تبیان، دستیار زندگی
چگونه می توان یک ارتباط خوب برقرار کرد و انسان معقولی بود؟کار چندان سختی نست کافیست که بخواهید و مطالب ما را بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط‌های موفق چند گزینه‌ای


چگونه می توان یک ارتباط خوب برقرار کرد و انسان معقولی بود؟کار چندان سختی نست کافیست که بخواهید و مطالب ما را بخوانید.

ارتباط با دیگران

به عنوان یک نویسنده که برای سایت تبیان مقاله می نویسم ، هرازگاهی سری به پرسش و پاسخ های کاربران عزیز تبیانی می زنم . آنچه بیش از همه برای جوانان و نوجوانان عزیز مطرح است و باعث ایجاد دغدغه برایشان شده  ، بحث ارتباط های موثر ، و شیوه های برقراری روابط اجتماعی است : اینگه چگونه بتوانیم با دیگران تعامل سازنده  داشته باشیم !! ویا اینکه چگونه بتوانیم خوب و معقول جلوه نمائیم !!!

در مقاله ی اول به علاماتی چون :" تماس چشمی " ، " باقی ماندن در لحظه ی اکنون "سوسو زدن " ، "گوش دادن حقیقی در برابر گوش دادن ساختگی" ، "متمایل کردن سر" ،  "زبان تن " و " دوایر ارتباط " پرداختیم.

حال ادامه ی بحث در رابطه با برقراری رابطه ای سالم و موثر :

علامت ششم : زبان تنی که باید از آن اجتناب کنید

درست همان طور که زبان تن مثبت به جاذبه ی شما می افزاید . بعضی از حالات تن به شکل منفی ، روی دیگران تأثیر می گذارد . بسیاری از شنوندگان ناشی از این حالات منفی برخوردارند .  ممکن است شما هم ناخواسته از این حالت ها استفاده کنید.اگر این طور است ، سعی کنید در آینده از این موضع گیریهای تن اجتناب نمایید:

کسانی که از مهارتهای گوش دادن برخوردار نیستند ، به هنگام صحبت سرشان را به سمت کسی که حرف می زند نزدیک می کنند ، اما بدنشان را از او دور می سازند . معنای این طرز و حالت بدن ، این است که به صحبت های کسی که حرف می زند علاقه ندارند ، اما وانمود می کنند که این طور نیست .

پیام منفی دیگری که گیرایی شما را تخریب می کند این است که در صندلی خود فرو می روید ، انگار که می خواهید از کسی که حرف می زند فاصله بگیرید . یکی از بهترین راه های برخورد با این موقعیت این است که راست و قائم بنشینید و بگذارید که پشت شما پشتی صندلی را لمس کند .

اشخاص اغلب در حال گوش دادن به حرف دیگران ، دچار اشتباه می شوند که دستهایشان را روی سینه تا می کنند . ( یعنی همان  دست به سینه نشستن ) . کسی که صحبت می کند ، این رفتار را به حساب آن می گذارد که شنونده علاقه ای به حرفهای او ندارد . برای اجتناب از این موقعیت ، دستهایتان را از هم باز کنید و علاقه واقعی از خودتان نشان بدهید .

به رفتار دیگران نگاه کنید . وقتی یک یا چند علامت منفی را ملاحظه کردید ، شنونده در سطح ناهشیار به این نتیجه می رسد که شما یا علاقه ندارید ، و یا کاملامخالف این حرفها هستید . در روابط شخصی به خصوص در منزل ، این علامتها ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که طرف مقابل از چیزی ناراحت است و نمی تواند به شما توجه کند تا اینکه این موضوع به کلی از بین برود .

مطالعات انجام شده  درباره ارتباطات موثر   به این نتیجه رسیده اند که: " در گفت و گوهای رودر رو ، زبان تن شما 55 درصد پیامتان را مخابره می کند . لحن صدا هم 38 درصد پیام را مخابره می کند ، و این در حالی است که کلمات تنها 7 درصد پیام را مخابره می کنند . به واقع ، حیرت انگیز است که دیگران چگونه به سرعت زبان تن شما را می خوانند و درباره تان نتیجه گیری می نمایند . به همین دلیل است که همیشه باید نسبت به آنچه می گویید ، آگاه باشید ."

به نظر می رسد که زنان در مقایسه با مردان نسبت به زبان تن حساس ترند . گفته می شود زنان می توانند 10 دقیقه در یک جمع حضور داشته باشند و بعد از آن درباره ی همه آنها نظر بدهند . اما ممکن است مردها ساعتهای متمادی در مجلسی باشند و نتوانند درباره روابط میان حاضران اظهار نظر کنند .

وقتی آمادگی آن را دارید که خودتان را متعهد نشان دهید و یا می خواهید با حرفی که می زنند موافقت کنید ، از عبارت « بله ، صد در صد » یا « من موافقم » یا « دقیقا زدی به خال » استفاده می نمایید . در این زمان ، تبدیل به یکی از متعهدین در گفت و گو می شوید

ابزار شما برای تأثیر گذاری بر دیگران : مراقب زبان تن خود در خانه و محیط کار باشید . سعی کنید پیام مثبتی از صحبت ، حرارت و توجه ، با توجه به نقشی که نشسته یا ایستاده اید ، مخابره کنید . متوجه زبان تن دیگران باشید و بدانید که چه پیامی مخابره می کنند . صدای تلویزیون خود را کم کنید و تشخیص بدهید که بازیگران در واقع چه می گویند و چه منظوری دارند.

علامت هفتم : اطمینان خاطر دادن صوتی

حتما متوجه شده اید که مستمعین فعال و پویا ، همیشه از خود صداهایی مانند « آها » ، «اوه » « اوم » و یا صداهای دیگر ساطع می کنند . اینها را " اطمینان خاطر " یا " قوت قلب دادن های صوتی " می گویند . این اصوات نشانه ی آنند که شما به خوبی  توجه می کنید .

این اشخاص به راحتی شناسایی می شوند و کسانی که صحبت می کنند ، قدر آنها را به خوبی می دانند . آنها بهره گیرایی شما را افزایش می دهند .

ابزار شما برای تأثیر گذاری بر دیگران: از خود صداهای قوت قلب دهنده و اطمینان بخش به هنگامی که به صحبت دیگران گوش می دهید ، ایجاد کنید . از غریزه خود استفاده کنید و ببینید در چه مواقعی ایجاد این اصوات ضرورت دارند .

قوت قلب دادن صوتی را با تماسهای چشمی و سر تکان دادن تکمیل کنید . اینها به کسی که حرف می زند در واقع می گویند که به حرفهای او گوش می دهید . اگر کسی که صحبت می کند بیشتر به هیجان آمد ، صدای صوتی خود را بلند تر کنید تا شدت علاقه خود را بیشتر نشان دهید .

علامت هشتم :  اطمینان خاطر دادن کلامی

قوت قلب و اطمینان خاطر دادن صوتی برای گیرایی و نفوذ بر اشخاص ضرورت دارد . اما اگر آنها را با اطمینان خاطر دادن کلامی ترکیب کنید ، اثر بخشی آنها را دو برابر می کنید . تماس چشمی ، سوسو زدن ، متمایل کردن بدن و سر به علامت تأیید پایین آوردن ، تأثیر قابل ملاحظه ای بر اشخاص بر جای می گذارد . اما وقتی اطمینان خاطر دادن صوتی و کلامی را با هم ترکیب می کنید، تبدیل به یک گفت و گو کننده پر جذبه و گیرا می شوید.

ارتباط با دیگران

اولین نوع اطمینان خاطر دادن کلامی در برگیرنده ی کلمات و عبارات غیر متعهدانه است . از آن جهت متعهدانه نیست زیرا این لزوما بدین معنا نیست که با حرفی که زده می شود موافق هستید . کلمات یا عباراتی از قبیل «که این طور ! » « راستی ؟ » ، « پس این طور !» به دیگران اطمینان خاطر می دهد که شما به حرفهای آنها گوش می دهید ، اما بی طرف هستید . کلمات یا عبارات غیر متعهدانه ، اطمینان خاطر دهنده های مودبانه هستند و فضای صحبت را به هنگام صحبتهای خودمانی پر می کنند. وقتی آمادگی آن را دارید که خودتان را متعهد نشان دهید و یا می خواهید با حرفی که می زنند موافقت کنید ، از عبارت « بله ، صد در صد » یا « من موافقم » یا « دقیقا زدی به خال » استفاده می نمایید . در این زمان ، تبدیل به یکی از متعهدین در گفت و گو می شوید.

ابزار شما برای تأثیر گذاری بر دیگران : از تأیید و تصدیق های صوتی و کلامی در مکالمات روزانه ی خود استفاده کنید . به خصوص وقتی تلفنی حرف می زنید ، این قاعده را رعایت نمایید . وقتی می خواهید جانب بی طرفی را رعایت نمائید ، از تأیید های صوتی استفاده کنید . اما وقتی می خواهید موافقت خود را با موضوعی نشان دهید ، بیشتر تأیید های کلامی استفاده نمایید.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

خوشرویی یک نیاز ضروری

یکدیگر را بفهمیم اما چگونه؟

یک هم‌صحبت همیشه مخالف

ارتباط با آدم‌های مشکل‌دار

ممنونم، متشکرم، سپاسگزارم

تفسیر زبان بدن

با فضول‌ها چه کنیم؟

ابزار شما برای تأثیرگذاری بر دیگران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.