تبیان، دستیار زندگی
هر چند شیطان وظیفه خود مى‏داند كه بندگان خدا را گمراه سازد و با ابزار و ترفندهاى گوناگون، بشر را از سوى حق به بیراهه بكشاند ولى در عین حال شیطنت او نه تنها زیانى به بندگان حق جو نمى‏رساند بلكه نردبان ترقى آنهاست. خداوند اگر چه شیطان را در انجام وسوسه‏هایش
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیّت در برابر شرارت شیاطین جنّى و انسى‏


با بررسى آیات و روایات معلوم مى‏شود كه نقش شیطان در تكامل انسان بسیار كارساز بوده است. اگر اندكى اندیشه شود روشن مى‏گردد كه وجود این دشمن شرور، كمكى به پیشرفت و رشد بشر است. و بخش زیادى از موفقیت‏هاى آدمى مدیون شرارت‏ها و فتنه‏هاى شیطانى اوست و این ترجمانِ همان جمله معروف است كه مى‏گوید: «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.»

وسوسه

ابزار دفاعی در برابر شیطان

هر چند شیطان وظیفه خود مى‏داند كه بندگان خدا را گمراه سازد و با ابزار و ترفندهاى گوناگون، بشر را از سوى حق به بیراهه بكشاند ولى در عین حال شیطنت او نه تنها زیانى به بندگان حق جو نمى‏رساند بلكه نردبان ترقى آنهاست. خداوند اگر چه شیطان را در انجام وسوسه‏هایش آزاد گذاشت، ولى انسان را در برابر او بى‏دفاع قرار نداده است، بلكه چندین سرمایه و سنگر محكم و دژ امنى در وجود او قرار داده است.

یكى ‌از‌ ترفندهاى پیچیده ‌ى‌ ابلیس لعین این است ‌كه‌ گاهى انسان ‌را‌ ‌به‌ خیرى دعوت ‌مى‌ كند، ولى غرض نهایى ‌او‌ این است ‌كه‌ ‌وى‌ ‌را‌ ‌از‌ خیر بزرگ ‌تر‌ ‌و‌ مهم ‌تر‌ محروم گرداند ‌یا‌ ‌به‌ ‌پى‌ آمدهاى نامعقول دیگر گرفتار سازد.

از‌ این ‌رو‌ ،‌در‌ نبرد ‌بى‌ پایان میان انسان ‌و‌ شیطان، آشنایى ‌با‌ نقاط آسیب پذیر دشمن ‌و‌ چگونگى غافل گیر ساختن ‌و‌ خلع سلاح كردن ‌وى‌ ‌از‌ اهمیت حیاتى برخوردار است ‌كه‌ مورد توجه ‌و‌ درخواست قرار گرفته است.

1- نیروى عقل و اندیشه به او بخشیده كه مى‏تواند سد نیرومندى در مقابل وسوسه‏هاى شیطان به وجود آورد. اگر عقل به یارى وحى بر كشور جان حكومت كند نیروهاى رحمانى را به كار مى‏گمارد و همه چیز را به خوبى اداره مى‏كند. در حكومت عقل، غرایز بشر فروگذار نمى‏شود بلكه سهم هر یك از خواسته‏ها و نیازهاى او عادلانه تقسیم مى‏شوند. و آتشفشان نفس امّاره مهار مى‏شود و دشمن آرام مى‏گیرد. امام صادق(علیه السلام) فرمود: ستون هستى انسان عقل است، عقل سرچشمه هوش و فهم و حفظ دانش است خرد او كامل كند و رهنما و آگاه كن و كلید كار او است، وقتى عقلش به نور مۆید باشد دانشمند و حافظ و یادآور و باهوش و فهمیده بود و از این رو بداند چگونه و چرا و كجا و خیر خواه و بدخواه خود را بشناسد، وقتى این را روش و پیوست و جدائى خود را بشناسد و در یگانه‏پرستى خدا و دل دادن به فرمانبرى مخلص گردد و چون چنین كند، از دست رفته را به چنگ آورد و بر آینده مسلط گردد و بداند در چه وضعى است، براى چه در اینجا است، از كجا به اینجا آمده و به كجا مى‏رود. اینها همه از تأیید عقل است. (أصول الكافی/ ترجمه كمره‏اى/ج‏1/ 69)

نیروى عقل و اندیشه به او بخشیده كه مى‏تواند سد نیرومندى در مقابل وسوسه‏هاى شیطان به وجود آورد. اگر عقل به یارى وحى بر كشور جان حكومت كند نیروهاى رحمانى را به كار مى‏گمارد و همه چیز را به خوبى اداره مى‏كند. در حكومت عقل، غرایز بشر فروگذار نمى‏شود بلكه سهم هر یك از خواسته‏ها و نیازهاى او عادلانه تقسیم مى‏شوند

2-فطرت پاك و عشق به تكامل را درون انسان به عنوان عامل سعادت قرار داده است. على بن ابراهیم، از محمد بن عیسى، از یونس، از عبداللَّه سنان، از امام جعفر صادق علیه السلام روایت كرده است كه گفت: از آن حضرت سۆال كردم از قول خداى عز و جل«فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها»(روم/30) كه این فطرت چیست؟ فرمود: «آن فطرت، اسلام است، كه خدا ایشان را بر آن آفرید، در هنگامى كه پیمان از ایشان گرفت بر توحید و یگانگى آن جناب. (تحفة الأولیاء (ترجمه أصول كافى) /ج‏3/33)

این فطرت توحیدى با شناخت و گرایش به حق، جایگاه اصلى هدایت انسان است. ما در سرشت خویش پروردگار و نظام هستى را با بینش شهودى و گرایش آگاهانه مى‏یابیم و این بینانى اصیل و واقعى و سرمایه گران‏بهایى از جانب پروردگار حكیم است كه به جان ما اهدا نموده است. برماست كه نگذاریم با غفلت‏ها و آلودگى‏ها و غلبه شیاطین راه تكامل بسته شود.

3- فرشتگان الهام بخش نیكى‏ها در وقت هجوم شیطان‏ها به یارى انسان مى‏آیند و براى تقویت روحیه او انواع بشارت‏ها و دلگرمى‏ها را به او الهام مى‏كنند. یارى فرشتگان در بسیارى از صحنه‏هاى پیكار نفس، مانند بیدار كردن نفس لَوَّامه (سرزنش گر) و نفس مُلهِمه (الهام گر) و تحریك نیروهاى فوق احساس در سطحى برتر براى درك پیام‏هاى وحى و شناخت راه از بیراهه، مانند باز شدن چشم دل براى دیدن حقیقت و گوش جان براى شنیدن كلام حق و دریچه عقل براى درك آیات هستى، نجات بخش انسان است. از سوى دیگر در روایات ما محورهایى كه امنیّت بشر را در برابر شرارت شیطان‏ به خطر مى‏اندازد و او را گرفتار شدید مى‏كند، چنین برشمرده‏اند. حضرت علی علیه السلام نیز برخی از فرشتگان را مسئول حمایت از بندگان در برابر حوادث معرفی کرده و چنین می فرمایند: برخى امین وحى خداوند، و زبان گویا به سوى پیامبران، و واسطه اجراى حكم و امر حق‏اند.گروهى محافظان بندگان از حوادث، و دربانان درهاى بهشته‌ایند. (نهج البلاغه / ترجمه انصاریان/ 47)

توجه ‌به‌ این نكته ‌ى‌ ظریف نیز خالى ‌از‌ لطف نیست ‌كه‌ دشمنى هاى شیطان - ‌در‌ صورت هوشیارى ‌ما‌ - خود سبب خیر است، چرا ‌كه‌ مبارزه ‌با‌ ‌او‌، سكوى پرش ‌ما‌ ‌به‌ سوى حریم كبریایى حضرت ‌حق‌ ‌مى‌ گردد ‌و‌ این ‌از‌ حكمت هاى عالى دستگاه خلقت است ‌كه‌ عدو ‌را‌ سبب خیر ‌مى‌ كند.

مریم پناهنده                    

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

1)پایگاه اطلاع رسانی استاد حسین انصاریان

2) پایگاه تخصصی صحیفیه سجادیه

3) نهج البلاغه / ترجمه انصاریان

4) تحفة الأولیاء (ترجمه أصول كافى) /ج‏3

5) أصول الكافی / ترجمه كمره‏اى/ج‏1

مطالب مرتبط :

درمان وسوسه های شیطان

چگونه خود را از وسوسه‌های شیطان برهانیم؟

 وهم و وسوسه‌ها به شیطان می‌رسد!!

بزرگ‌ترین وسوسه شیطان چیست؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.