تبیان، دستیار زندگی
با توجه به این‌که کیک برای آماده و پخته شدن باید در مَعرض حرارت قرار گیرد، اگر انگور مورد استفاده در آن، حالت جوشش پیدا کند، خوردن آن حرام است ولی نجس نیست، مگر آن‌که معلوم شود مست‌ کننده است. اما برخی از فقها (آیات عظام اراکی و شبیری زنجانی) معتقدند همین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا در تهیه کیک میتوان از انگور استفاده کرد؟

کیک

اگر مثلاً در یک خوشه غوره یک دانه یا دو دانه انگور باشد چنانچه به آبى که از آن خوشه گرفته مى‏شود آب غوره بگویند و اثرى از شیرینى در آن نباشد و بجوشد، پاک و خوردن آن حلال است. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 123)


سوال: بکاربردن انگور در تهیه کیک حکمش چیست؟

بکار بردن انگور پس از پختن کیک، اشکالی ندارد. اما چنانچه استفاده از انگور در کیک قبل از پخت آن باشد، حکم آن به شرح زیر است:

با توجه به این‌که کیک برای آماده و پخته شدن باید در مَعرض حرارت قرار گیرد، اگر انگور مورد استفاده در آن، حالت جوشش پیدا کند، خوردن آن حرام است ولی نجس نیست، مگر آن‌که معلوم شود مست‌ کننده است. اما برخی از فقها (آیات عظام اراکی و شبیری زنجانی) معتقدند همین که انگور به جوش آمد بنابر احتیاط واجب، نجس می‌شود. (امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ص 81‌، م 113)

سوال: آیا خوردن مربای انگور که در کارخانه ی آمریکایی، درست شده، حلال است؟

مراجع عظام تقلید حکم استفاده از مربای انگور ساخته شده در کارخانجات آمریکایی و یا بطور کلی بلاد غیر اسلامی را این چنین بیان کرده اند:

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

اگر مسکر نباشد و یقین هم ندارید که بدن کافر غیر اهل کتاب در حال رطوبت با آن در تماس بوده، فى نفسه اشکال ندارد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

در صورتی که مواد مست کننده در آن نبوده باشد اشکالی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

اگر با دست و یا عضو دیگر غیر مسلمان با رطوبت ملاقات کرده باشد، خوردن آن جایز نیست و همچنین اگر یقین به ثلثان شدن آب انگور نداشته باشید، خوردن مربای آن جایز نیست. والله العالم

سوال: آیا خرما و کشمش با جوشانیدن در غذا نجس می‌شوند و نمی‌توان غذا را مصرف کرد؟

اکثر مراجع تقلید؛ خرما، مویز، کشمش و آب آنها را اگر چه جوش بیاید پاک، و خوردن آنها را حلال می‌دانند. اما برخی از فقها (آیة الله مکارم شیرازی) در این زمینه می‌گویند: هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می‌شود، اما نجس نیست و می‌توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود، مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن به قدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود، نمی‌توان آن‌را خورد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

نجس نمی‌شود و استفاده از آن اشکال ندارد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر چه جوش بیایند پاک، و خوردن آنها حلال است.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می‌شود، اما نجس نیست و می‌توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود، مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن به قدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود، نمی‌توان آن‌را خورد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

هیچ‌یک از موارد مذکور در سۆال اشکال ندارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

کشمش و خرما با جوشیدن در غذا نجس نمی‌شود و خوردن آن اشکال ندارد.

سوال: اگر مثلاً در یک خوشه غوره یک دانه یا دو دانه انگور باشد، آیا از لحاظ شرعی در تهیه آبغوره مشکلی ایجاد نمی شود، با توجه به اینکه آبغوره بعد از تهیه جوشانده می شود؟

به مسئله 203 توضیح المسائل حضرت امام خمینی(ره) توجه کنید:

اگر مثلاً در یک خوشه غوره یک دانه یا دو دانه انگور باشد چنانچه به آبى که از آن خوشه گرفته مى‏شود آب غوره بگویند و اثرى از شیرینى در آن نباشد و بجوشد، پاک و خوردن آن حلال است. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 123)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

توضیح المسائل امام خمینی ره

مطالب مرتبط:

حکم غذای مضر

میگو ماهی فلس دار مشکوک

حکم کشیدن سیگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.