تبیان، دستیار زندگی
پس از بررسی تک تک پرسش‌نامه‌ ها و ثبت نتایج در جدول، باید برای رد یا تأیید احتمالات با پزشک مشورت کرد یا آزمایش خون انجام داد. در انجام آزمایش، موارد مشکوک به بیماری، کسانی تعریف می‌شوند که به یک یا چند علامت هم‌زمان دچار هستند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفسیر و نتیجه‌گیری پرسش‌نامه‌ها - جلسه هشتم

بیماری های شایع دوران نوجوانی - جلسه هشتم

اهداف جلسه: -------------------

وسایل مورد نیاز: قلم، کاغذ، رایانه، اینترنت

زمان عملیاتی:

- دو ساعت برای جست و جو در منابع
- یک جلسه‌ی 1 ساعته برای اجرا
- 2 ساعت برای ثبت داده‌ها

روند کار:

1. جست و جوی دانسته‌ها

پس از بررسی تک تک پرسش‌نامه‌ ها و ثبت نتایج در جدول، باید برای رد یا تأیید احتمالات با پزشک مشورت کرد یا آزمایش خون انجام داد. در انجام آزمایش، موارد مشکوک به بیماری، کسانی تعریف می‌شوند که به یک یا چند علامت هم‌زمان دچار هستند.

برای آمارگیری باید تعداد کل جامعه آماری، تعداد افراد مبتلا به هر مورد و تعداد افراد سالم در همان مورد را مشخص کنید. سپس وضعیت این دو گروه را در هر متغیر و جداگانه در جدول یا نمودار نمایش دهید. برای مقایسه‌ی به‌تر، بد نیست میانگین وضعیت جامعه آماری و فراوانی متغیرها هم محاسبه شود. در پایان گزارشی از کل وضعیت دانش‌آموزان را در قالب نمودارهایی که گویای مطلب باشد، ارایه کنید.

2. اجرا

1. با توجه به داده‌های‌تان در باره‌ی نشانه‌های بیماری که توسط پرسش‌نامه به دست آورده‌اید، تعداد افراد مبتلا به هر بیماری/اختلال را به دست آورید.

2. ارتباط ابتلا به «بیماری الف» را با نشانه‌های بیماری مختلفی که مورد سنجش قرار داده‌اید، بیابید. برای این کار لازم است که درصد بروز نشانه را در افراد مبتلا با افراد سالم به عنوان گروه شاهد مقایسه کنید.

مثال 1:

مقایسه غلظت خون در گروه شاهد (افراد سالم) و افراد مبتلا به «بیماری/ اختلال الف»:

مقایسه غلظت خون در نمونه های شاهد و اختلات قاعدگی

مثال 2:

مقایسه فرّیتین در گروه شاهد (افراد سالم) و افراد مبتلا به «بیماری/ اختلال الف»:

مقایسه میزان فرتین در نمونه های اصلی اختلالات قاعدگی با میانگین شاهد

راهنمایی:

برای رسم نمودار می توانید از نرم افزارهای در دسترس و یا حتی امکاناتی که خود نرم افزار Word (در قسمت Insert/Chart) در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید. این نمودارها را باید طوری رسم کنید که برای همه قابل درک باشد. محورها و نقاط را به خوبی نام‌گذاری کنید و عنوان دقیقی برای آن برگزینید.

تکلیف:

گزارشی از نتایج نهایی خود را برای ما ارسال کنید. برای این که بدانید چگونه باید گزارش خود را تهیه کنید به مطلب مرتبط آن در سایت تبیان مراجعه کنید.

اگر همه چیز به خوبی پیش رفته باشد می‌توان گفت تا این جا شما مرحله تشخیص را پشت سر گذاشته‌اید. تنها کافی‌ست نتایج خود را جهت تأیید نهایی به یک پزشک متخصص نشان دهید. از این به بعد وارد مرحله کنترل و درمان می‌شویم. برای این مرحله به دانش و تخصص بیش‌تری نیاز است. شما می‌توانید با مطالعه بیش‌تر و مشورت با پزشک تنها به ارائه پیشنهادات و اطلاعات بپردازید و نتیجه‌ی تحقیق را در قالب یک مقاله به اطلاع دوستانتان برسانید.

برای تهیه مقاله بهتر است خلاقیت به خرج داده وبیشتر از تصاویر، جداول و نمودارها استفاده کنید.

فراموش نکنید که اطلاعات افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری را باید به شکل خصوصی و محرمانه با خودشان در میان بگذارید و از انتشار نام افراد در مقاله اجتناب کنید.

راهنمایی:

با توجه به اینکه برای نوشتن مقاله باید به نکات زیادی توجه کرد و معمولا نوشتن مقاله برای دانش آموزان سخت است و ضمنا برای ارایه نتایج تحقیق در جشنواره ها امکان مطالعه کامل مقاله برای داوران وجود ندارد، بهتر است برای نمایش نتایج تحقیق از روش تهیه پوستر استفاده کنید.

در بسیاری از جشنواره‌های علمی، پوستر روش خوبی برای ارائه‌ی پروژه حساب شده و از نظر پرجاذبه بودن، شیوه‌ی انتقال مفاهیم و محتوای پوستر مورد قضاوت و داوری قرار می‌گیرد.

برای تهیه پوستر نرم افزارهایی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای آموختن روش تهیه‌ی پوستر به مطلب مرتبط آن در سایت تبیان مراجعه کنید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ----------------

منابع مطالعه: ---------------

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: سلما کاظمی – تنظیم: یگانه داودی

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه اول

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه دوم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه سوم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه چهارم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه پنجم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه ششم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه هفتم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه هشتم