تبیان، دستیار زندگی
آیا القاعده این‌بار در رویای نفوذ به مصر است؟ ایا اخوان المسلمین این ‌بار عنان خود را در اختیار القاعده و مشتی تروریست خواهد داد تا اوضاع كشور بزرگی چون مصر همانند سوریه و یا عراق شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مصر در دست القاعده می‌افتد؟


آیا القاعده این‌بار در رویای نفوذ به مصر است؟ ایا اخوان المسلمین این ‌بار عنان خود را در اختیار القاعده و مشتی تروریست خواهد داد تا اوضاع كشور بزرگی چون مصر همانند سوریه و یا عراق شود؟

ایمن الظواهری

گزارش‌های حكایت از آن دارد كه رهبر القاعده در پیامی صوتی از مسلمانان مصر خواسته است تا به جنگ خود با مسیحیان این کشور پایان داده و به جای دولت کودتا دولتی اسلام‌گرا تشکیل دهند. ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده در این پیام از مسلمانان مصر خواسته است كه تا از جنگ با مسیحیان این کشور دست بردارند؛ چرا كه چنین اقدامی بهانه‌ به دست غرب می‌دهد تا به مداخله در امور مصر بپردازد. الظواهری خاطرنشان کرده است كه مسلمانان مصر باید با دولت کودتا که با رهبری عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر اداره می‌شود، مقابله کنند و به جای آن دولتی اسلام‌گرا تشکیل دهند. این جدیدترین اظهارات رهبر القاعده در حالی مطرح می‌‌شود كه اوضاع مصر بسیار ناآرام است. دولت كودتا در مصر بر سریر قدرت است و ادعا می‌كند مردم مصر با اكثریت بسیار بالایی به رفراندوم قانون اساسی جدید مصر رای داده‌اند. به زودی انتخابات ریاست جمهوری این كشور در ماه مارس نیز برگزار می‌شود. قانون اساسی كه ارتش مدعی رای بالای مردم به آن است مورد حمایت حسنی مبارك، رئیس جمهور اسبق مخلوع مصر واقع شده است كه تا چندی پیش در انتظار محاكمه برای كشتار مردم در جریان تظاهارت سال 2011 بود. اما امروز ورق برگشته و اخوان المسلمین كه با رای مردم بر سر كار آمده بودند، در حال محاكمه هستند و همین مساله در سالگرد انقلاب مصر بر تنش‌ها و درگیری‌ها در این كشور افزوده است. مدتی است اقتصاد و گردشگری مصر دچار افت شده و جابجایی دائمی قدرت در این كشور اقتصاد مصر را دچار مشكل كرده است.

رهبر القاعده در پیامی صوتی از مسلمانان مصر خواسته است تا به جنگ خود با مسیحیان این کشور پایان داده و به جای دولت کودتا دولتی اسلام‌گرا تشکیل دهند. ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده در این پیام از مسلمانان مصر خواسته است كه تا از جنگ با مسیحیان این کشور دست بردارند؛ چرا كه چنین اقدامی بهانه‌ به دست غرب می‌دهد تا به مداخله در امور مصر بپردازد

كمك‌های آمریكا نیز به این كشور پس از خلع مرسی از ریاست جمهوری توسط مصر، با اما و اگرهایی مواجه است و در مجموع جریان بیداری اسلامی مردم مصر در كمتر از 2 سال تبدیل به دیكتاتوری نظامی شده است. در جریان درگیری‌های خشونت‌آمیز میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان مصری در سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه، حدود 50 تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. در حالی است که وزارت کشور مصر از بازداشت 1079 تن از تظاهرکنندگان در نواحی مختلف این کشور خبر داده است. دعوا میان حامیان اخوان المسلمین و كودتاچیان برقرار است و هنوز مصر روی آرامش ندیده است. به نظر می رسد مستبدانی چون السیسی، وزیر دفاع مصر كه گفته می‌شود نامزد پست ریاست جمهوری این كشور در انتخابات آینده است و با احتمال زیادی نیز رای خواهد آورد، راه اسلاف خود چون مبارك، سادات و الناصر را طی می‌كند. نظامیان مصر می خواهند ثابت كنند كه مصر نمی‌تواند از استبداد رهایی یابد و باید همانند زمانی كه اسیر استبداد عثمانی بود، این بار نیز اسیر استبداد نظامیان و چكمه‌پوشان باشد.

مصر

در حالی كه مردم مصر بسیار فهیم و فی الواقع با سایر اعراب متفاوت هستند. مشكلات موجود بر سر راه دموكراسی در این كشور سبب شده است كه حازم ببلاوی، نخست‌وزیر مصر اعلام كند كه تصمیم دارد در هفته آتی اصلاحاتی در کابینه خود ایجاد کند. اما به نظر نمی رسد كه بتوان نتیجه‌ای از این مساله گرفت. از سوی دیگر القاعده كه با عناوین مختلف در مناطق متفاوت خاورمیانه در تلاش و تكاپو برای كشتار مردم است، این بار درصدد نفوذ به مصر است. اقدامی كه درصورت تحقق خطرات بسیاری را برای منطقه در پی خواهد داشت. هم‌اكنون سوریه و عراق به عنوان پایگاه اصلی حركت و اقدام این تروریست‌هاست و به تازگی اعلام شده است كه یكی از جریان‌های وابسته به القاعده به نام داعش در لبنان نیز اعلام موجدیت كرده است. این روند باعث نفوذ دامنه حركت این جریان به اردن و مصر خواهد شد و مردم مصر را درگیر این مناقشات خواهد كرد. عملكرد نادرست و نابهنگام ارتش در كودتا علیه مرسی و ندانم كاری اخوان‌المسلمین سبب شده است كه امروز مصر با این معضل دست‌به گریبان شود و لذا هرگونه استقبال اخوان المسلمین از شعار دولت اسلام‌گرای القاعده، یعنی افتادن در دام این جریان و ویران شدن مصر. بروز تنش‌ها و تشنج‌های منطقه‌ای كه روز به روز بیشتر می‌شود مطمئنا در آینده موجب قدرت گرفتن این جریان شوم و نامیمون خواهد شد و این منطقه را با چالش‌های اساسی مواجه خواهد كرد. در حالی كه تنها برنده این مقوله، غرب و مخالفان جریان بیداری اسلامی  خواهند بود.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

نقش نظامیان در سیاست مصر

مصر و حاكمان دیكتاتور

دیپلماسی فعال و حل بحران‌های منطقه