تبیان، دستیار زندگی
جویدن صحیح نقش مهمی در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهایت سلامت بدن ایفا می‌کند. در این مطلب به ۷مورد اشاره شده است تا بدانیم چرا باید غذا را خوب بجویم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 دلیل برای درست جویدن غذا


جویدن صحیح نقش مهمی در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهایت سلامت بدن ایفا می‌کند. در این مطلب به 7مورد اشاره شده است تا بدانیم چرا باید غذا را خوب بجویم.

جویدن

هرچند اغلب مردم از اهمیت درست جویدن غذا آگاهی لازم را دارند، اما به این امر مهم توجه چندانی نمی‌کنند. این در حالی است که جویدن اولین مرحله در روند هضم غذا به حساب می‌آید. در واقع برخلاف تصور برخی افراد، روند هضم در معده آغاز نمی‌شود بلکه به محض ورود مواد غذایی به دهان این روند شروع می‌شود. آنزیم‌های موجود در بزاق دهان و عمل جویدن، کمک می‌کند تا غذا شکسته شود. به نقل از سایت «نیوزویک»، جویدن صحیح نقش مهمی در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهایت سلامت بدن ایفا می‌کند. در این مطلب به 7مورد اشاره شده است تا بدانیم چرا باید غذا را خوب بجویم.

افزایش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی

هنگامی که با جویدن کامل، غذا شکسته می‌شود، روده‌ها راحت‌تر مواد مغذی را به خود جذب می‌کند. برخی مواد غذایی مانند مغز میوه‌ها و برخی سبزیجات خام به طور کامل در معده شکسته نمی‌شود و نیاز به جویدن کامل دارد.

همچنین هنگامی که غذا خوب جویده می‌شود، سیستم هاضمه پیغام رسیدن غذا را دریافت می‌کند و این امر باعث می‌شود، سیستم گوارشی اسید ترشح کند. این اسید غذا را هضم و به بدن کمک می‌کند مواد مغذی لازم را جذب کند.

حفظ وزن سالم

با بیشتر جویدن، غذا دیرتر تمام می‌شود. افرادی که کندتر غذا می‌خورند، کمتر می‌خورند، زیرا هنگام غذا خوردن، به مغز پیغام سیر شدن ارسال می‌شود. اگر در خوردن عجله کنید و غذا را به خوبی نجوید، اگرچه غذا تمام می‌شود اما مغز که هنوز پیغام سیری دریافت نکرده است، تصور می‌کند که هنوز گرسنه هستید. در این موارد، به احتمال زیاد، خوردن ادامه پیدا می‌کند و به مرور به افزایش وزن منجر می‌شود.

اگر غذا به خوبی جویده نشود، به دلیل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل

در معده سخت‌تر می‌شود. مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری

در روده‌ها و در نتیجه بروز علائم مختلف می‌شود

نتایج یک بررسی جدید نشان داده است که خوب جویدن غذا نه تنها به شما کمک می‌کند که وزنتان را کاهش دهید بلکه همچنین مقدار کالری را که در هر وعده غذایی استفاده می‌کنید، کاهش می‌دهد.

کارشناسان تغذیه در دانشگاه پزشکی «هاربین» در چین با مطالعه روی 16 مرد لاغر و 14 مرد چاق طی دو مجموعه آزمایش جداگانه به نتایج فوق دست یافته‌اند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، بررسی‌ها نشان داد: داوطلبانی که هر لقمه خود را 40 بار می جوند در مقایسه با گروهی که فقط 15 بار این کار را انجام می‌دهند، می‌توانند 12 درصد کمتر غذا بخورند.

به نظر می‌رسد جویدن غذا به مدت طولانی‌تر در واقع فرصت رسیدن سیگنال‌های سیری به مغز را افزایش می‌دهد. این سیگنال‌ها به مغز می‌روند تا به آن پیغام دهند که معده پر شده است. به علاوه خوب جویدن غذا میزان ترشح هورمون گرسنگی موسوم به هورمون «گرلین» را کاهش می‌دهد و به این ترتیب احساس سیری در انسان بیشتر می‌شود.

ترکیب کامل ماده غذایی با بزاق دهان

این امر به چند علت اهمیت دارد؛ آنزیم‌های موجود در بزاق دهان به شکسته شدن غذا کمک می‌کند. این آنزیم‌ها در شکسته شدن چربی نیز نقش موثری دارد. زمانی که غذا به آرامی جویده می‌شود، ماده غذایی به مدت طولانی‌تر در معرض بزاق دهان و آنزیم‌های مربوط به آن قرار می‌گیرد. اگر چربی‌ها شکسته نشود مشکل گوارشی ایجاد می‌کند. با ترکیب کامل مواد غذایی با بزاق دهان، غذا به راحتی از مری پایین می‌رود.

سوءجذب

نیاز به انرژی کمتر برای هضم غذا

بدن برای هضم غذا، انرژی زیادی مصرف می‌کند. اگر غذا درست جویده نشود، سیستم هاضمه مجبور است انرژی بیشتری صرف کند و برای شکسته شدن غذا سخت‌تر کار کند. اما غذایی که به خوبی جویده شده است، در سیستم هاضمه به راحتی حرکت می‌کند.

حفظ سلامت دندان‌ها

روند آرام جویدن مواد غذایی، برای حفظ سلامت دندان‌ها نیز مفید است. زیرا نوعی ورزش برای استخوان‌های فک به حساب می‌آید و به آن استحکام می‌بخشد. بزاقی که هنگام جویدن غذا در دهان تولید می‌شود، برای از بین بردن باکتری‌های دهان لازم است. هرچه باکتری کمتری در دهان باشد، تراکم جرم و احتمال پوسیدگی دندان نیز کاهش پیدا می‌کند.

کاهش باکتری اضافه در روده‌ها

اگر غذا به خوبی جویده نشود، به دلیل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت‌تر می‌شود. مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری در روده‌ها و در نتیجه بروز علائم مختلف می‌شود، از جمله:

1 - باکتری بیش از حد، گاز معده و نفخ ایجاد می‌کند.

2 - به علت رشد بیش از حد باکتری، برخی افراد دچار اسهال یا یبوست می‌شوند.

3 - درد معده نیز علائم شایع رشد بیش از حد باکتری در سیستم گوارشی است.

لذت بردن از غذا

سریع خوردن غذا مانع از چشیدن طعم واقعی غذا می‌شود. برای این که از غذا خوردن لذت ببرید، لقمه‌های غذا را به آرامی بجوید. برای تعداد دفعات جویدن نمی‌توان توصیه خاصی کرد زیرا مدت زمان آن برای هر نوع غذا متفاوت است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

باشگاه خبرنگاران

ایسنا

مطالب مرتبط:

تکنیک‌های جویدن بهتر

چرا خوب جویدن از عوامل حفظ سلامتی است؟

خوب جویدن به هضم غذا کمک می کند

آرام غذا خوردن چه فوایدی دارد؟

برای غذا خوردن وقت بگذارید

تند غذا نخورید تا چاق نشوید

بایدها و نبایدهای غذا خوردن

چند توصیه برای هضم بهتر غذا

راه و رسم غذا خوردن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.