تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانید روی شیشه عقب ماشین المنت هایی است که از بخار گرفتن شیشه جلوگیری می کنند. ما دیدیم یکی از مشکلات اصلی در هنگام رانندگی بخارگرفتگی شیشه جلوی ماشین است که موجب کاهش دید راننده می شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان میثاق 2 تبریز

در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

نانو شیشه ضد بخار پیشرفته

تبیان: با سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سید عطااله افصحی هستم به همراه دوستم سید علی کیانمهر کلاس دوم دبیرستان از دبیرستان میثاق 2 تبریز در این جشنواره شرکت کرده ایم. کار ما به یاری استاد راهنما جناب آقای دکتر مرتضی حنیفه زاده انجام شده است.

مصاحبه با دانش آموزان میثاق 2 تبریز

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

همان طور که می دانید روی شیشه عقب ماشین المنت هایی است که از بخار گرفتن شیشه جلوگیری می کنند. ما دیدیم یکی از مشکلات اصلی در هنگام رانندگی بخارگرفتگی شیشه جلوی ماشین است که موجب کاهش دید راننده می شود و منجر به تصادفات می شود.

برای حل این مشکل از نانومواد استفاده کردیم. در این شیشه از آلیاژی استفاده کردیم که از ترکیب چند نانو مواد تشکیل شده است. این نانوموادها رسانای گرما هستند. در اطراف شیشه چهار هیتر وجود دارد که موجب می شوند گرما را از باتری با همان ولتاژ گرفته و به شیشه بدهند و جلوی بخارگرفتگی شیشه را بگیرند. این درحالتی است که به هیچ عنوان سبب کدورت شیشه نمی شود و دید را کم نمی کند. مزیت دیگر این است که برای محیط زیست نیز هیچ ضرری ندارد.

مصاحبه با دانش آموزان میثاق 2 تبریز

تبیان: چه عواملی باعث شد شما این موضوع را برای جشنواره انتخاب کنید؟

ما دیدیم در زمستان این مشکل بسیار چشم گیر است و یکی از 10 مشکل جهان است. با پایین کشیدن شیشه ها هوای داخل ماشین خیلی سرد می شود و با روشن کردن بخاری هوا بسیار گرم می شود .

تبیان: آیا قبلا با تبیان آشنایی داشتید؟

بله حدود چهار سال است که با تبیان آشنایی دارم ولی اولین بار است که در جشنواره شرکت می کنم. تا حدودی از مطالب علمی سایت تبیان هم استفاده کرده ایم.

تبیان: آیا به هم سن و سالان خود پیشنهاد می کنید که سراغ کارهای پژوهشی بروند؟

گرچه انجام کارهای پژوهشی به همراه درس خواندن کمی وقت گیر است ولی واقعا خوب است. هم تجربه کسب می کنند و هم رزومه ای برای آینده شان خواهد بود. با برنامه ریزی صحیح نیز می توانند طوری پیش روند که به درسشان لطمه ای نزنند. بنابراین توصیه ام این است که حتما سراغ پژوهش بروند و برای کشورمان ایران افتخار بیافرینند.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی