تبیان، دستیار زندگی
هفته گذشته نمایشگاهی از آثار تذهیب و گل و مرغ در گالری آریا گشایش یافت که تا هفتم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه تذهیب و گل و مرغ


هفته گذشته نمایشگاهی از آثار تذهیب و گل و مرغ در گالری آریا گشایش یافت که تا هفتم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه تذهیب و گل و مرغ

نخستین نمایشگاه آثار «گل و مرغ» و «تذهیب» مرجان مصطفایی در گالری آریا گشایش یافت؛این هنرمند  درباره‌ این نمایشگاه گفت: نزدیک به 10 سال است که به طور تخصصی زیر نظر استاد آغداشلو نقاشی ایرانی را آموزش می‌بینم. در اولین نمایشگاهم تعداد 18 تابلوی گل و مرغ و تذهیب در این نمایشگاه روی دیوار گالری قرار گرفته است. در کارها از آبرنگ و طلا استفاده شده است.

او درباره‌ دلیل علاقه‌ی خود به نقاشی سنتی ایران اظهار کرد: دربین هنرمندانی که نقاشی کار می‌کنند، خیلی کم هستند کسانی که به سمت نقاشی ایرانی بروند و به طور تخصصی آن را آموزش ببینند. این روزها همه به دنبال هنر مدرن هستند. شاید یکی از دلایل آن نیاز به حوصله، دقت و زمان بالا برای کار روی جزئیات نقاشی ایرانی باشد. من این حوصله و دقت را در همسن و سال‌های خودم نمی‌بینم که به نقاشی ایرانی روی بیاورند و کار کنند.

مصطفایی همچنین عنوان کرد: متاسفانه مردم هم در این زمینه شناخت کافی ندارند. نقاشی ایرانی برای مردم غریبه است. آن‌ها ترجیح می‌دهند تابلوهایی به سبک مدرن که ابعاد بزرگی دارند برای تزیین خانه‌های خود استفاده کنند و به ندرت به سراغ تابلوهای هنر اصیل ایرانی می‌روند.

متاسفانه مردم هم در این زمینه شناخت کافی ندارند. نقاشی ایرانی برای مردم غریبه است. آن‌ها ترجیح می‌دهند تابلوهایی به سبک مدرن که ابعاد بزرگی دارند برای تزیین خانه‌های خود استفاده کنند و به ندرت به سراغ تابلوهای هنر اصیل ایرانی می‌روند.

او ادامه داد: تعداد نمایشگاه‌هایی که با موضوع هنر ایرانی برگزار می‌شوند بسیار کم است و اکثر آن‌ها هنر مدرن و غربی هستند. اوایل کارم به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه‌های این چنینی به مشکل برمی‌خوردم، چون به جز کتاب‌های قدیمی منبع دیگری برای دیدن کارهای هنرمندان قدیمی این رشته نداشتم.

این هنرمند در ادامه درباره‌ی شیوه‌ی کار خود و تفاوت آن با کار هنرمندان قدیمی این رشته گفت: تا جایی که امکان داشت سعی کردم به شیوه‌ی گذشتگان وفادار بمانم. به قول استادم ما وام‌دار گذشته‌ها هستیم. شیوه کار را تغییر نداده‌ام، اما برای تنوع هنرهای مختلف را در یک تابلو با یکدیگر تلفیق کرده‌ام. در کارها از رنگ‌های قدیمی استفاده شده است. البته الان دسترسی به مواد طبیعی سخت شده است و من اگر می‌خواستم مثل هنرمندان قدیمی کار کنم، باید در تابلوها از لاجورد هم استفاده می‌کردم که پیداکردنش مشکل است.

نمایشگاه آثار مرجان مصطفایی روز 26 دی ماه در گالری آریا واقع در خیابان ولی‌عصر، بالاتر از سه‌راه دکتر بهشتی، کوی زرین، شماره 10 افتتاح شده و تا هفتم بهمن میزبان علاقه‌مندان به نقاشی ایرانی خواهد بود.

بخش هنری تبیان


منبع:ایسنا