تبیان، دستیار زندگی
پرسپولیس روزهای خوبی را سپری نمی کند. این تیم از 4 بازی اخیرش در لیگ برتر 2 امتیاز به دست آورده و شانس های خور را برای قهرمانی به حداقل رسانده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسپولیس در حریم سلطان


پرسپولیس روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. این تیم از 4 بازی اخیرش در لیگ برتر 2 امتیاز به دست آورده و شانس های خور را برای قهرمانی به حداقل رسانده است


پرسپولیس

بالاخره علی پروین شد سرپرست موقت پرسپولیس. کدام پرسپولیس ؟ همان تیمی که مدت ها است مدیرعامل کاربلدش به جای حرف زدن در باره فوتبال ترجیح میدهد تا به کارهای فرهنگی ورزشی بپردازد تا اینکه اصالت باشگاه را حفظ کند ،‌همان تیمی که این روزها یک خط سینوسی را پیش گرفته و هوادارن را به مرز دق مرگ شدن میرساند،‌همان تیمی که بازیکنان خاطی اش به جای اینکه جریمه شوند از سوی مدیر عامل و مربی خیلی با محبت پدرانه حمایت میشوند این همان پرسپولیس مهراب شاهرخی و حسین کلانی و همایون بهزادی است؟

این همان پرسپولیس محمد پنجعلی و ضیاء عربشاهی و مجتبی محرمی است؟ به نظر نمیرسد رگه هایی از تعصب و غیرت در نزد بازیکنانش باشد ،‌پرسپولیس این روزها پرسپولیس نیست چیزی است شبیه یک تیم فوتبال که فلسفه بازی اش را فراموش کرده و تنها ردی از پیراهن سرخ به تن یک عده جوان بی تجربه باقی مانده است. فریاد ها از سکوها این موضوع را ثابت میکند که علی دایی با تمام پسرانش باید به راحتی قید قهرمانی را بزنند و هوادارن را باز هم در یک فصل سرد دیگر حسرت به دل.

اما شاید چیزی که بیش از همه برای رسانه ها و مردم جذاب تر شده عدم نتیجه نگرفتن دایی و شاگردانش نیست چون حافظه فوتبال کوتاه مدت است و این شکست ها خیلی زود به دست فراموشی سپرده میشود و چیزی که خیلی اهمیت دارد این است که مدیر عامل باشگاه در بحرانی ترین شرایط تصمیم میگیرد تا عطای مدیریت در این باشگاه را به لقایش ببخشد و فضا را برای شخصی مثل پروین باز کند! علی پروین از  آن دسته پیشکسوتانی است که خیلی هم از رخ دادن  این اتفاق دلخور نشد و شاید قبل تر نیز خیز بلندی برای به دست گرفتن هدایت مدیریت باشگاه محبوبش برداشته بود. چند ماه پیش بود که اکثر رسانه ها به موضوع "کودتای سرخ " پرداختند. کودتایی که قرار بود در زمان نبود رویانیان در ایران رخ دهد و پروین به کمک یکی از اعضای هیئت مدیره با پیشنهاد دادن حمایت مالی قصد داشتن را سردار سابق سوخت را از سمتش بر کنار کنند این اتفاق به خاطر هوشیاری و سرعت عمل رویانیان رخ نداد تا همه چیر به بعد موکول شود. زمان که گذشت همه چیز به ضرر سردار تمام شد و ناملایمتی های وزیر ورزش و حرف هایی که در رابطه با عدم پول رسانی به پرسپولیس و استقلال به میان آمد(وزارت با پرداخت نکردن پول رویانیان را به سمت درب خروج هدایت کرد) همه و همه سبب شد تا رویانیان زودتر به درب خروج نزدیک شود . حالا این اتفاق رخ داد و کشتی به گل نشسته پرسپولیس به سختی میتواند خودش را از دست بحران نجات دهد و شاید تنها کسی که بیش از پیش بدون داشتن نقشه قبلی خوشحال باشد سلطان سرخ ها است که میگوید : به عشق هوادارن به میدان آمده ام ! "

سرپرست جدید باشگاه پرسپولیس پس از جلسه هیات مدیره این باشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جلسه خیلی خوبی داشتیم که در آن با استعفای رویانیان موافقت شد. البته او خودش روی این استعفا اصرار داشت. با این حال ما او را به زور در هیات مدیره نگه داشتیم.

این پرسپولیس همان بهتر که از گردونه قهرمانی خارج شد چون هوادارنش را به مرز دلزدگی رسیده اند. پرسپولیس در بازی با گسترش چیزی برای رو کردن نداشت و شاید در چند حمله که آنها نیز عقیم ماندند چیز بیشتری از بازیکنان علی دایی دیده نشد.تیمی که با تمام ادعا هایش از چهار بازی تنها دو امتیاز کسب کرده هیچ راه روشنی برایش نمیتوان ترسیم کرد.

علی دایی

دایی خواب قهرمانی را ببیند!

شاه کار علی دایی با شکست در یادگار تبریز کامل شد تا پرسپولیس دیگر خواب قهرمانی را ببیند. پرسپولیس با ارائه یک بازی ضعیف مقابل تیم نهم جدول گسترش شسکت خورد تا باز هم تارتار بتواند پرسپولیس و دایی را مقهور کند. حالا با این شکست بد نیست تا رویانیان بیشتر به جای اینکه به فکر کارهای فرهنگی باشد باید به فکر مشکلات فنی تیمش می بود.

این پرسپولیس همان بهتر که از گردونه قهرمانی خارج شد چون هوادارنش را به مرز دلزدگی رسیده اند. پرسپولیس در بازی با گسترش چیزی برای رو کردن نداشت و شاید در چند حمله که آنها نیز عقیم ماندند چیز بیشتری از بازیکنان علی دایی دیده نشد.تیمی که با تمام ادعا هایش از چهار بازی تنها دو امتیاز کسب کرده هیچ راه روشنی برایش نمیتوان ترسیم کرد.

این پرسپولیس زمانی کارش به اینجا کشید که قبل از بازی با مس کرمان خیلی ها اعتقاد داشتند که روش علی دایی و چیدن مهره هایش در این تیم کاملا اشتباه است ولی باز هم لجبازی های دایی اجازه نداد تا صدای کارشناسان به گوش های بسته راهی پیدا کند. دایی بعد از پیروزی شش بر صفر مقابل تیم بحران زده کرمانی آنقدر در باد این پیروزی فرو رفت که کم کم باور میکرد طوفان تاکتیکی او سبب این پیروزی شده است . تیمی که آمار پیروزی هایش در خارج از خانه از 20 درصد تجاوز نمیکند چگونه میتواند داعیه قهرمانی داشته باشد.

علی دایی از روزی که سرمربی پرسپولیس شد مخالفان و موافقانی داشت آنها که موافق بودند اعتقاد داشتند تجربه دایی سبب میشود تا او دوبار از یک سوراخ گزیده نشود و نام هایی مانند استیلی و گل محمدی به هیچ وجه انتخاب هایی نبودند که بار نیمکت پرسپولیس را تحمل کنند ولی مخالفان او اعتقاد داشتند همان یحی گل محمدی آنقدر وفادار بود ،‌آنقدر تیمش تازه و جوان بود که اگر یک فصل دیگر به او مهلت میدادند میتوانست هوادارن را خوشحال کند پس آمدن دایی و معدله نشستن او روی نیمکت از اصل اشتباه است!‌ به هر حال دایی و لیگ برتر به هفته بیست و چهارم رسید و نمایش سینوسی پرسپولیس چیزی جز دلزدگی نزد هوادران به ارمغان نیاورد. این درست است که دایی در زمان بازیگری اش افتخارت فراوانی کسب کرده ولی آیا این مساله متر و معیاری است برای در دست گرفتن هدایت تیمی مانند پرسپولیس ؟

دایی در روز بازی با گسترش هم بازی را باخت و هم اخلاق را چون خبرنگارانی که در ورزشگاه بودند تصمیم گرفتند تا نشست خبری او را تحریم کنند. خبرنگاران تبریزی به دلیل حضور نیافتن علی دایی در نشست خبری پیش از بازی و اینکه وی بیش از نیم ساعت در محل نشست خبری حضور یافته بود و پس از صحبت با دوربین باشگاه گسترش فولاد محل را ترک کرده بود و خبرنگاران از این موضوع ناراحت شده و به همین دلیل نشست پس از بازی علی دایی را تحریم کردند.

به هر حال باید منتظر ماند و دید پرسپولیس با اتفاقات اخیر در هفته های پایانی چه نتایجی را کسب خواهد کرد و کور سوی امید خود برای قهرمانی و سهمیه آسیا را نیز از دست می دهد؟

حسین جوادی

بخش ورزشی تبیان