تبیان، دستیار زندگی
مراسم دومین سالگرد عروج ملکوتی سردار سرتیپ پاسدار احمد سیاف زاده با حضور مقامات لشکری و کشوری در ساعت 18 امروز پنج شنبه سوم بهمن ماه در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت سردار سیاف زاده


مراسم دومین سالگرد عروج ملکوتی سردار سرتیپ پاسدار احمد سیاف زاده با حضور مقامات لشکری و کشوری در ساعت 18 امروز پنج شنبه سوم بهمن ماه در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برگزار می شود.

بزرگداشت سردار سیاف زاده

سردار احمد سیاف‌زاده از جمله پاسداران حماسه آفرینی بود که همه جوانی خود را در جبهه‌ها گذراند. او پس از پایان جنگ هم تا روز رحلت غم‌انگیزش در پی روایت و بازخوانی رخدادهای دفاع مقدس و بیان ایثارگری‌های همرزمانش بود.

وی از  فرماندهان سابق دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه و مسئول عملیات قرارگاه کربلا دردوران هشت سال دفاع مقدس بود که در اول بهمن ماه 92 و در شب رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی (ع) و به علت عارضه شیمیایی و ایست قلبی دعوت حق و یاران شهیدش را لبیک گفت و به درجه رفیع شهادت نائل شد.

سردار شهید حاج احمد سیاف‌زاده در سال 1335 در شهر اهواز در یک خانواده مذهبی و صاحب نام دیده به جهان گشود. از سال 1344 فعالیت‌های احمد به‌عنوان یک نوجوان متعهد در قالب کلاس‌های قرآن و سخنرانی‌ها رونق بیشتری گرفت. با شروع مبارزات انقلابی در شهر اهواز به خیل مردم فهیم و مبارز خوزستان پیوست و با شرکت در جلسات ضد رژیم شاهنشاهی و گروه‌های مبارز فعالیت خود را آغاز کرد. ایشان با فعالیت‌ نمایانی که در این زمینه داشت، سرانجام توسط اداره ساواک خوزستان مورد نظر قرار گرفت و به همین دلیل به مشهد مقدس هجرت و پشت‌سر مبارزان به نام مشهد یعنی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب) فعالیت‌های چریکی خود را ادامه داد.

به مشهد مقدس هجرت و پشت‌سر مبارزان به نام مشهد یعنی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب) فعالیت‌های چریکی خود را ادامه داد

بنیانگذار واحد عملیات سپاه خوزستان

زمانی که انقلاب به پیروزی رسید در کمیته‌های مردمی انقلاب حاضر بود و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اردیبهشت 58 به عضویت سپاه درآمد. به دلیل شایستگی‌هایی که از خود نشان داد، طی چند ماه اول تأسیس سپاه خوزستان به مسئولیت واحد عملیات سپاه خوزستان منصوب گردید که در واقع می‌توان او را بنیان‌گذار این واحد دانست. وی با توجه به روحیه انقلابی و شجاعت بی‌نظیر در کنار شهیدانی مانند «غیوراصلی» توانست آرامش و امنیت خوبی را در شهر اهواز ایجاد کند. از مهم‌ترین بخش‌های وظائف ایشان در این مسئولیت، حفاظت از شخصیت‌ها مانند آیت‌الله «شفیعی» نماینده امام، حراست از سازمان‌های مهم شهر اهواز مانند صدا و سیما، مبارزه با اشرار و عملیات چک و خنثی در شهر، گشت‌های شبانه ثارالله‌(ع) و برقراری امنیت عمومی شهر بود.

با شروع جنگ تحمیلی، با وجود این‌که مسئولین جای او را در سپاه خوزستان خالی می‌دانستند، بعد از یک ساماندهی کلی و ایجاد فضا جهت جایگزینی مناسب در این مسئولیت، با شوقی فراوان به سوی جبهه‌های حق علیه باطل شتافت

حضور در جبهه

با شروع جنگ تحمیلی، با وجود این‌که مسئولین جای او را در سپاه خوزستان خالی می‌دانستند، بعد از یک ساماندهی کلی و ایجاد فضا جهت جایگزینی مناسب در این مسئولیت، با شوقی فراوان به سوی جبهه‌های حق علیه باطل شتافت. اولین مسئولیت ایشان در جنگ‌ تحمیلی، مسئول واحد طرح و عملیات قرارگاه قدس بود. بعد از تغییرات در نام‌گذاری قرارگاه‌ها و چینش‌های تاکتیک در رزم سپاه به‌عنوان مسئولیت طرح و عملیات قرارگاه کربلا (جنوب) منصوب گردید. وقتی در سن 26 سالگی این مسئولیت بزرگ را در جنگ بر عهده گرفت با طرح‌های بکر و یگانه‌ای که به مسئولین جنگ ارائه نمود او را صاحب سبک در طرح و عملیات جنگ کرد. وجود ایشان در کنار شهیدانی مانند سردار سرلشکر «حسن باقری« (غلامحسین افشردی) به‌عنوان مبتکران جنگ تحمیلی، تکمیل صاحب‌نظران دوران دفاع‌مقدس بود.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: روابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس، سایت رشد