید. [6]

5- کاهش روزی با سوء تدبیر

امام علی علیه السّلام فرمودند: القَلیلُ مَعَ التَّدبیرِ أبقی مِنَ الكَثیرِ مَعَ التَّبذیرِ؛ مال اندك با برنامه ریزی، پایدارتر از مال فراوانی است كه ریخت و پاش شود. [7]

و یا در جای دیگر می‎فرمایند: صَلاحُ العَیشِ التَّدبیرُ؛ سامان بخشِ گذرانِ زندگی، برنامه ریزی است. [8]

 

قرص ضد اضطراب قرآن

وقتی انسان گمان داشته باشد كه در آینده نعمتی نصیب او خواهد شد كه از آن لذّت می برد و بهره مند می شود، از این اندیشه، احساس خوب و حالت مطلوب و شیرینی به وی دست می دهد كه ما آن را ''رجاء'' می نامیم.

یكی از عواملی كه موجب آرامش افراد می شود امید داشتن به آینده ای روشن است.

امید، به انسان حالت نشاط و شادابی می دهد و برعكس ناامیدی به انسان احساس یأس و سرشكستگی و ضعف و ناتوانی می دهد. انسان ناامید همیشه شكست خورده است و انسان امیدوار در همه صحنه ها پیروز میدان است.

در امید یك حالت انتظار به بهره مند شدن از تمتعات و نعمت ها در انسان ایجاد می كند و احساس خوش آیندی در دل او زنده می كند و او را به تلاش و حركت وا می دارد.

در قرآن كریم آیات زیادی راجع به امید وجود دارد و این حقیقت با تعابیری مثل رجاء و یأس و قنوط آورده شده است.

سفارش قرآن به امیدوار بودن به رحمت الهی یهنی امید داشتن به زندگی وحیات كه در آن انسان احساس آرامش و راحتی می كند پس می بایست در زندگی امید داشت. خصوصا امید به خداوند،كه این امید مایة بركات زیادی ازجمله آرامش روحی وروانی برای انسانها می باشد

به عنوان نمونه در سوره مباركه یوسف آمده است كه: (پسرانم! بروید و از یوسف و برادرش جستجو كنید و از رحمت خدا مأیوس نشوید كه تنها گروه كافران از رحمت خدا مأیوس می شوند.)

حضرت یعقوب سفارش می كند كه فرزندانش از جستجو برای پیدا كردن یوسف و برادرش ناامید نشوند، چرا كه ناامیدی نوعی كفر است. چون انسان مۆمن و با ایمان كه خدا را وقدرت او را باور دارد و رحمت الهی را همواره مشاهده می كند، مگر ممكن است با این حال، از رحمت و عنایت خدا ناامید باشد. فقط كسانی كه از خدا جدا هستند، احساس ناامیدی در وجودشان دارند.

انسان، بدون امید، خصوصا امید به رحمت الهی نمی تواند زندگی خوب و آرامی را داشته با شد. و افراد ناامید و مأیوس در زندگی تعادل روحی خوبی ندارند. و برای همین شیرینی و لذّت زندگی را نمی چشند و همیشه در یك حالت نگرانی و اضطراب و هراس به سر می برند.

برای اینكه بتوان در زندگی در همه عرصه ها پیشرفت كرد می بایست در ابتدای كار به عاقبت آن كار امیدوار بود، وگرنه با ناامیدی دست و دل انسان به كار نمی آید.

امید، محرک انسان برای رسیدن به خواسته ها و آرزوهاست. اینكه قرآن كسانی كه از رحمت الهی نا امید هستند را جزء كافران به حساب می آورد برای این است كه یأس و ناامیدی از رحمت خدا، در حقیقت محدود كردن قدرت خداست.

سفارش قرآن به امیدوار بودن به رحمت الهی یهنی امید داشتن به زندگی و حیات كه در آن انسان احساس آرامش و راحتی می كند پس می بایست در زندگی امید داشت. خصوصا امید به خداوند،كه این امید مایه بركات زیادی از جمله آرامش روحی و روانی برای انسانها می باشد. 

 

پی نوشت ها:

[1] سوره انعام آیه 151

[2] سوره هود آیه 6

[3] سوره زمر آیه 52

[4] نور الثقلین  جلد 5، صفحه 126

[5] همان

[6] سوره بقره آیه 168

[7] غرر الحكم: 8079

[8] غرر الحكم: 8082

بخش قرآن تبیان


منبع : سایت رهروان ولایت

 

مطالب مرتبط:

 8 قرص ضد افسردگی در قرآن

قرض گرفتن هم‌پایه کفر !

ارزش اخلاقى علاقه به مال

نگاه قرآن به ثروت و دارایی

 

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین