تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه عکس تاریخ و طبیعت ایران در گالری ایکار بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکس طبیعت و تاریخ ایران در بلگراد


نمایشگاه عکس تاریخ و طبیعت ایران در گالری ایکار بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد.

عکس طبیعت و تاریخ ایران در بلگراد

سوفیا لیوبیچیچ در این نمایشگاه که از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری انجمن دوستی ایران و صربستان در میان جمعی از دوستداران صربستانی به فرهنگ ایرانی در گالری ایکار در بلگراد برگزار شد.

سوفیا لیوبیچیچ؛ پژوهشگر صرب در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: ما امروزه آثار این تمدن غنی برخاسته از آسیا را در اقصی نقاط جهان می‌بینیم و شاهد آثار سرامیک و شیشه و دست یافته های باستانی و دیگر آثار برجسته ایران در بیشتر نقاط جهان هستیم که در موزه های بزرگ اروپایی و غیر اروپایی نگهداری می‌شوند.

این پژوهشگر صرب افزود: مهم تر از همه اینکه هنر ایرانی با ظهور اسلام و پس از آن در سده 15میلادی به اوج خود رسید که آثارمینیاتوری و سفالگری از آن جمله هستند.

تاتیانا سورلیچ؛ رییس گالری ایکار بلگراد نیز در این مراسم که عکس هایی از حضور بانوان محجبه کشورمان در عرصه های گوناگون علمی، صنعتی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و اجتماعی به نمایش گذاشته شده بود، از ایران به عنوان کشوری متمدن و با سابقه درخشان تاریخی یاد کرد و این نمایشگاه علاوه بر معرفی شهرها، نمایانگر شرکت و حضور زنان در تمامی عرصه های زندگی در ایران نیز است، ما را با فرهنگ غنی و میراث فرهنگی این کشور بیشتر آشنا می‌کند.

محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی کشورمان هم در این مراسم گفت: آنچه در این نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته شده، تنها بخش کوچکی از عظمت و شکوه ایران اسلامی است که همه ابعاد آن در قاب تصویر نمی‌گنجد و زبان را هم یارای شرح و بیان آن نیست.

ما امروزه آثار این تمدن غنی برخاسته از آسیا را در اقصی نقاط جهان می‌بینیم و شاهد آثار سرامیک و شیشه و دست یافته های باستانی و دیگر آثار برجسته ایران در بیشتر نقاط جهان هستیم که در موزه های بزرگ اروپایی و غیر اروپایی نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تمدن اسلامی، معماری ایرانی را به اوج رسانید، یاد آور شد: خجستگی و برجستگی شهرهایی چون مشهد، اصفهان، شیراز، همدان، کرمان و کرمانشاه و یا سابقه پر راز و رمز شهرهای باستانی نظیر شوش چشم هر بیننده ای را خیره می‌کند و ناخواسته به عمق تاریخی کهن سوق می‌دهد و حیرت و حیرانی را بر او مستولی می‌سازد.

رایزن فرهنگ سفارت کشورمان سپس با اشاره به حضور پر رنگ بانوان در عرصه های مختلف کشور افزود: در ایران اسلامی زنان در کنار مردان تلاش و کوشش می‌کنند، در عرصه های مختلف حضوری گسترده دارند و نقش موثر آنان عیان و آشکار است.

سوتو دوبرییویچ یکی از مدیران فرهنگی مناطق شهرداری بلگراد که پیشتر سفری 21 روزه به ایران داشت به گوشه ای از خاطرات خود اشاره کرد و گفت: اشتراکات زیادی بین دو کشور وجود دارد که این دو ملت را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

وی در ادامه سخنانش به بخشی از این مشترکات را کلماتی دانست که در صربستان روزانه از آن استفاده می‌شود و گفت: در ایران هیچ مسافری در طول مدت اقامت خود، احساس غربت نمی‌کند زیرا که مردم ایران زمین بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند.

بخش هنری تبیان


منبع: همشهری آنلاین