تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران ایرانی هشدار دادند: زنانی که از سطح پایین تری از عنصر «روی» برخوردارند، بیش از زنان سالم، دچار سقط‌های مکرر خود به خودی یعنی سه بار یا بیش از سه بار شکست در حاملگی می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روی بدن کم باشد، جنین سقط می‌شود


پژوهشگران ایرانی هشدار دادند: زنانی که از سطح پایین تری از عنصر «روی» برخوردارند، بیش از زنان سالم، دچار سقط‌های مکرر خود به خودی یعنی سه بار یا بیش از سه بار شکست در حاملگی می‌شوند.

جنین

زنانی که از سطح پایین تری از عنصر «روی» برخوردارند، بیش از زنان سالم، دچار سقط‌های مکرر خود به خودی یعنی سه بار یا بیش از سه بار شکست در حاملگی می‌شوند. دکتر ابوطالب صارمی، رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم با اعلام این خبر که بر اساس پژوهشی انجام گرفته در این مرکز است، افزود: با توجه به اینکه جنین دارای مولکول و آنتی‌ژن‌هایی است که مربوط به پدر بوده، برای بدن مادر بیگانه به حساب می‌آید، بنابراین نقش تنظیمی سیستم ایمنی مادر در برخورد با این آنتی‌ژن‌ها و حفظ و نگهداری جنین بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می‌دهد در بیماران دچار سقط‌های مکرر، این مکانیسم‌های تنظیمی ایمونولوژیک دچار اختلال می‌شود که علت اصلی این اختلال و به‌هم‌ریختگی کاملا شناخته نشده است، خاطرنشان ساخت: مطالعات و تجربیات انجام‌شده، نشان می‌دهد، چنانچه زنان دارای سابقه سقط مکرر را قبل از اقدام به بارداری با گلبول‌های سفید همسرشان و یا یک شخص ثالث، ایمن‌سازی کنند به دلیل تغییر در مکانیسم‌های تنظیمی سیستم ایمنی، شانس حفظ جنین در این افراد افزایش می‌یابد.

صارمی یادآور شد: یکی از مکانیسم‌هایی که به واسطه این درمان ممکن است، منجر به حفظ جنین شود، ایجاد آنتی‌بادی‌هایی در بدن مادر است که بتواند، آنتی‌ژن‌های مربوط به جنین را که منشأ پدری دارند، مسدود کرده، آن‌ها را بپوشانند و بدین طریق مانع دفع جنین از طریق سیستم ایمنی مادر شوند.

یکی از آنزیم‌های «روی» سوپر اکسید دیسموتاز است که عملکرد آنتی‌اکسیدانی برای جنین داشته، جنین و جفت را از آسیب حفظ می‌کند

وی افزود: مطالعات مشترک مرکز تحقیقات سلولی صارم با مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روی بیماران دچار سقط‌جنین خود به خودی نشان داد که نه تنها عنصر  «روی» در خون زنانی که دچار سقط‌های مکرر می‌شوند از سطح پایین تری برخوردار است که این زنان به درمان‌های لنفوسیتی (درمان‌هایی که با هدف ایجاد آنتی‌بادی در بدن زن علیه آنتی‌ژن‌های مرد صورت می‌گیرد) نیز پاسخ مناسبی نمی‌دهند.

رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم با اشاره به اینکه  «روی» از جمله عناصری است که به همراه دیگر عناصر ضروری و ریزمغذی‌ها از اهمیت به سزایی در بارداری برخوردار است، تصریح کرد: یکی از آنزیم‌های  «روی» سوپر اکسید دیسموتاز است که عملکرد آنتی‌اکسیدانی برای جنین داشته، جنین و جفت را از آسیب حفظ می‌کند.

وی همچنین از اهمیت و نقش عنصر  «روی» در تکامل مغز جنین نام برد و گفت: غذای مصرفی روزانه زنان باردار در نهایت نیمی از نیاز آنان را به این عنصر ضروری برطرف می‌کند.

صارمی افزود: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در کشورهای در حال توسعه، میزان شیوع کمبود  «روی» در زنان باردار بالا بوده و مقادیر سرمی «روی» در آنان پایین تر از مقدار نرمال است.

وی یادآور شد: «روی» علاوه بر آثار مستقیم یاد شده در عملکرد سلول‌های سیستم ایمنی مادر نیز نقش موثری داشته، عملکرد مناسب این سلول‌های ایمنی در طول بارداری، منجر به ایجاد مکانیسم‌های تنظیمی ایمونولوژیک می‌شود که در نهایت می‌تواند، منجر به حفظ جنین در طی بارداری گردد.

روی

رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم اظهار داشت: انواع گوشت اعم از قرمز و سفید، جگر، غذاهای دریایی، آجیل، تخم‌مرغ، انواع دانه‌ها، حبوبات و جوانه گندم مقادیر مناسبی از عنصر  «روی» را دارند، اما تجویز دارویی عنصر  «روی»، می‌بایست، حتماً زیر نظر پزشک صورت گیرد، زیرا در صورت مصرف خودسرانه آن ممکن است به دلیل افزایش سطح سمی و توکسیک از سطح مجاز موجب زیان‌های جبران‌ناپذیر شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: جام جم آنلاین

مطالب مرتبط:

تاثیر رژیم ‌غذایی بر سقط‌ جنین

تغذیه درمانی ناباروری

5 ویتامین و ماده‌ی معدنی ضروری برای خانم‌های باردار

10 توصیه برای بالا بردن قدرت باروری‌تان

برای افزایش باروری چه باید خورد؟

کمبود ویتامین C در بارداری برای مغز کودکان خطرناک است

تهدیدهای غذایی برای جنین

خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های نامناسب برای مادران آینده

ایمنی غذا برای مادر و جنین

مادران آینده، ویتامین B9 را دریابید

چه غذاهایی می‌توانند خطر بروز نقایص جنینی را کاهش دهند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.