تبیان، دستیار زندگی
یکی از دغدغه های فکری والدین، انجام تکالیف مدرسه ی فرزندان است. بیشتر پدر و مادرها با چنین موضوعی درگیر بوده و می خواهند فرزندان متکی به خود داشته باشند، اما اتخاذ بعضی روش ها گاهی نتیجه ی عکس می دهد و مشکل را بیشتر می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجازه دهید فرزند تان خودش دیپلم بگیرد!

یکی از دغدغه های فکری والدین، انجام تکالیف مدرسه ی فرزندان است. بیشتر پدر و مادرها با چنین موضوعی درگیر بوده و می خواهند فرزندان متکی به خود داشته باشند، اما اتخاذ بعضی روش ها گاهی نتیجه ی عکس می دهد و مشکل را بیشتر می کند. با در نظر گرفتن روش مناسب و مشارکت صحیح والدین می توان به هدف فوق دست یافت.

اجازه دهید فرزندتان خودش دیپلم بگیرد!

مسئولیت پذیری

اگر می خواهید در کنار فرزند خود یک بار دیگر همه ی سال های مدرسه را تجربه کنید و یک دیپلم دیگر بگیرید، او را به خودتان وابسته کنید! البته نتیجه این خواهد شد که فرزند شما ممکن است اصلا دیپلم نگیرد. بعضی از والدین خود را مسئول انجام تکالیف فرزند می دانند و در کنار او برای انجام تکالیف جا خوش می کنند. ساعت شروع و خاتمه ی انجام تکالیف را تعیین می کنند و. . . به طوری که اگر یک روز در کنار فرزند خود نباشند، او کاملا انجام تکالیف را فراموش می کند.

هر چند لازم است والدین در سال های اول دبستان نظارت کافی داشته باشد، امابرنامه ریزی و مسئولیت پذیری را باید به کودک آموزش دهند. پس والدین با نظارت مفیدی که برای انجام تکالیف دارند. کم کم دانش آموز را مسئولیت پذیر بار می آورند و به این ترتیب در صورت عدم حضور والدین نیز احساس مسئولیت برای انجام تکالیف وجود دارد. نتیجه نیز این خواهد شد که در سال های بعدی نیز کودک خود جوش و خودکار خواهد بود و با افت تحصیلی مواجه نمی شود.

دانش آموز چگونه تکالیف خود را انجام می دهد؟

در بین دانش آموزان مختلف، تفاوت در انجام تکالیف وجود دارد، بنابراین باید قبل از این که نسخه ی خاصی را برای دانش آموز تجویز کنند به نحوه و روش انجام تکالیف توسط آنان توجه شود. دقت کنید در چه وقت و در چه مدت زمانی دانش آموز بدون کمک شما تکالیفش را انجام می دهد و درحین انجام کار دچار حواس پرتی و خیالبافی می شود.

ارتباط والدین با اولیا مدرسه

در دوران ابتدایی ارتباط والدین و معلم مدرسه باید بیشتر از مقاطع بالاتر باشد، چرا که دانش آموزان در اول یادگیری هستند و آشنایی با روش معلم در یاری فرزند می تواند بسیار موثر باشد. هدف معلم را بشناسید و مشکلات وضعف های فرزند خود را نیز شناسایی کنید.

برنامه ریزی

برای رسیدن به هدف، در همه ی کارها نیاز به برنامه ریزی وجود دارد. یک برنامه ی منظم برای انجام تکالیف دانش آموز را از بلاتکلیفی خلاص می کند. پس برنامه را توسط خودش بنویسید و در جایی مناسب که بیشتر به نظر می رسد، نصب کنید.

برنامه ریزی والدین

در طول مدت تحصیل فرزندان، خود را با آن ها وفق دهید و برای گردش و دید و بازدید هر زمانی را اختصاص ندهید. سعی کنید این گونه برنامه ریزی ها مقارن با زمان انجام تکالیف فرزندان نباشد.برهم زدن برنامه ی درسی فرزندان موجب می شود نظم آن ها مختل شده و در ادامه ی مسیر تمایلی به انجام برنامه نداشته باشند.

نحوه هماهنگی والدین در دروس

وقتی فرزند شما در انجام تکالیف کمک خواست پاسخ سۆالات را به راحتی در اختیارش قرار ندهید. بلکه او را راهنمایی کنید تا خودش بتواند به جواب برسد. به این ترتیب او را فعال کنید تا از توانایی های خود استفاده کند و اعتماد به نفسش نیز افزایش یابد. و همچنین مطالب بیشتر در خاطرش باقی می ماند.

هدایت تشویقی

یکی از مهم ترین عوامل کمک کننده به موفقیت دانش آموز در زمینه های مختلف، تشویق است. چنانچه دانش آموز در مقابل انجام به موقع و درست برنامه ریزی، در حد قابل قبول مورد تشویق قرار گیرد (دادن ستاره برچسب و. . . ) موجب دلگرمی و جدیت بیشتر در انجام وظیفه می شود.

ایجاد فضای مناسب برای انجام تکالیف

بعضی افراد برای درس خواندن به محیط اطراف توجه نمی کنند و ترجیح می دهند در مقابل تلویزیون، روی تختخواب و. . . اقدام به درس خواندن کنند، در صورتی که بخش زیادی از حواس آنان متوجه محیط و انجام تکالیف طولانی و طاقت فرسا خواهد شد. پس مکان نتایج بهتری خواهد داشت.گذاشتن دفتر و کتاب روی میز تحریر یا سطحی که از زمین بالاتر باشد و به کمر آسیب نرساند، نیز توصیه می شود.

بررسی عملکرد

پس از مدتی با حضور فرزند خود عملکردش را بررسی و نقاط ضعف و قوت او را در کمال مهربانی یادآور شوید. از تخریب شخصیت، تأکید بر کم کاری ها و ناتوانی هایش جداً خودداری کنید. صبور باشید و سعی کنید تغییرات را در او کم کم به وجود آورید. حتما تغییر روش، مدت زمان می خواهد.

منبع: میگنا

تجمیع: نسیم گوهری