تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از دانشمندان معتقدند، برای صحبت کردن ما فقط از یک طرف مغز خود استفاده می کنیم، ولی هم اکنون یک بررسی جدید نشان داده است که موقع حرف زدن، هر دو طرف مغز به کار می روند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از هر دو طرف مغز در حرف زدن


بسیاری از دانشمندان معتقدند، برای صحبت کردن ما فقط از یک طرف مغز خود استفاده می کنیم، ولی هم اکنون یک بررسی جدید نشان داده است که موقع حرف زدن، هر دو طرف مغز به کار می روند.


حرف زدن و مغز

محققان دانشگاه نیویورک و مرکز پزشکی لانگون این دانشگاه می گویند: این تحقیق یک چالش مهم در تفکر رایج درباره فعالیت مغزی مطرح می کند و می تواند نکات مهمی برای درمان و توانبخشی افراد برای بازیابی و ترمیم گفتار بعد از سکته مغزی یا آسیب مغزی داشته باشد.

یک پروفسور از مرکز علوم اعصاب این دانشگاه می گوید:

یافته های ما آنچه را که عموما در جوامع علمی پذیرفته شده است، مورد چالش قرار می دهد که گفته می شود ما فقط از یک طرف مغزمان برای صحبت کردن استفاده می کنیم.

به علاوه هم اکنون که ما فهم محکم تری از نحوه تولید گفتار داریم، کار ما جهت یافتن درمان هایی برای مشکلات حرف زدن بسیار بهتر انجام می شود.

صحبت کردن به ندرت جدا از زبان بررسی می شود. محققان می گویند همانند گوش کردن، گفتار از زبان برای ایجاد و فهم جملات استفاده می کند.

بررسی جدید نشان می دهد صحبت کردن یک فرآیند مغزی دو طرفه است و این موضوع می تواند نکات مهمی برای درمان و توانبخشی افراد برای بازیابی و ترمیم گفتار بعد از سکته مغزی یا آسیب مغزی داشته باشد

لذا بیشتر مطالعات نشان داده اند که صحبت کردن مانند زبان از یک طرف مغز استفاده می کند و این مطالعات از سنجش غیر مستقیم فعالیت مغزی استفاده می کنند.

محققان در مطالعات خود، روش های متفاوتی را به کار می گیرند و رابطه بین گفتار و فرآیند مغزی را به طور مستقیم آزمایش می کنند.

مغز انسان

اطلاعات لازم برای این تحقیق، از گروهی از بیماران مبتلا به صرع که در حال درمان هستند، به دست می آید. الکترودهایی مستقیما داخل و روی سطح مغز آن ها قرار داده می شود، در حالیکه آن ها کارهای حسی و مربوط به تفکر را انجام می دهند.

برای ثبت آنچه که در مغز طی صحبت کردن به تنهایی و جدا از زبان رخ می دهد، از بیماران خواسته شد واژه هایی غیر از کلمه مثل Kig و Pob  را تکرار کنند.

بررسی نشان می دهد صحبت کردن یک فرآیند مغزی دو طرفه است. ثبت فعالیت مغزی نشان داد هر دو طرف مغز در طی صحبت کردن درگیر می شوند و بیان می کند که صحبت یک فرآیند مغزی دو طرفه است همان طور که محققین در گزارش مطالعات خود نتیجه گرفتند که:

با بکار بردن تبدیل یک واژه ، نشان دادیم که پاسخ موتور حسی دو طرفه می تواند تبدیل های بین درک صحبت کردن و تولید صحبت بر اساس معرفی را اجرا کند. این نتایج وجود یک سیستم موتور حسی صحبت تحت کلمه ای (پیشوند) دو طرفه را ثابت کردند.

یکی از محققین می گوید:

هم اکنون که ما بینش بیشتری نسبت به رابطه مغز و گفتار داریم، می توانیم روش های توانبخشی را دوباره با راه هایی مجهز کنیم که بهبودی صحبت کردن را جدا می کند و زبان را درگیر نمی کند.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

تفاوت مغز مردان و زنان

مغز هم ورم می‌کند

10 اقدام برای حفظ سلامت مغز

بی‌خوابی و کاهش سلول های مغزی

تولید سلول‌های جدید در مغز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.