تبیان، دستیار زندگی
یکی از بهترین کارهایی که می‌شود با یک گوشی یا تبلت انجام داد، خواندن کتاب است، شما می‌توانید داخل یک تبلت‌ ده‌ها و صدها کتاب داشته باشید، تبلت همیشه در کنار شماست، در سفر، در محل کار، در مترو یا حتی هنگامی که بدخوابی به سرتان زده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید کتاب‌های الکترونیک فارسی


یکی از بهترین کارهایی که می‌شود با یک گوشی یا تبلت انجام داد، خواندن کتاب است، شما می‌توانید داخل یک تبلت‌ ده‌ها و صدها کتاب داشته باشید، تبلت همیشه در کنار شماست، در سفر، در محل کار، در مترو یا حتی هنگامی که بدخوابی به سرتان زده است.

خرید کتاب‌های الکترونیک فارسی

شما می‌توانید فونت یک کتاب الکترونیک را به دلخواه بزرگ کنید، می‌توانید در محتویات کتاب جستجو کنید یا پای یک صفحه یادداشت بگذارید، به علاوه در بسیاری موارد کتاب‌های الکترونیک به صورت قابل توجهی ارزان‌تر از کتاب‌های کاغذی هستند.

اما مشکل عمده ما در ایران این است که عملا سیستم خوبی برای خرید کتاب‌های الکترونیک نداشته‌ایم. نه! منظورم کتاب‌های اسکن‌شده نیست، منظورم کتاب‌های الکترونیک واقعی است.

در اینترنت ده‌ها سایت کارشان انتشار کتاب اسکن‌شده است، تلاش کاربران و عواملی که این کتاب‌ها را اسکن می‌کنند یا در مواردی تایپ می‌کنند، ستودنی است، اما خالی از اشکال هم نیست:

**سوای کتاب‌های قدیمی، نایاب یا کتاب‌هایی که دیگر «نمی‌توانند» منتشر شوند، اسکن کتاب‌های دیگر ناقض کپی‌رایت است و در شرایطی که عملا ناشران و نویسندگان و مترجمان، روزهای خیلی بدی را سپری می‌کنند، اسکن کردن کتاب‌ها، بدون رعایت حق و حقوق عوامل تولید آنها، باعث تضییع آشکار حق آنها می‌شود.

خرید کتاب‌های الکترونیک فارسی

** کتاب اسکن شده که کتاب الکترونیک واقعی نیست، پس خواندش با گوشی‌های هوشمند، حتی گوشی‌های پنج اینچی هم عملا ناممکن است، البته با تبلت راحت‌تر می‌شود این کتاب‌ها را خواند، اما باز هم مشکلاتی مثل اندازه بالا این کتاب‌ها و محدود شدن فضای ذخیره‌سازی تبلت، یا ممکن نبودن جستجوی متنی در کتاب‌های اسکن‌شده آزارنده است.

** معمولا کتاب‌های روز را نمی‌توانید در هیچ جایی به صورت اسکن‌شده پیدا کنید.

همه اینها ما را به این نتیجه می‌رساند که ما باید یک سامانه کارای فروش کتاب الکترونیک داشته باشیم.

در ایران پیش از این تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته بود، من می‌توانم آوا بوک را مثال بزنم که تا به حال گام‌های بسیار خوبی در زمینه نشر کتاب‌های الکترونیک برداشته است. در زمینه فروش آنلاین مجلات داخلی هم کار سایت‌های گردسوز و نیز اپلیکیشن مجله ستودنی بوده است.

سامانه دیگری که می خواهیم به آن بپردازبم، سامانه فروش کتاب فیدیبو است. در این سایت بیشتر از 1200 کتاب از 37 ناشر معتبر گنجانده شده است.

شما کافی است کتابی در فیدیبو انتخاب کنید، ایمیل دوست خود را وارد کنید و بهای کتاب را به صورت آنلاین بپردازید. دوست شما ایمیلی دریافت می‌کند که به او می‌گوید کتابی از سوی شما به وی هدیه داده شده است

برتری دیگر فیدیبو، چندپلتفرمی بودن سایت است، یعنی شما حتی اگر تبلت یا گوشی هوشمند نداشته باشید، می‌توانید در همان محیط ویندوز با نصب یک برنامه، کتاب را بخوانید. فیدیبو نسخه اندروید و iOS هم دارد.

خرید کتاب‌های الکترونیک فارسی

چیز جالب برای من این بود که بهای کتاب‌ها به طور قابل توجهی از بهای نسخه کاغذی آنها پایین‌تر بود! شما تصور نمی‌کنید در حال حاضر بشود کتابی چند صد صفحه‌ای را به بهای چهار – پنج هزار تومان خرید، ولی این چیزی واقعی در فیدیبو است!

یکی از چیزهای جالب در فیدیبو این است که شما حتی اگر کتاب را نخرید، می‌توانید برای آشنایی با حال و هوای کتاب ده پانزده صفحه از کتاب را به رایگان دانلود کنید و بخوانید.

تمامی ناشران مطرح کشور اعم از نگاه، نیلوفر، چشمه، آگاه، ققنوس، قطره، هیرمند، آگه، هرمس و… به طور کامل با فیدیبو قرارداد دارند و درآینده نزدیک بسیاری از کتابهای ایشان حتی قرار است به قصد ارزیابی بازار، به شکل ایبوک منتشر شده تا بر اساس استقبال مخاطبان نسبت به تیراژ آن تصمیم گیری شود.

هدیه کتاب

اما یکی از ویژگی‌های ابتکاری و بسیار قابل توجه فیدیبو، ویژگی هدیه کتاب است. هدیه دادن کتاب، سنتی بسیار نیکو است که متأسفانه در سال‌های اخیر در جامعه ما رنگ باخته است، اما فیدیبو می‌تواند سهمی در احیای این سنت داشته باشد:

خرید کتاب‌های الکترونیک فارسی

شما کافی است کتابی در فیدیبو انتخاب کنید، ایمیل دوست خود را وارد کنید و بهای کتاب را به صورت آنلاین بپردازید. دوست شما ایمیلی دریافت می‌کند که به او می‌گوید کتابی از سوی شما به وی هدیه داده شده است و آنگاه او می‌تواند کتاب را در تبلت، گوشی یا لپ‌تاپ خود به سهولت دانلود کند و بخواند.

این ویژگی بسیار قابل توجه است، به علاوه در نظر بگیرید که با استفاده از این کار برای نخستین بار می‌توانید به دوستان و آشنایان خود در خارج کشور هم کتاب هدیه بدهید.

بسیاری از دوستان ما در خارج کشور، وقتی می‌شنوند که ما در حال خواندن یک کتاب خوب هستیم، آرزو می‌کنند که ای کاش راهی برای تهیه کتاب می‌داشتند، عملا ارسال پستی کتاب‌ها بسیار گران از آب درمی‌آید، حتی در مواردی ما مجبور می‌شویم یک کتاب را اسکن کنیم و برای دوستان خود ایمیل کنیم که کاری بسیار وقت‌گیر است و مستلزم صرف انرژی بسیار است.

خیلی وقت‌ها ما با دید اقتصادی صرف به فعالیت شرکت‌ها نوپا نگاه می‌کنیم، بعضی از ماها با خودمان می‌گوییم که چرا باید به رایگان برای یک شرکتی که به هر حال کارش فروش محصولی است، کمک کنیم؟!

خرید کتاب‌های الکترونیک فارسی

اما جنس کار فیدیبو، چیز دیگری است، اینجا صحبت از کتاب است و رفع یک محرومیت دیرینه و رسیدن به یک آرزوی محال قبلی ما: اینکه بتوانیم به سادگی، در هر جا که هستیم، با هر سطح مالی که داریم کتاب بخریم، بخوانیم و هدیه بدهیم.

و این چیز کوچکی نیست، بنابراین سخن به گزاف نگفته‌ام که فیدیبو را شاید بشود برترین استارت‌آپ فارسی در سالی جاری بدانیم.

یکی از آرزوهای شخصی من، داشتن یک آرشیو کامل از مجلات و روزنامه‌هایی است که می‌خرم، متأسفانه عملا هیچ کس نمی‌تواند در طولانی‌مدت فضایی در اتاق خود برای انباشت چنین حجم انبوهی از نشریات اختصاص بدهد، اما یک سامانه خرید دیجیتال نشریات به این آرزو تحقق می‌بخشد!

 بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: یک پزشک