تبیان، دستیار زندگی
شاید کاری سختی باشد که هر روز به دنبال لیستی کامل از اطلاعات جدید باشید اما می توانید با توجه به توصیه هایی که می‌شود سیستم خود را امن نگه دارید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

(قسمت اول)


شاید کاری سختی باشد که هر روز به دنبال لیستی کامل از اطلاعات جدید باشید اما می توانید با توجه به توصیه هایی که می‌شود سیستم خود را امن نگه دارید.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

استفاده از آنتی ویروس

در صورتی که شما تمامی مراقبت ها را انجام دهید بهتر است از یک آنتی ویروس هم همیشه استفاده کنید. این امکان وجود دارد که سیستم شما از طریق پلاگین های مرورگر مثل ادوبی فلش و ... آلوده شود. حتی اگر همیشه مرورگر خود را به روز کنید ممکن است در اثر برخی آسیبهای اصلاح نشده مانند باز کردن یک صفحه وب آلوده دچار آلودگی شوید.

در حال حاضر این چنین اتفاقاتی معمول نیست، اما ممکن است! آنتی ویروس یک لایه مهم حفاظتی است که سیستم شما را در برابر چنین آسیبهایی محافظت می کند.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

فعال کردن UAC

منظور از UAC، User account control است و به عنوان یک ویژگی امنیتی مهم به شمار می آید که در نسخه های آخر ویندوز به چشم می خورد. تا قبل از ویندوز ویستا این ویژگی بر روی سیستم عامل های ویندوز نبود اما به هنگامی که به عنوان یک ویژگی بر روی ویندوزهای ویستا به بعد معرفی شد، کاربران آن را به عنوان یک مزاحم تلقی می کردند. UAC در ویندوز 7 و 8 کمتر به چشم می خورد و در زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که شما تنظیماتی در سیستم خود ایجاد کرده اید و یا این که برنامه ای جدیدی را اجرا کرده اید. در این صورت UAC کمک می کند تا سیستم را در برابر برنامه های مخرب بدون آن که مجوزی اعمال کرده باشید، حفاظت کند. UAC یک لایه حفاظتی مهم به شمار می آید.

اگر شما گزینه شبکه خانگی را انتخاب کنید در حالی که از یک اتصال WI-FI که در یک کافی شاپ است به اینترنت متصل شده اید در این صورت این امکان وجود دارد که فایل هایی که بر روی سیستم شما هستند به اشتراک گذاشته شده و سایر افراد نیز بتوانند از آن استفاده کنند
روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

اجازه دهید فایروال به همراه تنظیمات باقی بماند

ویندوز دارای یک دیوار آتش است که از ابتدا بر روی آن ساخته شده است در نتیجه نیازی به نصب فایروال دیگر ندارید. رمزگذاری فایروال این امکان را می دهد تا از ویندوز و سایر برنامه ها در برابر اتصالات ورودی ناخواسته و بدافزارهایی که از آسیبهای اصلاح شده سواستفاده می کنند، محافظت کند. همچنین باید تنظیمات و پیکربندی فایروال را نیز به درستی انجام دهید. زمانی که فایروال را باز می کنید در ابتدا از شما شبکه مورد استفاده را سوال می کند که آیا شما از یک شبکه خانگی، محل کار و یا شبکه عمومی استفاده می کنید که می بایست پاسخ مناسبی را انتخاب کنید، در صورتی که شما گزینه ای مناسب را انتخاب نکنید ممکن است با مشکل مواجه شوید. مثلا اگر شما گزینه شبکه خانگی را انتخاب کنید در حالی که از یک اتصال WI-FI که در یک کافی شاپ است به اینترنت متصل شده اید در این صورت این امکان وجود دارد که فایل هایی که بر روی سیستم شما هستند به اشتراک گذاشته شده و سایر افراد نیز بتوانند از آن استفاده کنند. بهتر است از گزینه عمومی استفاده کنید تا از دسترسی افراد به منابع به اشتراک گذاشته شده جلوگیری شود.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

حذف جاوا

بیشتر کاربران در حال حاضر نسخه های نا امن و تاریخ گذشته ای از جاوا را در سیستم خود دارند که در حال اجرا است و این نتیجه را برای آن ها به همراه خواهد داشت که با مشاهده یک صفحه وب آلوده، سیستم خود را نابود کنند. بنابراین جاوا را یک محل ثابت از حفره های امنیتی بزرگ می دانند. در صورتی که جاوای نصب شده بر روی سیستم دارید بهتر است آن را از طریقControl Panel پاک کنید و یا اگر واقعا به آن نیاز دارید و نمی توانید آن را حذف کنید پلاگین آن را بر روی مرورگر خود غیرفعال کنید.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

به روز نگه داشتن نرم افزارها (تا حد امکان به صورت اتوماتیک)

تمامی نرم افزارها هر روزه با مشکلات و حفره های امنیتی درگیر هستند. این مسائل امنیتی همیشه وجود دارند. در لیست نرم افزارهای در معرض خطر می توان تمامی برنامه ها از جمله ویندوز، اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، مایکروسافت افیس، پلاگین های ادوبی فلش و ... را قرار داد. شرکت های نرم افزاری به طور منظم وصله های امنیتی را برای چنین نرم افزارهایی ارائه می دهند.

وصله های امنیتی اطلاعاتی را در مورد بدافزارهای جدید با خود دارند که موجب به روز کردن نرم افزارها و محافظت از آن ها در برابر مهاجمان می شوند. بهتر است در اسرع وقت این بسته ها برای آپدیت کردن نرم افزار نصب شوند تا مهاجمان از سیستم های آسیب پذیر سو استفاده نکنند.

روش‌های مهم امنیت کامپیوتر

همچنین نرم افزارها پیغام هایی را به کاربران می دهند که بیان می کند که آخرین نسخه آپدیت نرم افزار مورد نظر در دسترس است و این کار را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. بهتر است آن ها به سرعت نصب کنید تا همیشه آخرین نسخه ها را بدون نگرانی داشته باشید.

پلاگین مرورگرها نیز یک مشکل امنیتی مهم است. باید اطمینان حاصل کنید که پلاگین مورد نظر تاریخ گذشته نباشد. بهتر است بعد از نصب پلاگین مورد نظر تمامی سایت ها را بازدید کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

   

       ادامه دارد....

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

howtogeek

Important Computer Security Practices You Should Follow”‌ Chris Hoffman”‌

File Extensions That Are Potentially Dangerous on Windows