تبیان، دستیار زندگی
کارگردان تئاتر ایتالیایی که با نمایش عکس های جیهان در سی و دومین جشنوره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد، اندیشه، تامل و همراهی مخاطبان تئاتر در ایران را ستودنی و ارزشمند توصیف کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستایش تماشاچی ایرانی


کارگردان تئاتر ایتالیایی که با نمایش عکس های جیهان در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد، اندیشه، تامل و همراهی مخاطبان تئاتر در ایران را ستودنی و ارزشمند توصیف کرد.

ستایش تماشاچی ایرانی

کلودیو سوراسه روز سه شنبه در گفت و گویی با اشاره به حضورش در جشنواره ها و فستیوال های متعدد بین المللی گفت: تماشاگران ایرانی با بسیاری از مخاطبان تئاتر در جهان متفاوت هستند، آنها با انگیزه و هدف به سالن های تئاتر می آیند و در این حضور به دنبال پیگیری معنا، هدف و پیام اثر نمایشی هستند.

وی پیشینه غنی ایرانیان در تاریخ تمدن و فرهنگ و هنر ریشه دار در تاریخ ایران را از مهمترین دلایل برقراری ارتباط عمیق و معنادار مخاطبان ایرانی با آثار هنری دانست و تصریح کرد زبان هنر، زبانی جهانی است و در مواجهه مخاطبان با آثار هنری، مهم آن نیست که هر دو از یک کشور و یا به یک زبان واحد سخن بگویند؛ بلکه درک حس زیبایی شناسی در مفاهیم آثار هنری است که به زبانی مشترک برای برقراری ارتباط میان مخاطبان با تولیدکنندگان آثار هنری می انجامد.

این کارگردان ایتالیایی که با فضای اجرای عمومی در ایران غربیه نیست و شهریور و مهر سال 1391 دو نمایش «لِو» و «a+ b به توان 3» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برده بود با ابراز خشنودی از حضور مجدد در ایران و اجرا در جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: حضور در ایران و مواجهه با مخاطبان تئاتر در کشور شما برای من افتخار بزرگی است و خوشحالم که نمایشی را برای مخاطبانی به صحنه می برم که به قدرت درک، تامل و اندیشه در مواجهه با اثر هنری اعتقاد قلبی دارند.

وی افزود: شاید چند سال پیش شناخت کمی از تئاتر ایران داشتم اما با مطالعه و دیدن آثاری از هنرمندان تئاترایران در کشور شما و جشنواره های معتبر دنیا امروز می توانم ادعا کنم که تئاتر ایران به عنوان تئاتری متفکر، نوگرا و پیشرو در جهان شناخته می شود و هنرمندان بسیاری در دنیا با احترام از قدرت و ظرافت هنر و اندیشه ایرانی که بازتاب آنها را در نمایش های تولید شده آن هنرمندان می توان رصد کرد یاد می کنند.

نمایش عکس های جیهان محصول کشور ایتالیا نوشته ریکاردو فاتزی است که با کارگردانی کلودیا سوراسه در بخش مسابقه بین الملل سی و دومین جشنواره تئاتر فجر به صحنه می رود. در این نمایش کلودیا سوراسه و ریکاردو فاتزی به ایفای نقش می پردازند و ساخت تصاویر مستند بر عهده لوکا برینکی است.

سوراسه که با نمایش «عکس های جیهان» در بخش مسابقه بین الملل سی و دومی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره این اثر نمایشی گفت: متن این نمایش در حقیقت برداشتی آزاد از انقلاب مصر است که طی آن مخاطب با زندگی جیهان به عنوان یک دخترانقلابی مصری آشنا می شود که جهان و اتمسفر زندگی و فراز و فرودهای زیستن او در بطن انقلاب کشور مصر با زندگی دو شخصت دیگر مقایسه می شود.

وی با بیان آنکه این نمایش نیز مانند دو اثر قبلی که در ایران به صحنه بردم نمایشی کم دیالوگ و متکی به جلوه های بصری و بازی بازیگران است گفت: شیوه اصلی در تولید این نمایش متکی بر شیوه «تئاتر مستند» است که یکی از جذاب ترین گونه های تولید آثار نمایشی در جهان معاصر به شمار می رود.

نمایش عکس های جیهان محصول کشور ایتالیا نوشته ریکاردو فاتزی است که با کارگردانی کلودیا سوراسه در بخش مسابقه بین الملل سی و دومین جشنواره تئاتر فجر به صحنه می رود. در این نمایش کلودیا سوراسه و ریکاردو فاتزی به ایفای نقش می پردازند و ساخت تصاویر مستند بر عهده لوکا برینکی است.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با 149 اثر نمایشی از هنرمندان داخلی و 11 کشور جهان از 24 دی تا 12 بهمن در تهران و دیگر استان های کشور برگزار می شود..

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : ایرنا

مطالب مرتبط:

آخرین نشست دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر  

اختتامیه جشنواره تئاتر فجر 

پرسه‌ای خیالی به خاطرات