تبیان، دستیار زندگی
مدیر اجرای طرح سبد کالایی با تاکید بر اینکه دولت به تعهد خود مبنی بر ارایه یک سبد کالایی در بهمن ماه و یک سبد کالایی در اسفندماه پایبند است، گفت: در نیمه اول بهمن ماه، حتما سبد کالایی را عرضه خواهیم کرد و جای نگرانی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگران سبد کالایی نباشید


مدیر اجرای طرح سبد کالایی با تاکید بر اینکه دولت به تعهد خود مبنی بر ارایه یک سبد کالایی در بهمن ماه و یک سبد کالایی در اسفندماه پایبند است، گفت: در نیمه اول بهمن ماه، حتما سبد کالایی را عرضه خواهیم کرد و جای نگرانی نیست.

سبد کالا

بهمن حاج‌علی با تاکید بر اینکه سبد کالایی وعده داده شده دولت حتما در نیمه اول بهمن ماه توزیع خواهد شد، گفت: دولت به تعهد خود مبنی بر ارایه دو سبد کالایی تا پایان سال پایبند است و حتما سبد کالایی اول تا 15 بهمن ماه توزیع خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح سبد کالایی افزود: تمامی کالاهای در نظر گرفته شده در سبد کالایی تامین و در نقاط مشخص تدبیر شده، توزیع شده است؛ بنابراین دولت مطابق با وعده ای که داده، دو سبد را تا پایان سال عرضه خواهد کرد و مردم نباید از این بابت نگران باشند.به دلیل اینکه قرار نیست توزیع این سبدهای کالایی از طریق بن کاغذی و کوپن صورت گیرد، سیستم الکترونیکی در نظر گرفته شده برای این کار باید به خوبی و دقت چک شود تا مردم دچار مشکل نشوند و بنابراین اشکالات فنی باید حل شود.

به گفته حاج علی، 90 درصد کار اجرای این سبدهای کالایی مربوط به تامین کالا است که هم اکنون انجام شده است.

یداله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرده بود که سبد کالایی از اول بهمن ماه توزیع می شود. سبد کالایی که قرار است در بهمن و اسفندماه توزیع شود، به دستور رئیس جمهور و به منظور تامین بخشی از نیازهای مردم به کالاهای اساسی، تدارک دیده شده است.

در این سبد کالایی قرار است 5 قلم کالا شامل 10 کیلوگرم برنج، 2 عدد مرغ به میزان 4 کیلوگرم، 2 بسته تخم مرغ 16 عددی، 2 بطری روغن 900 گرمی و 2 عدد پنیر 400 گرمی قرار گیرد. ضمن اینکه 15 میلیون سرپرست خانوار نیز این سبد کالایی را به ارزش 80 هزار تومان دریافت خواهند کرد که شامل کارمندان اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی، کارگران، بازنشستگان کشوری و لشکری، خبرنگاران، طلاب، دانشجویان متاهل و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هستند.

تمامی کالاهای در نظر گرفته شده در سبد کالایی تامین و در نقاط مشخص تدبیر شده، توزیع شده است؛ بنابراین دولت مطابق با وعده ای که داده، دو سبد را تا پایان سال عرضه خواهد کرد و مردم نباید از این بابت نگران باشند.به دلیل اینکه قرار نیست توزیع این سبدهای کالایی از طریق بن کاغذی و کوپن صورت گیرد، سیستم الکترونیکی در نظر گرفته شده برای این کار باید به خوبی و دقت چک شود تا مردم دچار مشکل نشوند و بنابراین اشکالات فنی باید حل شود

سبد کالایی قیمت برخی کالاها را شکست

شمارش معکوس برای توزیع سبدهای کالایی در فروشگاه‌های زنجیره ای، قیمت برخی کالاها را شکسته و هم اکنون برخی کالاهای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره ای با تخفیف 5 تا 15 درصدی عرضه می شود. بر اساس آنچه که مسئولان دولتی تصمیم گرفته اند، قرار بر این است که از اول بهمن ماه، کارمندان دولت، کارگران، فرهنگیان، طلاب و خبرنگاران سبد کالایی از دولت دریافت کنند. این سبد کالایی شامل ده کیلوگرم برنج، دو عدد مرغ، دو بطری 900 گرمی روغن، دو بسته 400 گرمی پنیر و دو بسته 16 عددی تخم مرغ است.

بنا به گفته بهمن حاج‌علی، مدیر اجرایی طرح سبد کالایی قیمت اقلام عرضه شده در این سبدها، 20 درصد زیر قیمت فعلی این کالاها در بازار است و همین امر سبب شده تا تولیدکنندگان و فروشگاههای زنجیره ای به تب و تاب برای فروش هرچه بیشتر کالاهای خود به خصوص کالاهای اساسی بیفتند و این کالاها را با 5 تا 15 درصد تخفیف در روزهای باقیمانده تا آغاز توزیع سبدهای کالایی، عرضه کنند.

سبد کالا ، خرید

در واقع، این حرکت فروشگاه‌های زنجیره ای و تولیدکنندگان از این رو است که از زمان توزیع اولین سبد کالایی که از سوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اول بهمن ماه اعلام شده است، تا بازه 15 روزه ای که این سبد توزیع می شود، تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی به خصوص کالاهای قرار گرفته در این سبد، کاهش می یابد و همین امر، به طور نسبی رکودی را در خرید و فروش این کالاها در فروشگاههای زنجیره ای و مغازه های خرده فروشی ایجاد می کند.

این در شرایطی است که تنها به فاصله 15 روز از اتمام توزیع اولین سبد کالایی، دومین سبد کالایی از سوی دولت توزیع خواهد شد که به طور طبیعی، باز هم تقاضا را برای خرید کاهش می دهد، بنابراین هم اکنون تولیدکنندگان در این فکر هستند که بتوانند بخشی از نقدینگی خود را با فروش بیشتر و سود کمتر حاصل کنند. ضمن اینکه از نیمه دوم اسفندماه  نیز، برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا آغاز می شود و دولت در آن، کالاهای اساسی را در قالب طرح تنظیم بازار به فروش می رساند.

پس این اقدام هوشمندانه ای از سوی تولیدکنندگان است و مردم نیز از این فرصت بهره مند می شوند. از سوی دیگر، تولیدکنندگان دیگر نیز فرصت را غنیمت شمرده و از هم اکنون مشغول توزیع کالاهایی هستند که به نوعی در ایام پایانی سال بیشتر مورد نیاز مردم قرار می گیرد. مواد شوینده از جمله این اقلام است که هم اکنون با تخفیف مناسبی از سوی تولیدکنندگان در فروشگاههای زنجیره ای عرضه می شود.

تنها به فاصله 15 روز از اتمام توزیع اولین سبد کالایی، دومین سبد کالایی از سوی دولت توزیع خواهد شد که به طور طبیعی، باز هم تقاضا را برای خرید کاهش می دهد، بنابراین هم اکنون تولیدکنندگان در این فکر هستند که بتوانند بخشی از نقدینگی خود را با فروش بیشتر و سود کمتر حاصل کنند. ضمن اینکه از نیمه دوم اسفندماه  نیز، برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا آغاز می شود و دولت در آن، کالاهای اساسی را در قالب طرح تنظیم بازار به فروش می رساند

در عین حال، سازمان میادین میوه و تره بار نیز که خود یکی از توزیع کنندگان سبدهای کالایی به شمار می رود، نرخ نامه های جدید خود را بر روی برخی کالاهای اساسی اعلام کرده است. بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بسته بندی 6050 تومان، مرغ کامل تازه بسته بندی بشقابی 6170 تومان و مرغ کامل تازه بسته بندی پاک شده 7020 تومان است.

هر کیلوگرم ران مرغ با پوست 7 هزار تومان، مغز ران با پوست 9400 تومان، سینه مرغ با پوست 8500 تومان، ران و سینه با پوشت 7700 تومان است.

قیمت هر کیلوگرم راسته با استخوان 25800 تومان، راسته بی استخوان 35600 تومان، ران پاک کرده گوسفند با استخوان 31400 تومان، ران کامل گوسفند 31400 تومان، سردست 26800 تومان، قلوه گاه با استخوان 16000 تومان، گردن 24200 تومان و ماهیچه 33200 تومان است. همچنین چرخکرده مخلوط نیز 19700 تومان، خورشتی 25200 تومان است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع: مهر