تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانید مارک زاکربرگ (موسس مدیر اجرایی فیس بوک) در ماه های گذشته همواره به خاطر سقوط ارزش سهام فیس بوک زیر سوال بوده است. تا جاییکه حتی گروه قابل توجهی از منتقدین منتظر یک رئیس جدید برای غول شبکه های اجتماعی بودند و از وی می خواستند که خودش ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمان دقیق مرگ فیس بوک!


همانطور که می دانید مارک زاکربرگ (موسس  مدیر اجرایی فیس بوک) در ماه های گذشته همواره به خاطر سقوط ارزش سهام فیس بوک زیر سوال بوده است. تا جاییکه حتی گروه قابل توجهی از منتقدین منتظر یک رئیس جدید برای غول شبکه های اجتماعی بودند و از وی می خواستند که خودش استعفا دهد.

فیس بوک

به گفته ی "زوکربرگ"، وی رئیس جمهور سومین کشور پرجمعیت دنیاست، اما نه جمعیت واقعی، بلکه جمعیتی مجازی. شبکه اجتماعی، شبکه ای که از یک میلیارد انسان (کاربر) تشکیل شده و در صفحات گوناگون، روزمره خود را سپری می کنند و عده ای نیز از این روزمرگی نهایت استفاده را برده و با تیلیغات به کارهای تجاری می پردازند.

همانطور که می دانید مارک زاکربرگ (موسس  مدیر اجرایی فیس بوک) در ماه های گذشته همواره به خاطر سقوط ارزش سهام فیس بوک زیر سوال بوده است. تا جاییکه حتی گروه قابل توجهی از منتقدین منتظر یک رئیس جدید برای غول شبکه های اجتماعی بودند و از وی می خواستند که خودش استعفا دهد.

اما به نظر می رسد ، برای استعفا دادن زاکربرگ خیلی زود باشد. البته انتقاداتی فراوانی از وی وجود دارد که شکی هم در آنها نیست. از جمله اینکه چرا این کمپانی هرگز روی تولید محصولات درآمد زا تمرکز نداشته ، و به طور علنی درباره افت قیمت سهامش  و آینده کمپانی اظهار نظر نکرده است تا تسکینی برای ضرر کنندگان باشد.

این در حالی است که اخیرا مطالعه دانشگاه پرینستون نشان می دهد شبکه ‌های اجتماعی اینترنتی که به طور ناگهانی در چند سال اخیر در سراسر جهان رشد و نمو کردند، به همان سرعت نیز به مرگ زودرس مواجه خواهند شد. دانشمندان، پیدایش و مرگ شبکه‌ های اجتماعی همچون فیس بوک را شبیه سرنوشت بیماری ‌های همه ‌گیر می‌ دانند. دانشمندان با استفاده از مدل‌ های ریاضی، مرگ فیس ‌بوک را طی چند سال آینده، پیش ‌بینی کرده ‌اند.

بر اساس مطالعه ‌ای که دو تن از اساتید دانشگاه پرینستون به نام‌ های جان کانارلا و جاشوا اسپچلر و بر مبنای مدل‌ های ریاضی انجام داده ‌اند، نحوه ی پیدایش و همه ‌گیر شدن شبکه‌ های اجتماعی اینترنتی بسیار شبیه چرخه ی حیات بیماری ‌های واگیردار است؛ یعنی واجد رشد سریع و افول فوری هستند.

دانشمندان، پیدایش و مرگ شبکه‌ های اجتماعی همچون فیس بوک را شبیه سرنوشت بیماری ‌های همه ‌گیر می‌ دانند. دانشمندان با استفاده از مدل‌ های ریاضی، مرگ فیس ‌بوک را طی چند سال آینده، پیش ‌بینی کرده ‌اند

محققان ابتدا بر روی شبکه ی اجتماعی MySpace تحقیق کردند MySpace  یک شبکه معروف اجتماعی بود که به سرعت رشد کرد و مخاطبان بسیاری پیدا کرد اما به سرعت هم به افول رفت. در مرحله ی بعد، محققان، فرمول ریاضی به دست آمده را بر روی فیس بوک، امتحان کردند. این مطالعات نشان می ‌دهند این غول رسانه‌ ای به مراحل آغازین دوره افول خود وارد شده است و در چند سال آینده شاهد کاهش شدید محبوبیت شبکه ی اجتماعی فیس بوک خواهیم بود.

اگر این مدل ریاضی درست از کار دربیاید، فیس بوک بین سال ‌های 2015 تا 2017 نزدیک به 80 درصد از مخاطبان خود را از دست خواهد داد. حائز اهمیت آن که افول فیس بوک از سال 2013 شروع شده است چرا که مطالعات و تحقیقات دیگری نشان می ‌هد که فیس بوک با سرعت زیادی در حال از دست دادن پایگاه مخاطبان جوان ‌تر خود می باشد.

آغاز روند نزولی جستجوی فیس بوک از سال 2013 پس از یک دوره ی چند ساله اوج‌ گیری شتابان صورت گرفت و همین روند را چند سال قبل، شبکه اجتماعی MySpace تجربه کرده بود.

فیس بوک

باید توجه داشت که فیس بوک اولین شبکه ای نیس که بعد از اوج گیری روبه سقوط گذاشت، از این گونه شبکه های اجتماعی می توان اوایل دهه 80 و عصر Yahoo را مثال زد. چت، اتاق های گفتگو و گروه ها چه شد؟ امروز کمتر کسی را می توان دید که از یاهو برای این گونه مسائل استفاده کند البته سوای از سرویس پیام فوری (IM). در واقع موج تکنولوژی روزمرگی است که احتیاجات را تعیین می کند.

از آنجایی هم که تعداد سرگرمی ها محدود نیست پس با فرمول های ریاضی می توان گفت که زمان قاتل اجتماعات است، البته اگر مبنی بر سرگرمی باشد. فیس بوک نیز در حال از چشم افتادن است و نابود خواهد شد، همانند درختی که از داخل پویسیده شده و فقط جداری جوان دارد که کاربرهای جدیداند و تنه پوسیده منزلگاه کلاغ و قبرستانی از اطلاعات خواهد شد

فرآوری :آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / سیتنا / خبر آنلاین

مطالب مرتبط: 

پرونده فیس بوک

وی چتانه! – پرونده وی چت-

بازدیدکنندگان کلوب بیشتر از فیس بوک!