تبیان، دستیار زندگی
باز هم خبر مشاهده یک شی عجیب بر روی ماه سروصدای بسیاری به راه انداخته است. البته این اولین بار نیست که چنین مطالبی درباره اشیا و عوارض ناشناخته برروی سایر اجرام منظومه شمسی خبرساز می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این شی ناشناخته روی ماه چیست؟


باز هم خبر مشاهده یک شی عجیب بر روی ماه سروصدای بسیاری به راه انداخته است. البته این اولین بار نیست که چنین مطالبی درباره اشیا و عوارض ناشناخته برروی سایر اجرام منظومه شمسی خبرساز می‌شوند. مریخ و ماه معمولا مستعدترین مناطق منظومه شمسی برای پرداخته شدن به این قبیل جنجال‌سازی‌ها هستند!

دوربین گوگل تصاویر متناقض و عجیبی از یک شی بزرگ را بر روی سطح ماه رصد کرده است. این شی مثلثی دارای ردیف‌هایی از هفت نقطه‌ نور مانند در طول لبه‌ است. شی دو وجهی و مثلثی روی سطح ماه در یک ویدیوی جدید به رسانه‌ها ارسال شد.

این شی ناشناخته روی ماه چیست؟

این شی غول‌پیکر که اندازه آن 125 در 90 متر گزارش شده، مانند لبه هدایت‌کننده یک کشتی‌فضایی مثلثی بزرگ به نظر می‌رسد که از هر هواپیمای ساخته‌شده روی زمین بزرگ‌تر است! به نظر می‌رسد، اشکال دورانی و دارای فضابندی منظم هفت نقطه موجود روی این شی کاملا مثلثی به طور هوشمندانه‌ای طراحی شده‌اند.

گفته می‌شود تا به امروز هیچ جرم دیگری کشف نشده که با این شی یا هر شی موجود روی سطح سیاره دیگری که توسط ماهواره‌ها یا کاوشگرها تفحص شده‌، مطابقت داشته باشد.

البته این اولین بار نیست چنین مناظر عجیبی که در ظاهر نشان از وجود اشیایی غیرطبیعی دارد در دوربین‌های دانشمندان مشاهده می شود و مدتی علاقه‌مندان موجودات فرازمینی‌ را سرگرم می کند. بعضی از این تصاویر در واقع چیزی جز خطای دید در تشخیص عوارض طبیعی سطح سیارات و دیگر اجرام آسمانی نیستند و ماهیت برخی دیگر نیز با مشاهدات و بررسی‌های بیشتر برای دانشمندان مشخص گشته است.

این شی ناشناخته روی ماه چیست؟

برای مثال تصویر سحرانگیز بالا  از دریچه‌ی دوربین‌های کاسینی گرفته شده و برای دانشمندان زمین مخابره شده است.

تاکنون چیزی شبیه این شش‌ضلعی در منظومه‌ی شمسی دیده نشده است و زحل تنها سیاره‌ای است که ابرهایی به شکل یک شش‌ضلعی دارد. انگار نقاشی ماهرانه این شش ضلعی زیبا با اضلاع یکسان را بر روی زحل خلق کرده است.

این شش‌ضلعی به حدی وسیع ‌است که می‌توان به راحتی 4 سیاره‌ی زمین را درون آن جا داد. طول هر ضلع آن حدود 14000 کیلومتر است.

این تصویر قطب شمال زحل را نشان می‌دهد که در آن جریانی به صورت شش‌ ضلعی به سرعت در حال حرکت است و در دل آن نیز چشم سرخ‌رنگ خشمگینی که متعلق به طوفانی سهمگین است دل را به‌ لرزه درمی‌آورد. پهنای  چشم این طوفان حدود 2000 کیلومتر است که این رقم حدود 20 بار بیشتر از میانگین اندازه‌ی چشم طوفا‌ن‌های زمینی است. ابرهای درخشان و نازک لبه‌ این طوفان با سرعتی معادل با 540 کیلومتر در ساعت در حال حرکت‌اند.

اورکاس پاترا در میان دو حفاظ بزرگ آتشفشانی به نامهای "المپیوس" و "الیسیوم" قرار گرفته اما مشخص نیست آیا فعالیتهای آتشفشانی عامل شکل گیری این ساختار چکمه مانند هستند یا نه

محتمل‌ترین فرضیه درباره این شش‌ ضلعی به فرآیند موج ساکن (که با نام موج ایستا هم شناخته می‌شود) برمی‌گردد. خاصیت این موج این است که در مکان ثابت باقی می‌ماند و حرکتی نمی‌کند. البته دانشمندان همچنان در این ‌باره تحقیق می‌کنند ولی هنوز پرسش‌هایی بی‌پاسخ باقی‌مانده است که با این فرضیه جور در نمی‌آید. در واقع بر اساس قوانین فیزیک این پدیده می‌بایست دایره‌ای شکل باشد در حالی که این گونه نیست.

مثال دیگری برای بیان این عوارض ناشناخته و جالب بر روی سیارات منظومه شمسی تصویر زیر است. تصاویر ارسالی گذشته از مریخ، گودالی را نشان می دهند که مانند رد یک چکمه بزرگ بر روی مریخ است.

این شی ناشناخته روی ماه چیست؟

این رد چکمه بزرگ و 386 کیلومتری در واقع حفره ای است که به "اورکاس پاترا" (Orcus Patera) شهرت دارد و نسبت به تصویر معروف چهره انسان بر روی مریخ (که پیش تر سر و صدای زیادی به پا کرده بود) ابهام انگیزتر است.

دانشمندان در توضیح چگونگی شکل گیری اورکاس پاترا ناکام باقی مانده اند. اصطلاح "پاترا" معمولا برای توضیح حفره های آتشفشانی عمیق، پیچیده و نامنظم مورد استفاده قرار می گیرد. اورکاس پاترا در میان دو حفاظ بزرگ آتشفشانی به نامهای "المپیوس" و "الیسیوم" قرار گرفته اما مشخص نیست آیا فعالیتهای آتشفشانی عامل شکل گیری این ساختار چکمه مانند هستند یا نه. این فرورفتگی می تواند به شکل یک حفره گرد آغاز شده باشد که به تدریج و به واسطه فعالیتهای زمینی تغییر شکل داده است و یا می تواند به واسطه فرسایش حفره های جداگانه ای که با این حفره در یک خط قرار داشته اند به وجود آمده باشد.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: ایسنا / کانوت