تبیان، دستیار زندگی
آیا می‌توانیم در كشور‌های خارجی در رستورانهایی كه آشپز و پیشخدمتها مسیحی هستند، غذاهای غیر گوشتی مثل سبزیجات و ماهی و تخم مرغ بخوریم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم خوردن میوه درخت حیاط مسجد!

درخت

سۆال: كدام نوعی از آبزیان حلال و كدام نوع از آنها حرام است؟

جواب: گوشت ماهیانی كه فلس دار هستند و میگو حلال و بقیه جانوران دریائی حرام گوشتند و نسبت به حیوانات حلال گوشت غیر دریائی به ترجمه تحریرالوسید ج 2، كتاب اطعمه اشربه مسائل 5 و 6 و 7 مراجعه فرمائید.

سۆال: می‌دانیم اگر ماهی در آب بمیرد حرام می‌شود این در حالیست كه گرفتن ماهی با تور بعضاً تعداد زیادی ماهی در تور درون آب تلف می‌شوند، اینگونه ماهیها چه حكمی دارد؟

جواب: به نظر مرحوم امام (ره)، اینگونه ماهیها حرام هستند ولی به نظر مرحوم آیت الله گلپایگانی (ره)، و برخی دیگر از فقها اگر ماهی پس از افتادن در تور بمیرد پاك و حلال است. به نظر مرجع خود رجوع فرمائید. (ر.ک: توضیح المسائل 12 مرجع، ج 2، م 2615)

سۆال: استفاده از طعام دیگران با تعارف یا بدون تعارف در حالی كه نمی‌توان اطمینان حاصل كرد كه صاحب آن راضی است یا نه جایز است؟

جواب: چنانچه از ظاهر حال دوستان، رضایت به استفاده از غذای آنها حاصل شود مانعی ندارد مگر آنكه بدانیم ظاهراً تعارف می‌كند و قلباً رضایت ندارد و در منزل خویشان و اقوامی كه اجازه می‌دهند انسان وارد شود استفاده از خوراكی ‌هائی كه در اختیار انسان می‌گذارند مانعی ندارد. (ر.ک: تحریر الوسیله امام، ج 2، ص169، م 28 و 29)

سۆال 16: خوردن میوه درختی كه در مسجد رشد كرده است و یا خوردن عسلی كه بر روی درخت مسجد است چه حكمی دارد؟

جواب: استفاده از میوه برای عموم تابع نوع وقف درخت است و فرقی بین مساجد نیست و اما خوردن عسل زنبوری كه ملك كسی نیست اشكال ندارد. (ر.ک: استفتائات رهبری، ج 1، ص 127)

سۆال: آیا می‌توانیم در كشور‌های خارجی در رستورانهایی كه آشپز و پیشخدمتها مسیحی هستند، غذاهای غیر گوشتی مثل سبزیجات و ماهی و تخم مرغ بخوریم؟

جواب: اگر یقین به ملاقات آنها با رطوبت به بدن كافر باشد نجس است و نباید بخورید. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 508.)

سۆال: كم خوردن شراب، مثل یك قاشق آن برای بدن ضرر ندارد و عقل را هم ضایع نمی‌كند، لطفاً بفرمائید كه چرا اسلام حتی یك ذره آن را حرام می‌داند؟

جواب: ملاك در این حكم اسلامی، تنها ضرر نیست. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510)

سۆال: آب جوئی كه الكل ندارد و مست كننده نیست، خوردن آن جایز است یا نه؟

جواب: آب جو كه در عربی به آن فقاع گفته می‌شود حرام است. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510)

سۆال: لطفاً حكم پختن كشمش بهمراه غذا را بیان فرمائید؟

جواب: باد كردن كشمش و جوش آمدن آن در غذا موجب حرمت آن نیست. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص510)

سۆال: چیدن میوه از باغ دیگران برای خوردن در همان محل بدون اجازه از صاحب آن حلال است؟

جواب: اگر درخت میوه در سر راه رهگذر قرار داشته باشد می‌تواند در حال عبور از خیابان، از میوه آن درخت برای خوردن در همانجا استفاده كند. به شرط آنكه از حد سیری و احتیاج تجاوز نكند. (استفتاثات امام (ره)، ج 2، ص 510)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

حکم غذای مضر

میگو ماهی فلس دار مشکوک

حکم کشیدن سیگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.