تبیان، دستیار زندگی
حدود ساعت 18 پنج شنبه هفته گذشته، سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس تهران میزبان مهمانانی بود که به یاد سردار بی ادعا گرد هم جمع شده بودند تا از این بزرگمرد بیشتر بگویند و بشنوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انسان خردمند


حدود ساعت 18 پنج شنبه هفته گذشته، سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس تهران میزبان مهمانانی بود که به یاد سردار بی ادعا گرد هم جمع شده بودند تا از این بزرگمرد بیشتر بگویند و بشنوند.

انسان خردمند

دومین سالگرد عروج ملکوتی، حاج احمد سیاف زاده با همکاری ستاد بزرگداشت این شهید و باغ موزه دفاع مقدس تهران در ساعت 18 در سالن خلیج فارس برگزار شد. در این مراسم که با حضور تعدادی از همرزمان، همراهان این شهید به همراه خانواده های شهدا و ایثارگران برگزار شد با خیر مقدم محمدجواد سیاف زاده آغاز و با سخنرانی سردار یحیی صفوی دنبال شد.

در ابتدای این مراسم، محمد جواد سیاف‌زاده فرزند ارشد شهید احمد سیاف‌زاده ضمن عرض سلام و خوش آمد گویی به مهمانان حاضر در جلسه گفت: در سال گذشته برای تولید یک فیلم مستند در مورد پدرم خدمت دوستان و هم رزمان وی رفتم. تولید این مستند باعث شد به شناخت بهتر و بیشتری از پدرم برسم وبا خصوصیات اخلاقی وی بیش از پیش آشنا شوم.

وی افزود: در اینجا لازم می‌دانم که به برخی از خصوصیات اخلاقی وی اشاره کنم. اولین خصوصیت وی که زبانزد همه دوستان و هم رزمان است آرامش وی همراه با تبسمی است که همیشه بر لب داشتند. وی حتی در زمانهایی که عملیات می‌شده و نیرو‌ها در فشار و سختی بسیار زیادی به سر می‌بردند آرامش خود را از دست نداده و همیشه لبخند بر لب داشته است.

انسان خردمند

فرزند ارشد شهید احمد سیاف‌زاده با اشاره به وسعت دید و نگاه وسیع حاج احمد و همچنین نبوغ و خلاقیتی که وی در زمان جنگ از خود نشان داده است اظهار داشت: اهمیت به نیروی انسانی و رفاقت با نیرو‌ها و گوش دادن به درد دل آن‌ها و تلاش برای رفع مشکل آن‌ها از خصوصیاتی است که دوستان حاج احمد به آن اشاره دارند.

وی با اشاره به توان بالای حاج احمد در کادر سازی و دقت همراه با شجاعت وی در صحنه‌های عملیات تصریح کرد: انس حاج احمد با خدا بسیار زیاد بود و همیشه و در همه حال قرآن می‌خواند، در زندگی شخصی‌اش هم همین طور بود و ما همیشه با صدای نماز صبح وی از خواب بیدار می‌شدیم. ذکر همیشگی حاج احمد یا رسول الله بود.

یک کشور را انسانهای خردمند آباد می کنند و انسانهای دروغگو و مستبد آن را به نابوی می کشانند. حاج احمد انسان خردمندی بود

محمدجواد سیاف زاده در پاسخ به سوال خبرنگار تبیان مبنی بر اینکه چه خصوصیتی در حاج احمد وجود دارد که می تواند برای جوانان امروزی الگو باشد، گفت: باید سیره شهدا را دنبال کنیم و ببینیم چه شد ماندگار شدند. خصوصیت برجسته ای که در پدرم و امثال حاج احمد ظهور و بروز داشت، نهادینه شدن ایمان به خدا در روش و منش بود و به دنبال آن تعهدی خاص به این ایمان که همین سرمنشا نبوغ و خلاقیت می شود به نحوی که آثار آن را در تصمیم گیری ها و رفتارهای ایشان به وضوح می توان مشاهده کرد.

در ادامه این مراسم سردار سرلشکر دکتر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با ذکر یاد و خاطره حاج احمد سیاف زاده و تجلیل از وی به عنوان انسانی شجاع و مخلص و خوش اخلاق و خردمند اظهار داشت: سیاف زاده قوت ایمان داشت و این قوت ایمان و نیرو و انرژی بسیار زیادی که در درونش وجود داشت را از نمازها و عبادت های مخلصانه اش می گرفت. وی با قرآن مانوس بود و قرائت قرآن جزو کارهای روزمره اش بود.

انسان خردمند

وی با تاکید بر شجاعت و دلاوری های حاج احمد سیاف زاده و آرامش قلبی و ظاهری وی تصریح کرد: انسانهای ترسو هیچ گاه به جبهه نیامدند، آنها در اولین فرصتی که به دست آوردند به خارج از کشور فرار کردند، آنهایی هم که به جبهه می آمدند به چند گروه تقسیم می شدند و خیلی از آنها ترجیح می دادند که در پشت جبهه بمانند و به خط مقدم نروند. اما حاج احمد همیشه در خط مقدم حضور داشت.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: در عملیات های کربلای  پنج و فاو از آسمان و زمین گلوله می بارید، متر به متر زمین شلمچه سیاه بود، آن قدر حجم آتش دشمن سنگین بود که حتی به قوطی کنسروهایی هم که روی زمین بود ترکش می خورد، من در شلمچه حاج احمد را زیر آتش سنگین دشمن دیدیم که با آرامش نیروهایش را هدایت می کرد. از شهادت در راه خدا نمی ترسید.

وی با تاکید بر اخلاص حاج احمد سیاف زاده و دریافت مدال فتح از دست رهبر گرانقدر انقلاب تشریح کرد: یک کشور را انسانهای خردمند آباد می کنند و انسانهای دروغگو و مستبد آن را به نابوی می کشانند. حاج احمد انسان خردمندی بود که در هر صحنه ای که حاضر می شد با علم و تدبیر و به کار گیری خرد جمعی آن صحنه را اداره می کرد.

از نکته های قابل توجه این بزرگداشت، توزیع مستند تصویری «روایت راوی»  به همراه کتابی با همین عنوان پس از اتمام مراسم بود. با توجه به مقدمات پیش بینی شده، مقرر شده بود از این مستند به طور رسمی رونمایی صورت بپذیرد در حالی که برای این موضوع وقتی در نظر گرفته نشد.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

بزرگداشت سردار سیاف زاده 

  کربلای 5 و سبک زندگی

راوی حماسه‌ها