تبیان، دستیار زندگی
موكل و وكیل باید چه شرایطی داشته باشند تا وكالت به نحو صحیحی واقع شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وكالت چیست؟

وکالت بلاعزل

سوال 1: از نظر شرع وكالت چیست؟ لطفاً توضیح دهید.

جواب: وكالت آن است كه انسان كاری را كه می‌تواند در آن دخالت كند، به دیگری واگذار نماید تا از طرف او انجام دهد، ‌مثلاً كسی را وكیل كند كه خانه‌ی او را بفروشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج2, ص327)

سوال 2: آیا در وكالت حتماً باید صیغه‌ی آن خوانده شود؟

جواب: در وكالت لازم نیست صیغه‌ی آن را بخوانند، و اگر انسان به دیگری بفهماند كه او را وكیل كرده و او هم بفهماند قبول نموده، مثلاً مال خود را به كسی بدهد كه برای او بفروشد و او مال را بگیرد وكالت صحیح است. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م2257)

سوال 3: موكل و وكیل باید چه شرایطی داشته باشند تا وكالت به نحو صحیحی واقع شود؟

جواب: باید بالغ و عاقل باشند و از روی قصد و اختیار اقدام كنند. و همچنین وكیل كاری را كه نمی‌تواند انجام دهد، یا شرعاً نباید انجام دهد نمی‌تواند برای انجام آن از طرف دیگری وكیل شود مثلاً كسی كه در احرام حج است چون نباید صیغه‌ی عقد زناشویی را بخواند، نمی‌تواند برای خواندن صیغه از طرف دیگری وكیل شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج2, م2259 و2260)

سوال 4: آیا وكیل می‌تواند برای انجام كاری كه او وكیل شده است، وكیل بگیرد؟

جواب: وكیل نمی‌تواند برای انجام كاری كه به او واگذار شده دیگری را وكیل نماید، ولی اگر موكل به او اجازه داده باشد كه وكیل بگیرد، ‌به هر طوری كه به او دستور داده می‌تواند رفتار نماید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج2, م2264)

سوال 5: اگر كسی نامه‌ای بیاورد كه به امضاء زن و مرد و ولی زن رسیده است و به عاقد وكالت می‌دهند عقد را بخواند. آیا این نوع وكالت معتبر است؟

جواب: وكالت با نامه و امضاء اثبات نمی‌شود مگر آنكه موجب اطمینان شود.(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج3, ص92, س35)

سوال 6: در صورتی كه ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر زوج، زوجه خود را وكیل در طلاق كند این وكالت قابل عزل می‌باشد یا خیر؟

جواب: اگر به نحو شرط نتیجه (یعنی زن در حین اجراء صیغه عقد بگوید: من خودم را به شرط این كه وكیل بلا عزل در طلاق باشم به زوجیت تو در می‌آورم و مرد هم قبول كند) شرط شده كه زن وكیل باشد این وكالت قابل عزل نیست و چنین شرطی لازم و قابل فسخ نیست.(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج3, ص105, س67)

سوال 7: شخصی یخچالی را در مغازه‌ای امانت گذاشته و صاحب مغازه آن را برای فروش بیرون گذاشته بعد از مدتی به او مراجعه شده كه می‌گوید مقداری از اثاث آن را برده‌اند آیا صاحب مغازه ضامن هست یا خیر؟

جواب: اگر در حفظ آن كوتاهی نكرده ضامن نیست. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م2335)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

از قوانین شرعی بیمه چه میدانید؟

ارث بعد از وصیت و دین است

در مورد نفقه چه میدانید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.