تبیان، دستیار زندگی
آیا شیر دادن به بچه، با سینه‌ای که زخم شده و ممکن است همراه شیر، مقداری خون هم به داخل دهان نوزاد رود، اشکالی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا خوردن ترشحات بینی حرام است؟

احکام

چند چیز در غذا خوردن مكروه است:   1ـ در حال سیری غذا خوردن 2- پرخوردن 3- نگاه كردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن 4ـ خوردن غذای داغ  5ـ بعد گذاشتن نان در سفره منتظر چیز دیگر شدن 6ـ پاره كردن نان با كارد 7- گذاشتن نان زیر ظرف غذا 8- پاك كردن گوشتی كه بر استخوان چسبیده به طوری كه چیزی در آن نماند. 9- پوست كندن میوه 10- دور انداختن میوه پیش از آنكه آن را بخورید. ( توضیح المسائل امام (ره)، ص 2637)


سوال: آیا شیر دادن به بچه، با سینه‌ای که زخم شده و ممکن است همراه شیر، مقداری خون هم به داخل دهان نوزاد رود، اشکالی دارد؟

تا یقین به برخورد شیر با خون نداشته باشید، مانعى ندارد. و بر فرض برخورد خون هم، چنانچه شیر دادن به نوزاد از طریق دیگر زحمت داشته باشد، اشکالی ندارد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

تا یقین به اصابت شیر با خون نداشته باشید، شیر دادن به نوزاد مانعى ندارد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اشکالی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

چنانچه راهی برای تغذیه او جز این نباشد یا زحمت داشته باشد مانعی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در فرض ضرورت مانعی ندارد.

سوال: آیا خوردن خون دندان کشیده شده در حال نماز که به توصیه دکتر نباید خون را بیرون بریزند، جایز است؟

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

به هرحال اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و در این صورت نماز خواندن مانعى ندارد.

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

در حالت ضرورت اشکال ندارد.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتی که دکتر متدیّن و حاذق این کار را لازم بداند از باب ضرورت و به مقدار ضرورت مانعی ندارد.

سوال: آیا خوردن ترشحات بینی حرام است؟

خوردن اشیاء خبیث و پلید که طبع انسان از آن تنفّر دارد (مانند فضله حیوانات) حرام است، هر چند پاک باشد. (امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌2، ص 598)

آب بینی نیز اگر جزو خبائث شمرده شود (مثل وقتی که از بدن خارج شده باشد)، خوردن آن جایز نیست و برخی از فقها خوردن ترشحاتی که از مجرای بینی به فضای دهان وارد شده است را بدون اشکال ندانسته و اجتناب از آن را بهتر می‌دانند. (آیة الله بهجت، محمد تقى، جامع المسائل ج‌4، ص 549، دفتر معظم‌له)

سوال: حکم خوردن جلبک دریایی چیست؟

دلیلی بر حرمت گیاهان دریایی نداریم مگر آنکه برخی از آنها را از خبائث بدانیم، یعنی خوراکی‌هایی که بیشتر انسانها از آن متنفرند. بر این اساس، جلبک، به عنوان یک گیاه، پاک و حلال است، اما برخی از فقها (آیة الله سیستانی) آن را جزو خبائث شمرده و خوردن آن را جائز نمی‌دانند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

گیاهان دریایى فى نفسه پاک و حلال هستند.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

اگر منظور از جلبک، آن گیاه معروف است اگر ضرر نداشته باشد اشکالی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

حرام است.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه جزء خبائث باشد خوردن آن جائز نیست.

سۆال: چیزهایی كه موقع غذا خوردن مستحب است و خوب است رعایت كنیم را بیان فرمائید؟

جواب: چند چیز در غذا خوردن مستحب است: 1) هر دو دست را پیش از غذا بشوئید.2) بعد از غذا دستان خود را بشوئید. 3) میزبان پیش از همه شروع به غذا خوردن كند و بعد از همه دست بكشد. 4) اول غذا بسم الله بگویید. 5) با دست راست غذا بخورید. 6) با سه انگشت یا بیشتر غذا بخورید. 7) اگر چند نفر سر یك سفره نشسته‌اند هر كسی از غذای جلو خودش بخورد. 8) لقمه را كوچك بردارید. 9) سر سفره زیاد بنشینید و غذا خوردن را طول بدهید. 10) غذا را خوب بجوید. 11) بعد از غذا حمد خدا را بجا آورید. 12) انگشتان را بلیسید. 13) بعد از غذا خلال كنید. 14) آنچه بیرون سفره می‌ریزید را جمع كرده و بخورید. 15) در اول روز و اول شب غذا بخورید و در بین روز و بین شب غذا نخورید. 16) بعد از خوردن غذا به پشت بخوابید و پای راست را روی پای چپ بیندازید. 17) در اول غذا و آخر آن نمك بخورید. 18) میوه را پیش از خوردن با آب بشوئید. ( توضیح المسائل امام (ره)، ص 2636)

سۆال: در غذا خوردن چند چیز مكروه است؟‌

جواب: چند چیز در غذا خوردن مكروه است: 1ـ در حال سیری غذا خوردن 2- پرخوردن 3- نگاه كردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن 4ـ خوردن غذای داغ 5ـ بعد گذاشتن نان در سفره منتظر چیز دیگر شدن 6ـ پاره كردن نان با كارد 7- گذاشتن نان زیر ظرف غذا 8- پاك كردن گوشتی كه بر استخوان چسبیده به طوری كه چیزی در آن نماند. 9- پوست كندن میوه 10- دور انداختن میوه پیش از آنكه آن را بخورید. ( توضیح المسائل امام (ره)، ص 2637)

سۆال: در آب آشامیدن چند چیز مستحب و مكروه است؟

جواب: در آشامیدن آب چند چیز مستحب است: 1- آب را به صورت مكیدن بیاشامد. 2- در روز ایستاده آب بخورد. 3- پیش از آشامیدن آب بسم الله و بعد از آن الحمدالله بگوید. 4- به سه نفس آب بیاشامد. 5- از روی میل آب بیاشامد. 9- بعد از آشامیدن آب حضرت اباعبدالله ـ علیه السّلام ـ و اهل بیت ایشان را یاد كند و قاتلان آن حضرت را لعنت نماید. و در آشامیدن آب چند چیز مكروه است: 1- -زیاد آشامیدن آب و آشامیدن آن بعد از غذای چرب. 2- در شب به حال ایستاده آب خوردن. 3- با دست چپ نوشیدن آب 4- از ظرف شكسته آب نوشیدن. ( توضیح المسائل امام (ره)، ص2638-2639)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اندیشه قم

سایت اسلام کوئیست

توضیح المسائل امام (ره)

مطالب مرتبط:

حکم غذای مضر

میگو ماهی فلس دار مشکوک

حکم کشیدن سیگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.