تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران هلندی می گویند نوعی سنگ فرشهای ویژه می توانند چهل و پنج درصد اکسید نیتروژنی را جذب کنند که از خودروها وارد محیط زیست می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با آلودگی هوا چه کنیم؟


پژوهشگران هلندی می گویند نوعی سنگ فرشهای ویژه می توانند چهل و پنج درصد اکسید نیتروژنی را جذب کنند که از خودروها وارد محیط زیست می شود.

با آلودگی هوا چه کنیم؟

پژوهشگران دانشکده فنی آینتوون هلند ماده ای طراحی کرده اند که به گفته آنها می توان در جاده ها و خیابانها از این ماده استفاده کرد. به گفته دانشمندان هلندی، این ماده می تواند دود و بخار مضری را جذب کند که از خودروها خارج می شود.

آیا ممكن است كه سنگفرش های خورنده ی دود، آلودگی هوای شهرها را كاهش دهند و در مبارزه با گرمایش هوای جهان، به كمك شهرها بشتابند؟ گروهی از دانشمندان هلندی می گویند كه ممكن است این سنگفرش ها راه حلی علمی و معقول باشد.

مقامات شهر شیكاگو، خیابان بلو آیلند را به دلیل استفاده از این سنگفرشهای خوردنده ی دود در مسیر مخصوص دوچرخه، به عنوان سبزترین خیابان امریكا معرفی نموده اند. این کار می تواند گامی بزرگ در رسیدن به برنامه ریزی شهری ِ سبز باشد.

بر اساس یك مطالعه ی جدید، دانشمندان دانشگاه فناوری آیندهوون بر روی یك بلوك شهری در شهر هنگلو در هلند از بتن خورنده ی دود استفاده نموده اند و به این نتیجه رسیده اند كه این عمل، در آب و هوای ایده آل می تواند تا 45 درصد از آلودگی هوا را بكاهد.

هزینه ساخت این سنگها پنجاه درصد بیشتر از سنگهای معمولی است که در سنگفرش خیابانهای هلند از آن استفاده می شود. بنابراین، باید دید آیا سیاستمداران حاضر هستند هزینه لازم برای این کار را تامین کنند یا خیر

در تحقیق دیگری در شهر نیویورك، محققان، سنگفرش های یك سمت خیابان را با تیتانیوم اكسید كه ماده ای شناخته شده جهت تصفیه هواست، پوشش داده اند و در سمت دیگر به عنوان «نمونه كنترل آزمایش» از سنگفرش های معمولی استفاده نموده اند. پارامترهایی كه در این تحقیق اندازه گیری و كنترل شده اند، نیتریك اكسید، نیتروژن اكسید، غلظت ازن و البته شدت ترافیك خیابان بوده است.

از آنجایی که یکی از بزرگترین مشکلات قرن معاصر آلودگی هوا است. هرسال حدود دو و نیم میلیون نفر در سراسر جهان به علت بیماری های ناشی از آلودگی هوا جانشان را از دست می دهند. مواد سمی که از خودروها و کارخانه ها خارج می شود مرگبار باشد.

با آلودگی هوا چه کنیم؟

آلودگی هایی ازقبیل اکسید نیتروژن که وارد محیط زیست می شود مرگ تدریجی انسان را رقم می زند. حالا دانشمندان هلندی پس از سالها تحقیق، برای حل این مشکل چاره اندیشی جدیدی کرده اند.

البته هزینه ساخت این سنگها پنجاه درصد بیشتر از سنگهای معمولی است که در سنگفرش خیابانهای هلند از آن استفاده می شود. بنابراین، باید دید آیا سیاستمداران حاضر هستند هزینه لازم برای این کار را تامین کنند یا خیر.

کارشناسان می گویند باتوجه به هزینه های بالایی که هر سال برای مرگ ناشی از آلودگی هوا پرداخت می شود، هزینه سنگفرشهای جدید رقم بسیار بسیار ناچیزی است. دانشمندان چینی و آمریکایی علاقه مندی خود را به بهره گیری از نتایج یافته جدید دانشمندان هلندی ابراز کرده اند.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: شبکه خبر، فردا، آرل