تبیان، دستیار زندگی
وقتی شما گرمتان است، عرق می کنید. روی بدن شما با قطرات عرق پوشیده می شود. این عرق توسط غده های عرقی زیر پوست تولید می شود.به طور معمول انسان ها بیشتر از دو میلیون غده عرقی دارند. قطرات عرق از این غدد ترشح می شود و توسط روزنه های روی پوست شما روی سطح پوست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوست شما عرق می کند؟

میزان حساسیت پوست

پوست شما عرق می کند و سطح رویه بدن شما را پوشانده است.

آیا تا به حال به پوست بدن خودتان فکر کرده اید؟

وقتی ورزش می کنید؟ و یا وقتی در یک روز تابستانی در معرض نور خورشید هستید؟

در همه این شرایط، بدن شما تلاش می کند که بدن را خنک کند.

وقتی شما گرمتان است، عرق می کنید. روی بدن شما با قطرات عرق پوشیده می شود. این عرق توسط غده های عرقی که در زیر پوست،قرار دارند، تولید می شود. به طور معمول انسان ها بیشتر از دو میلیون غده عرقی زیر پوست خود دارند. قطرات عرق از این غدد ترشح می شود و توسط روزنه هایی به سطح بالایی و خارجی پوست شما می آیند.

اما وقتی شما زیاد عرق می کنید، این حس به شما دست نمی دهد؛ که بدنتان خیلی عرق می کند!!! در واقع بیشتر عرق شما خشک تبخیر می شود.

نوشیدن آب هنگام ورزش

بیشتر عرق روی بدن شما، روی پوست بدن شما خشک می شود. پوست شما، وقتی عرق می کنید،  به عنوان یک خشک کننده  عمل می شود. مقداری گرما از سطح پوست شما گرفته می شود و عرق که به صورت مایع است از سطح خارجی بدن شما بخار می شود، به این عمل تبخیر می گویند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا مزه عرق شما شور است؟

برای تولید عرق، الکترولیت ها کنار هم قرار می گیرند تا نمک تولید کنند،همین الکترولیت هایی که نمک می سازند باعث می شوند که مزه عرق، شور باشد.

در تعادل نگه داشتن مقدار  آب و نمک در یک بازه مشخص در بدن بسیار اهمیت دارد. چنانچه در زمان فعالیت، مقدار هر یک از این مواد(نمک یا آب) در بدن کافی نباشد، آسیب های جدی به بدن می رسد، به عنوان مثال؛ ماهیچه ها ضعیف می شوند و یا دچار گرفتگی می شوند. حتی ممکن است انسان دچار سردرد شود و یا حتی دچار سرگیجه.

نوشیدن آب

آب بهترین است.

اگر می خواهید به مدت 30 دقیقه یا بیشتر ورزش کنید، حواستان باشد که مقدار بسیار زیادی آب بنوشید. در هنگام انجام فعالیت بدنی، بدن انسان ها معمولا الکترولیت های زیادی را نسبت به آنچه که در طول روز می خورند و می آشامند، دریافت کرده و از دست می دهند.

در هنگام انجام فعالیت های بدنی سنگین، سعی کنید غذاهای سرشار از الکترولیت بخورید و آب زیادی بنوشید،

آیا شما غذاهایی را می شناسید که شامل الکترولیت باشد؟ به طور مثال موز و سیب زمینی سرشار از پتاسیم است، که الکترولیت تولید می کند.

برای اینکه بدانید بهتر است کدام غذاها را بخورید، می توانید به برچسب های روی مواد غذایی بیشتر دقت کنید و یا از اعضای خانواده تان در این مورد سوال بپرسید.

ورزشکاران که فعالیت بدنی بسیار طولانی دارند، مقدار الکترولیت  و آب زیادی را با عرق کردن از دست می دهند. در این موارد آن ها باید تلاش کنند که این مواد را  با غذاها جایگزین کنند. همین باعث می شود که آن ها در طول بازی آب زیادی می نوشند.

اکنون دریافتید که باید مقدار آب مصرفی تان را هنگام ورزش کردن افزایش دهید. برای خنک کردن خود حین ورزش نگران نباشید، بدن شما در این امر به شما با عرق کردن کمک می کند. 

در آموزش تعاملی زیر، دانش آموزان دوره متوسطه می توانند در چهار مرحله متفاوت مراحل تولید عرق توسط غده های زیر پوستی و رسیدن عرق به سطح بیرونی پوست و تبخیر از سطح پوست را مشاهده و بررسی نمایند.

به دمای بدن در فرایند عرق کردن دقت نمایید.

برای شروع آموزش تعاملی روی عددهای 1-2-3-4 کلیک کنید و با نگاه به  Body temperature  دمای بدن را در هر مرحله بررسی نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان