تبیان، دستیار زندگی
سر آرتور کانن دویل خالق مجموعه داستان‌های «شرلوک هلمز» نه تنها شیفته فوتبال و کریکت بود، بلکه به ورزش‌های زمستانی هم علاقه داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجایبی درباره خالق شرلوک هلمز

از درگیری سر تایتانیک تا دروازه‌بانی تیم پورتسموث


سر آرتور کانن دویل خالق مجموعه داستان‌های «شرلوک هلمز» نه تنها شیفته فوتبال و کریکت بود، بلکه به ورزش‌های زمستانی هم علاقه داشت.

عجایبی درباره خالق شرلوک هلمز

سر آرتور کانن دویل نیازی به معرفی ندارد، او یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ ادبیات است که با خلق شخصیت کارآگاه شرلوک هلمز و مجموعه داستان‌های او به شهرتی عالم‌گیر رسید. آنچه در ادامه می‌خوانید 15 نکته درباره این نویسنده بزرگ است، که اغلب کسی از آنها اطلاع ندارد.

1. دویل یکی از اولین ماشین سواران بریتانیا بوده

جناب نویسنده طبق اسناد قبل از آنکه رانندگی یاد بگیرد، یک دستگاه اتوموبیل می‌خرد. سال 1911 در تور شاهزاده هنری پروس شرکت می‌کند. در این مسابقه اتوموبیل‌رانی دویل به همراه همسر دومش جین، عضو تیم اتوموبیل‌رانی بریتانیا بودند.

2. کانن، بخشی از نام فامیلی این نویسنده نیست

نام اصلی خالق شرلوک هلمز سر آرتور ایگناتیوس کانن دویل بوده. ایگناتیوس و کانن بخشی از نام این نویسنده نبودند اما دویل پس از اتمام دوره دبیرستان کانن را به نام فامیلی خود اضافه کرد.

3. دلیل شوالیه شدن او داستان‌هایش نبودند

جناب نویسنده در سال 1902 از سوی شاه ادوارد هفتم لقب شوالیه گرفت، اما دلیل دریافت این لقب داستان‌های شرلوک هلمز نبودند. دلیل اعطای این لقب تلاش‌های دویل برای انتشار جزوه‌ای غیرداستانی درباره جنگ بوئر بوده.

4. دویل با خالق «پیتر پن» همبازی بوده

دویل به همراه جی. ام. بری، خالق «پیتر پن» در یک تیم کریکت همبازی بودند. از طرفی این دو روی اپرای طنزی به نام «جین انی» با هم کار می‌کردند و بری بارها به التماس افتاد تا دویل نوشتن آن را تمام کند.

5. دویل دوست صمیمی خالق «دراکولا» و «جزیره گنج» بود

دویل با برام استوکر، خالق «دراکولا» رفیق بود و با و رابرت لوئیس استیونسن، خالق «جزیره گنج» در دانشگاه ادینبورو همکلاسی بود. بعید نیست دویل به این دو نویسنده در خلق شاهکارهایشان مشاوره داده باشد.

6. خالق «شرلوک هلمز» مروج اسکی بود

سر آرتور کانن دویل نه تنها شیفته فوتبال و کریکت بود، بلکه به ورزش‌های زمستانی هم علاقه داشت. او که برای سلامتی همسرش در سال 1893 به سوئیس سفر کرده بود، در دوره اقامتش به ترویج اسکی کمک کرد و خودش روی ارتفاعات به این ورزش می‌پرداخت.

7. خالق «شرلوک هلمز» دروازه‌بان بود

آرتور کانن دویل با نام مستعار ای. سی. اسمیت به عنوان دروازه‌بان تیم غیرحرفه‌ای باشگاه پورتسموث بازی می‌کرد. این تیم، پایه تیم فعلی پورتسموث در لیگ برتر انگلستان است.

8. آرتور کانن دویل چاق بود!

سر آرتور کانن دویل به دلیل اضافه وزن نتوانست در جنگ بوئر شرکت کند. درعوض او در یک کشتی پزشک شد و به آفریقا سفر کرد.

9. دویل به جن و پری ایمان داشت

شاید شرلوک هلمز شخصیتی شکاک باشد، اما آرتور کانن دویل چنین فردی نبود، او به وجود جن و پری ایمان داشت. او به عکس‌هایی که سال 1917 گرفته شد و به «جن و پری کاتینگلی» شهرت داشتند، باور داشت. او میلیون‌ها دلار خرج ترویج باور به جن و پری کرد.

10. شرلوک هلمز شخصیت محبوب دویل نبود

شرلوک هلمز جز شخصیت‌های محبوب سر آرتور کانن دویل نبود و حتی در سال 1893 او را در داستانی کشت و بعد از 10 سال دوباره زنده‌اش کرد، آن هم با اصرار خوانندگان و طرفدارانش. دانستن این نکته هم جالب است که دویل سالی شرلوک هلمز را کشت که پدر الکلی‌اش در آسایشگاه فوت کرد.

11. روز تولد دویل با واگنر یکی است

آرتور کانن دویل متولد 22 مه است، همان روزی که ریچارد واگنر آهنگساز، لارنس اولیویر، تونی موریسی، و نواک ژوکوویچ تنیس‌باز به دنیا آمده‌اند.

12. دویل با جرج برنارد شاو بر سر تایتانیک دعوا کرد

وقتی سال 1912 کشتی تایتانیک غرق شد، آرتور کانن دویل و جرج برنارد شاو به طور علنی درباره این فاجعه با هم درگیر شدند. دویل به شدت از نظرات منفی برنارد شاو درباره دلاوری‌های برخی از خدمه کشتی، عصبانی شده بود.

13. میدانی به نام کانن دویل در سوئیس وجود دارد

شهر مرینگن در سوئیس محل وقوع داستان «ماجرای آخرین مسئله» است، همان داستانی که در آن هلمز کشته می‌شود. سال 1988 مجسمه شرلوک هلمز در میدان این روستا افراشته شد، این میدان حالا به نام کانن دویل است.

14. دویل هنگام مرگ گل به دست داشت

دویل 7 ژوئیه 1930 درگذشت. او در باغ خانه‌اش در حالی فوت کرد که به قلب خود چنگ انداخته بود و در دست دیگرش شاخه گلی بود. آخرین جمله او، خطاب به همسرش بود: «تو معرکه‌ای!»

15. دویل خودش کارآگاه بود

آرتور کانن دویل بطور تمام وقت کارآگاه نبود اما به حل چند پرونده کمک کرد. یکی از آنها پرونده «مورد عجیب اسکار اسلیتر» به اتهام قتل ماریون جیلکرایست، پیرزن ثروتمند 82 ساله بود. دویل با استفاده از شیوه هلمز توانست مدارک جدیدی رو کند و قاتل دستگیر شد.

بخش ادبیات تبیان


منبع: خبرآنلاین به نقل از تلگراف / 11 ژانویه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده