تبیان، دستیار زندگی
زنانی که تحت عمل جراحی برداشتن سینه یا ماستکتومی قرار می گیرند، در معرض خطر ابتلا به ورم غدد لنفاوی هستند که معمولا این ورم در بازوی دستی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 راه کاهش ورم غدد لنفاوی بعد از برداشتن سینه (2)


زنانی که تحت عمل جراحی برداشتن سینه یا ماستکتومی قرار می گیرند، در معرض خطر ابتلا به ورم غدد لنفاوی هستند که معمولا این ورم در بازوی دستی است که سمت سینه جراحی شده می باشد.


غدد لنفاوی و ماستکتومی

در قسمت اول این مطلب، 5 راه کاهش یا جلوگیری از ورم غدد لنفاوی بعد از برداشتن سینه را گفتیم. حالا 4 راه دیگر را که شامل مراقبت از دست جراحی شده است را بیان می کنیم.

1- لباس گشاد بپوشید.

از پوشیدن یا به تن کردن لباس و هر چیزی که دست تان را فشار می دهد خودداری کنید. آستین تنگ و چسبان و یا دستبند و النگو و ساعت مچی سفت، جریان خون دست را کم می کند و باعث تجمع مایع لنف و در نتیجه ورم غدد لنفاوی می شوند.

فشار آوردن به بازو یا شانه برای حمل یک بار سنگین می تواند باعث ورم غدد لنفاوی شود. لذا یک کیف یا بار سبک با دستتان حمل کنید و از حمل کیف یا بار سنگین به خصوص روی شانه یا قوس بازو خودداری کنید تا فشار وارده روی بازوی شما کم شود.

هنگام نشستن طولانی و یا خوابیدن، می توانید بازوی جراحی شده خود را بالا ببرید

2- از بستن بازوبند دستگاه اندازه گیری فشارخون روی بازوی جراحی شده خودداری کنید.

بازوبند دستگاه سنجش فشار خون با فشار دادن بازو و توقف موقتی جریان خون در دست، فشارخون را اندازه گیری می کند.

برای جلوگیری از ادم لنفاوی و حفظ جریان خون طبیعی در دست، بازوبند دستگاه فشارخون را روی بازوی جراحی شده نبندید، زیرا باعث ورم بیشتر و تجمع مایع لنف می شود.

سونا و بارداری

3- از گرم شدن زیاد بدن جلوگیری کنید.

گرمای زیاد بدن، جریان خون طبیعی را در بازوها مختل می کند، لذا باید از آن دوری کنید.

به عنوان مثال توصیه می شود از دوش آب داغ، سونا و حمام بخار آب داغ پرهیز کنید. موقع حمام کردن، از آب گرم یا آب ولرم (نه داغ) استفاده کنید.

- همچنین از سوختگی یا رنجش بازوی جراحی شده در اثر تماس با دمای زیاد خودداری کنید، زیرا تجمع مایعات و ورم را افزایش می دهد.

- در طی روز برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید، زیرا آفتاب سوختگی به پوست بازوی جراحی شده آسیب می زند و در موارد شدید ادم لنفاوی، حتی باعث تجزیه پوست می شود.

4- در حال استراحت، دست خود را بالا ببرید.

هنگام نشستن طولانی مدت و یا خوابیدن، می توانید بازوی جراحی شده خود را بالا ببرید.

با استفاده از یک بالش و یا جسمی مشابه، آن، بازوی خودتان را در سطحی بالاتر از قلب نگه دارید. این کار جریان خون را به طور طبیعی و بدون خطر در بازوی شما کم می کند و تجمع مایعات را کاهش می دهد. از خوابیدن و دراز کشیدن روی بازوی جراحی شده برای مدت زمان طولانی خودداری کنید.

اگر لازم است موقع خوابیدن، بالش های زیادی پشت و اطراف خودتان قرار دهید تا از چرخیدن در خواب و افتادن روی بازوی جراحی شده جلوگیری کنید.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

9 راه کاهش ورم غدد لنفاوی بعد از برداشتن سینه (1) 

وقتی غدد لنفاوی بزرگ و دردناک می‌شود

دستگاه لنفاوی چه کار می‌کند؟

سرطان دستگاه لنفاوی (لنفوم)

4 سوال شایع درباره پروتز سینه

سرطان پستان دیگر مرگبار نیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.