تبیان، دستیار زندگی
بحران سوریه نه تنها در آن مسیری پیش نرفت که برخی از طرف‌ها خواهان آن بودند و آن طور که برخی گمان می‌کردند، به براندازی نظام سوریه ظرف چند ماه نیانجامید، بلکه اوضاع در سوریه و جهان به نحوی پیش می‌رود که عوامل کمک برای نظام سوریه به شمار می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگ برنده‌های اسد در مرحله سازش‌


بحران سوریه نه تنها در آن مسیری پیش نرفت که برخی از طرف‌ها خواهان آن بودند و آن طور که برخی گمان می‌کردند، به براندازی نظام سوریه ظرف چند ماه نیانجامید، بلکه اوضاع در سوریه و جهان به نحوی پیش می‌رود که عوامل کمک برای نظام سوریه به شمار می‌آید.

سوریه

سایت اینترنتی النشره در تحلیلی با عنوان "برگ برنده‌های اسد در مرحله سازش‌ها" نوشت: روزهای کنونی در دمشق شبیه سال نخست بحران سوریه شده است. به ویژه پس از آشتی که میان گروه‌های مخالف با نظام سوریه در "المعضمیة" و سپس در "برزة" صورت گرفت، آمد و شد در خیابان‌های به حالت طبیعی در آمده است و مقدمه‌چینی‌ها برای تحقق حل و فصل همچون آنچه که در القابون رخ داد، صورت می‌گیرد. این مناطق دمشق را احاطه کرده‌اند و راه ارتباطی میان دمشق و ریف آن به شمار می‌آیند که این امر بدان معناست که "سوپاپ امنیت" به تدریج برای دمشق تشکیل می‌شود و خطر خمپاره‌ها را که تنها وسیله گروه‌های مسلح برای آتش افکندن در پایتخت سوریه بودند دور می‌کند. ویژگی دیگری که سوریه ظرف روزهای اخیر در مقایسه با ماه‌های نخست بحران سوریه پیدا کرده است، این است که در ابتدای هر ورودی و خیابان موانع امنیتی ایجاد شده است.

سوری‌هاه از پیامدهای بحران خسته شده‌اند، نقطه نظرها در خصوص اهمیت ژنو 2 با هم فرق می‌کند اما افراد آگاه می‌گویند زمان به نفع نظام سوریه است و ارتش می‌تواند سه سال دیگر به جنگ بپردازد، آنها می‌گویند، مخالفان بیشتر از نظام سوریه به نتایج ژنو 2 نیاز دارد. دیدگاه‌های آنها در خصوص روند بحران سوریه و راه‌های آن با توجه به تجاربشان متفاوت است، اما اکثریت معتقدند که برگ برنده‌هها برای بشار اسد بیشتر می‌شود.

مخالفان می‌گویند طرح امنیتی که برای حلب ترتیب داده شده است، "ضربه محکمی" است که به دلیل تجارب نظام سوریه صورت می‌گیرد و این رخدادها همانند آن‌چه که در ریف دمشق رخ داد، است. زمانی که از سوری‌ها در خصوص راز اعتماد آنها به آنچه که در ‌آینده رخ می‌دهد، پرسیده می‌شود، می‌گویند: " آیا رخدادهای سوریه را نمی‌بینید"؟ مردم خواهان پایان جنگ هستند. تعداد بسیاری از اعضای ارتش آزاد به صورت روزانه خود را تسلیم نظام سوریه می‌کنند تا اوضاع این کشور حل و فصل شود. درگیری‌هایی که میان "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) با "جبهه اسلامی" رخ می‌دهد، سوری‌ها را نسبت به حقایق خطرناک آگاه‌تر کرد و این خود سوری‌ها هستند که بهای تندروی‌های گروه‌های خارجی و داخلی در برخی از حومه‌ها به ویژه در شمال را می‌پردازند.

مردم تبلیغاتی را که علیه ارتش سوریه از آغاز بحران آغاز شد، به یاد می‌آورند. اما برایشان مشخص شده است که ابقای نهاد نظامی ضامن امنیت سوریه خواهد بود. پس از اینکه قرار شد نهادهای سوری هدف قرار گرفته‌اند، غرب نیز بر حفظ نهادهای دولت سوریه تاکید کرد

مردم تبلیغاتی را که علیه ارتش سوریه از آغاز بحران آغاز شد، به یاد می‌آورند. اما برایشان مشخص شده است که ابقای نهاد نظامی ضامن امنیت سوریه خواهد بود. پس از اینکه قرار شد نهادهای سوری هدف قرار گرفته‌اند، غرب نیز بر حفظ نهادهای دولت سوریه تاکید کرد.

تبلیغات بسیاری علیه افراد نزدیک به بشار اسد، رئیس‌جمهوروی سوریه همچون "رامی مخلوف"، از بازرگانان نزدیک به نظام سوریه صورت گرفت، اما آنها با این وجود به وظایف خود ادامه دادند. اوضاع تغییر کرده است؛ برخی از سوری‌ها که در مناطقی بودند که در آغاز بحران علیه نظام سوریه در تظاهرات شرکت کردند، اکنون ترجیح می‌دهند تا نظام سوریه در قدرت باقی بماند. از دلایلی که مزید بر علت شده این است که چریک‌ها و پارتیزان‌ها با ادعای "انقلاب" و با اسم "ارتش آزاد" و گردان‌های مختلف دست به غارت و ربودن اموال مردم می‌زنند. امروز مردم سوریه قدردان بشار اسد هستند. با فعالیت‌های بازرگانان حامی و یا نزدیک به نظام سوریه، تلاش‌ها برای رکود لیره سوریه نیز ناکام مانده است. دیگر سوری‌ها تمایلی ندارند تا همچون گذشته علیه نظام سوریه تظاهرات کنند و شعارها و تبلیغات علیه نظام سوریه غالبا از هم پاشیده است.

تبلیغات بسیاری علیه افراد نزدیک به بشار اسد، رئیس‌جمهوروی سوریه همچون "رامی مخلوف"، از بازرگانان نزدیک به نظام سوریه صورت گرفت، اما آنها با این وجود به وظایف خود ادامه دادند. اوضاع تغییر کرده است؛ برخی از سوری‌ها که در مناطقی بودند که در آغاز بحران علیه نظام سوریه در تظاهرات شرکت کردند، اکنون ترجیح می‌دهند تا نظام سوریه در قدرت باقی بماند

این سوال مطرح می‌شود که آیا این امور از عوامل قدرت برای اسد نیست؟ نظام سوریه می‌بیند که تمام تلاش‌ها برای ضربه زدن به ارتش و اقتصاد سوریه و ارکان دولت و نظام سوریه ناکام مانده است. عملیات میدانی در سوریه هم بر خلاف آن جریانی در حرکت است که مخالفان می‌خواهند. مساله حمله نظامی برخی کشورها به سوریه نیز خنثی شده است.

از این جاست که می‌توان گفت نامزد شدن بشار اسد در انتخابات آتی امری قطعی برای دمشق است و نظام سوریه به این اطمینان دست یافته است که وی اکثریت آراء را به خود اختصاص خواهد داد. افراد آگاه می‌گویند که رئیس‌جمهوری سوریه خود شاهد تغییرات چشمگیر در داخل و خارج است که بر تحولات این کشور تاثیر می‌گذارد. قطر به تدریج پاری خود را از سوریه بیرون کشید و پس از آن نقش ترکیه نیز کم‌رنگ‌تر شد. "انقلابی" در مصر علیه اخوان المسلمین صورت گرفت و اخوان المسلمین را از قدرت دور ساخت. موضع آمریکایی‌ها شفاف‌تر شد و واشنگتن آتش‌بس در سوریه را خواستار شد. حل و فصل سیاسی میان ایران و غرب صورت گرفت و لغو تحریم‌ها از ایران در دست اجرا قرار گرفت. افراد آگاه بر این باور هستند که ژنو به برگزاری کنفرانس‌ها و کمیته‌هایی می‌انجامد و از این جهت نظام سوریه بر روی دستاوردهای میدانی هر چند هم که طول بکشد، حساب باز می‌کند.

بخش سیاست تبیان


منبع: الف