تبیان، دستیار زندگی
پیشرفت فناوری در مسیر صد ساله‌ای که صنعت خودروسازی پشت سر گذاشته موجب شده هر سال شاهد تولید خودروهایی با کیفیت‌تر باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده عجیب و غریب حمل و نقل


پیشرفت فناوری در مسیر صد ساله‌ای که صنعت خودروسازی پشت سر گذاشته موجب شده هر سال شاهد تولید خودروهایی با کیفیت‌تر باشیم.

صنعت خودروسازی در تلاش است به کمک فناوری های مدرن و امروزی امنیت و راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم کند. اگر نگاهی به آن گروه از خودروهایی که در گروه خودروهای عجیب و غریب قرار می گیرند بیندازید بدون تردید نخستین ویژگی این خودروها را در شکل ظاهری و منحصر به فرد آنها خواهید یافت. با هم ویژگی های نمونه ای از خودروهای عجیب و غریب را بررسی می کنیم.

آینده عجیب و غریب حمل و نقل

دوچرخه‌ای از نوعی دیگر

یکی از وسایل نقلیه عجیبی که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، محصولی شبیه به موتورسیکلت وسپا”‹”‹ست که شرکت اسپانیایی Bel & Bel از آن رونمایی کرده است. شاید به نظر برسد در حقیقت این وسیله نقلیه نسل جدیدی از سگ وی (Segway) هاست، اما به گفته طراحان این شرکت این وسیله نقلیه نوعی segway است که بر اساس ایمنی موتورهای وسپا طراحی شده است. این روزها segway ها در بسیاری از شهرهای اروپایی و آمریکایی جانشین موتورسیکلت ها شده است و بعضی بر این باورند که در واقع این گروه از وسایل نقلیه جدید، مدل پیشرفته تر از اسکوترهایی است که بچه ها از بازی با آنها لذت می برند. هنگام رانندگی با این اسکوتر هیچ لرزشی را احساس نمی کنید و قیمت تقریبی آن نیز حدود 12 میلیون تومان برآورد شده است.

این اسکوتر مجهز به یک باتری لیتیومی است که انرژی مورد نیاز برای حرکت آن را تامین می کند. اساس عملکرد این وسیله نقلیه شبیه عملکرد دوچرخه ای است که نیروی مورد نیاز برای حرکت آنها را نیروی الکتریکی تامین می کند. برای حفظ تعادل آن در هنگام حرکت از یک ژیروسکوپ استفاده شده که از طریق رایانه کنترل می شود. این اسکوتر بر اساس سلیقه مشتری سفارش داده شده و ساخته می شود. این اسکوتر با سرعت 20 کیلومتر در ساعت حرکت می کند و پیش از این که نیاز به شارژ مجدد داشته باشد می توانید مسافت 35 کیلومتری را با آن طی کنید. Zero Scooter می تواند از شیب هایی با زاویه 30 درجه بدون هیچ محدودیتی بالا برود.

آینده عجیب و غریب حمل و نقل

بی نیاز از راه رفتن

UX -3 تدبیر جدیدی از سوی شرکت هوند”‹است. شاید بتوان آن را به نوعی ابداع شیوه جدیدی از حمل و نقل دانست. اگرچه ابتدا به عنوان یک طرح آزمایشی معرفی شد، اما هوندا تصمیم گرفت با انجام تحقیقات بیشتر از جمله انجام آزمایش هایی برای بررسی چگونگی استفاده از این وسیله در شرایط واقعی، کاربردی بودن آن را به اثبات برساند.

چرخ این وسیله نقلیه به گونه ای طراحی شده که می تواند در همه جهات حرکت کند. در حقیقت سیستم چرخ مرکزی آن متشکل از مجموعه ای از چرخ های کوچکی است که از طریق موتوری مرکزی کنترل می شود. این چرخ ها به هم متصل بوده و به صورت خطی در کنار هم قرار گرفته و چرخ بزرگ آن را تشکیل می دهد.

وقتی چرخ بزرگ به حرکت در می آید این وسیله به جلو و عقب حرکت می کند. با به حرکت درآوردن چرخ های کوچک می توان آن را به سمت چپ یا راست جا به جا کرد.

شرکت تویوتا از جمله شرکت های بزرگ خودروسازی است که همواره در تولید خودروهای غیر عادی سهمی داشته است. یکی از این خودروهای عجیب خودروی موسوم به i-foot است که در نگاه اول بیشتر به یک ربات شبیه است تا یک خودرو

یکی از ویژگی های منحصر به فرد در طراحی این وسیله نقلیه این است که به فردی که سوار بر آن است این امکان را می دهد با دیگر افراد در تعامل باشد و بدون این که نیاز باشد فرد سرش را به طرف بالا یا پایین خم کند با دیگر افرادی که پیاده روی می کنند ارتباط چهره به چهره داشته باشد. سیستم تعادل UX -3 برگرفته از مرکز تعادل ربات معروف هوندا یعنی آسیمو است. فناوری کنترل تعادل در این ربات این امکان را فراهم می کرد تا آسیمو بتواند بایستد، راه برود و حتی بدود. بدنه این وسیله بسیار سبک و وزن آن کمتر از 10 کیلوگرم و به یک صندلی تاشو مجهز شده است. با یک بار شارژ کامل باتری لیتیومی UX -3 می توانید تا یک ساعت از آن استفاده کنید.

آینده عجیب و غریب حمل و نقل

تویوتا پیشگام در تولید خودروهای عجیب

شرکت تویوتا از جمله شرکت های بزرگ خودروسازی است که همواره در تولید خودروهای غیر عادی سهمی داشته است. یکی از این خودروهای عجیب خودروی موسوم به i-foot است که در نگاه اول بیشتر به یک ربات شبیه است تا یک خودرو. نیروی مورد نیاز برای حرکت این خودرو از طریق یک باتری لیتیومی تامین می شود. این خودرو تخم مرغی شکل است و باوجود شکل ظاهری عجیبی که دارد مقوله ایمنی خودرو برای سرنشینان در آن رعایت شده است.

در حقیقت این خودرو یک وسیله نقلیه شخصی دو پاست که نه تنها می تواند به شکل سه بعدی حرکت کند بلکه می تواند از پله ها هم بالا برود. برای تنظیم ارتفاع این وسیله نقلیه از پاهای پرندگان الهام گرفته شده است.

پرندگان برای این که روی زمین بنشینند پاهایشان را به طرف عقب خم می کنند و این ربات نیز هنگام قرار گرفتن روی سطح زمین پاهایش را به عقب خم می کند. کنترل برای حرکت و سرعت این وسیله نقلیه نیز از طریق دسته فرمان آن انجام می شود که تجربه متفاوتی از رانندگی است. وقتی سرنشین در آن مستقر شد خودرو از وضع نشسته به ایستاده تغییر حالت داده و تحت فرمان راننده به حرکت در می آید.

i-Real خودروی شخصی تک نفره دیگری از تویوتا است که با هدف تولید انبوه از آن رونمایی شد. این خودروی عجیب و غریب سه چرخ دارد که با سرعت پایینی حرکت می کند. این خودروی شخصی این امکان را فراهم می کند تا همه بتوانند در حین حرکت از طبیعت اطرافشان لذت ببرند، آزادانه تر حرکت کرده و راحت تر سفر کنند. با هر بار شارژ کامل این خودرو می توان مسافتی 30 کیلومتری را با آن طی کرد. هر فردی حتی به کمک یک دستش می تواند کنترل این خودرو را در دست گیرد. حسگرهای این خودرو هر گونه مانعی که در مسیر حرکت باشد شناسایی کرده و به عابران پیاده هشدار می دهند. در سرعت های پایین فاصله محور چرخ ها کم می شود که این تغییر موجب سهولت حرکت خودرو می شود. در سرعت های بالا فاصله محور چرخ ها افزایش پیدا می کند و به این ترتیب مرکز جاذبه به ارتفاع پایین تری منتقل شده و سهولت بیشتری برای راننده فراهم می شود.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: جام جم آنلاین