تبیان، دستیار زندگی
وزیر خارجه ایران گفت که متاسفیم آقای بان‌کی‌مون بر اثر فشار وارده پیشنهاد خود را پس گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابراز تأسف «ظریف» از اقدام «بان‌کی‌مون»


وزیر خارجه ایران گفت که متاسفیم آقای بان‌کی‌مون بر اثر فشار وارده پیشنهاد خود را پس گرفت.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پیش از ترک عشق‌آباد درباره اقدام بان‌کی‌مون در دعوت از ایران و سپس پس گرفتن این دعوت برای حضور در ژنو 2 خاطر نشان کرد: آقای بان‌کی مون در هفته گذشته چندین بار با من تماس گرفت و من صریحا به ایشان اعلام کردم که برای حضور در این نشست هیچگونه پیش شرطی را نمی‌پذیریم.

ظریف

وزیر خارجه گفت که متاسفیم آقای بان‌کی‌مون بر اثر فشار وارده پیشنهاد خود را پس گرفت و این رفتار را در شان دبیر کل نمی‌دانم.

وی درباره احتمال دیدارش با اشتون در حاشیه اجلاس داووس با بیان اینکه احتمال مذاکره حضوری بین من و ایشان در اجلاس داووس و کنفرانس امنیتی وجود دارد گفت: صحبت من و ایشان مقدماتی خواهد بود.

صبح امروز نیز سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس ژنو 2 گفت: دعوت از ایران ابتکار آقای بان کی مون بود که تحت فشار پس گرفته شد و امیدوار بودیم ایشان دلیل واقعی پس گرفتن دعوت را بگوید.

مرضیه افخم در نشست خبری هفتگی در واکنش به پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 از سوی دبیرکل سازمان ملل گفت: ایران هیچگاه متقاضی حضور در اجلاس ژنو 2 نبوده و وزیرامورخارجه و سفیر ایران در سازمان ملل صراحتا این موضع را اعلام کرده بودند و همواره چه به صورت صریح و چه به صورت تلویحی اعلام کرده بودیم که هیچ پیش شرطی را برای حضور در اجلاس ژنو 2 نمی پذیریم. بنابراین چون متقاضی شرکت نبوده ایم پس گرفتن دعوت از سوی سازمان ملل جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل تحت فشار دعوت از ایران را پس گرفته امیدوار بودیم که ایشان دلایل واقعی پس گرفتن دعوت را بیان کند.

ابراز تردید خزاعی در مورد موفقیت کنفرانس ژنو 2

نمانیده ایران در سازمان ملل متحد امروز سه شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد نتیجه کنفرانس ژنو2 با توجه به شرکت نکردن جمهوری اسلامی در آن گفت: باید منتظر ماند و منتظر نتیجه بود اما نکته اصلی آن است که شرکت کنندگان از حمایت ایران محروم ماندند.

به گزارش ایتارتاس، "محمد خزاعی" با بیان این موضوع در ادامه گفت: غیبت ایران در کنفرانس ژنو که از تاریخ 22 ژانویه برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه آغاز می شود موجب شده تا شرکت کنندگان از حمایت ایران به عنوان یک فاکتور مهم بی بهره بمانند.

نمانیده ایران در سازمان ملل متحد در ادامه افزود: این نکته مهم است که منتظر نتیجه کنفرانس ژنو2 بمانیم اما نکته مهم آن است که شرکت کنندگان از حمایت ایران محروم شدند.

دعوت از ایران ابتکار آقای بان کی مون بود که تحت فشار پس گرفته شد و امیدوار بودیم ایشان دلیل واقعی پس گرفتن دعوت را بگوید

وی همچنین اعلام کرد که نمی توان انتظار داشت که شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو2 بتوانند به راه حل مناسبی برای پایان دادن به بحران سوریه برسند. خزاعی همچنین تاکید کرد که فقط با راه حل سیاسی می توان به بحران سوریه پایان داد راه حلی که به تائید خود مردم سوریه رسیده باشد.

این سخنان خزاعی در واکنش به پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2 ایراد شد. فشار کشورهای غربی و مخالفان سوری بر سازمان ملل برای پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو2، موجب شد تا بان کی مون اقدام به پس گرفتن دعوت خود از تهران کند.

یک شنبه شب "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که از ایران دعوت کرده تا در کنفرانس ژنو2 شرکت کند اما این اقدام موجب شد تا کشورهای غربی که در طول سه سال گذشته به طور مرتب از شورشیان سوری حمایت کرده اند با حضور ایران مخالفت کرده و پیش شرط هایی را برای حضور نمایندگان تهران در ژنو2 تعیین کنند.

مخالفت ایران با قبول پیش شرط موجب شد تا مخالفان سوری به سازمان ملل شش ساعت مهلت بدهند تا دعوت از ایران را برای حضور در کنفرانس ژنو2 پس بگیرد و سرانجام بان کی مون تسلیم این فشارها شد.

بخش سیاست تبیان

منبع : خبرانلاین