تبیان، دستیار زندگی
آیین پایانی چهارمین جشنواره داستان کوتاه کوتاه پایداری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد و هیئت داوران نتایج بررسی‌ها را به شرح زیر اعلام کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان کوتاه کوتاه پایداری تقدیر شد


آیین پایانی چهارمین جشنواره داستان کوتاه کوتاه پایداری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد و هیئت داوران نتایج بررسی‌ها را به شرح زیر اعلام کرد.

داستان کوتاه کوتاه پایداری تقدیر شد

در چهارمین جشنواره داستان کوتاه پایداری 1300 اثر به دبیرخانه واصل شد که نشان از توجه اهالی ادبیات به این حوزه و نیز اعتماد آن‌ها به برگزارکنندگان دارد. در این دوره هیئت داوران در مرحله اول داوری از میان 1300 داستان رسیده 115 داستان را در مرحله اول انتخاب کردند و در مرحله بعد از میان 115 داستان 30 داستان توسط 3 داور نهایی انتخاب، در نهایت از میان این 30 اثر 13 اثر برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند.

شایستگان تقدیر

مهدی قزلی برای داستان خاطره، امیر عضد به خاطر داستان خاک، حسن رحیمی مقدم به خاطر داستان ورود ممنوع، نگار دهقانی به خاطر داستان بازی، ابوالحسن اکبری به خاطر داستان میدان، احسان عظیمی به خاطر داستان رقص، محمدعلی متقیان به خاطر داستان گمشده، محسن کلهر به خاطر داستان قایم باشک، زهرا ریحانی به خاطر داستان حرف و سیدسجاد موسوی سالم به خاطر داستان ویلا شایسته تقدیر شناخته شدند اما بر اساس آرای دریافتی داستان سال تحویل نوشته الهام درویشی به عنوان برگزیده مردمی جشنواره معرفی شد.

در این جشنواره از محمدرضا طالقانی با اهدای تندیس به پاس تلاش در عرصه جبهه و ورزش تقدیر شد. وی به نمایندگی از همه ورزشکارانی که در جنگ حضور داشتند این تندیس را دریافت کرد.

شهرداری تهران در آیین پایانی چهارمین دوره جشنواره داستان کوتاه پایداری اعلام کرد: میزان جوایز نفرات برتر از این دوره دوبرابر می‌شود.

رضا حاجی‌آبادی رئیس ستاد جشنواره و مدیر انتشارات هزاره ققنوس درباره این جشنواره گفت: نخستین دوره جشنواره داستان کوتاه پایداری در سال 89 همزمان با سی و امین سال جنگ تحمیلی برگزار شد اما از آنجایی که سال 2014 مصادف با صدمین سال جنگ اول جهانی محسوب می‌شود و برنده‌ها و بازنده‌های آن جشنواره‌ها و برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند اما در سی و امین سال جنگ تحمیلی من ندیدم کاری صورت گیرد و از همین‌جا به مدیران فرهنگی کشور پیشنهاد می‌کنم برنامه خاصی را تدارک ببینند چراکه ما هم در جنگ اول و دوم ضربه خورده‌ایم.

داستان کوتاه کوتاه پایداری تقدیر شد

حاجی‌آبادی تصریح کرد: سال اولی که جشنواره شروع شد 300 داستان و امسال که چهارمین دوره را برگزار می‌کنیم شاهد وصول 1300 داستان هستیم که این مهم نشان می‌دهد جنگ و دفاع مقدس همچنان برای مردم ارزشمند و زنده است.

وی با انتقاد از رویکرد رسانه‌ها در توجه به برخی تبلیغات افزود: من فکر می‌کنم برای دوستان رسانه‌ای ما برخی موارد ارزش بیشتری دارد تا تلاش درباره افرادی که در راستا جنگ می‌نویسند.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس در پایان سخنان خود جنگ و دفاع مقدس را گنجی واقعی برشمرد و این ایده‌ها که در قالب داستانک بیان شد را شروعی برای ساختن فیلم‌ها، سریال‌ها و رمان‌های بلند دانست.

در ادامه این مراسم غلامعلی رجایی نویسنده و از مشاوران مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما قطعه‌ای مانند دفاع مقدس در تاریخ ایران نداریم، ایران عرصه رفت و آمد اقوام بیگانه است از این رو قطعه‌ای استثنایی به شمار می‌رود و جای شکر به درگاه حضرت حق دارد که ما توانستیم در این قطعه نقش‌آفرینی کنیم اما باید بدانیم هر چیز تا به مرحله کتابت و نوشتن نرسد ماندگار نمی‌شود اما لازم هم نیست همه‌چیز در تاریخ ماندگار شود از این رو توصیه می‌کنم دوستان موارد را گزینش کنند.

رجایی وظیفه نویسندگان را دیدنی کردن موارد نادیدنی عنوان کرد.

در این مراسم همچنین سیدحسین عابدینی گزارشی از دبیرخانه جشنواره بیان کرد: اول شهریور تا پایان مهرماه فراخوان به علاقه‌مندان فرصت داد تا آثار خود را ارسال کنند. 23 آذرماه اتمام داوری مرحله اول را شاهد بودیم که در نهایت 115 داستان برگزیده شد. 26 دی‌ماه 13 داستان راه یافته به مرحله نهایی جشنواره معرفی شدند و ساعت 24 این روز همزمان شاهد پایان جمع‌آوری آرای مردمی برای داستان منتخب بودیم.

نخستین دوره جشنواره داستان کوتاه پایداری در سال 89 همزمان با سی و امین سال جنگ تحمیلی برگزار شد

دبیر جشنواره جوایزرا به این شرح بیان داشت: نفر اول 7 میلیون ریال، نفر دوم 5 میلیون ریال و نفر سوم 3 میلیون ریال دریافت می‌کند.

در این مراسم جواد محقق دیگر سخنرانی بود که با اشاره به جشنواره چهارم گفت: بخش مردمی جشنواره داستان کوتاه پایداری به انتخاب مردم بود.

جالب اینکه هیئت داوران نیز این اثر را برگزیده اعلام کرده بود. انشاءالله در دوره‌های آینده بود.

وی افزود: در دوره‌های تاریخی هرگاه جنگی صورت گرفت به ندرت حضور مردم را شاهد بودیم مگر زمانی که علمای دینی فتوا دادند و در پی آن حمایت مردمی را در دفاع مشاهده کردیم.

محقق گفت: نقشه کشور ما بزرگ بود اما هرچه پیش آمدیم کوچک‌تر شد کمتر جنگی اتفاق افتاده که بخشی از سرزمینمان را از دست نداده باشیم. آخرین قطعه آن هم بحرین بود که در زمان پهلوی جدا شد. فقط جنگ 8 ساله ما بود که همه دنیا بر علیه ایران شوریدند بر این اساس از 25 کشور دنیا ما اسیر داریم اما هیچ نقطه‌ای از کشور را از دست نداده‌ایم. فراموش نمی‌کنیم که باید با جنگ‌افروزان مبارزه کرد برخلاف ذهنیت برخی که می‌گویند اگر جنگی نباشد صلحی اتفاق نمی‌افتد اما در سال 59 ما جنگی نداشتیم اما دنیا به جنگ با ما آمد پس برای به دست آوردن صلح باید با جنگ‌افروزان جنگید.

داستان کوتاه کوتاه پایداری تقدیر شد

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام امرودی از مشاوران شهردار تهران گفت: به دو نکته مهم اشاره می‌کنم مقام معظم رهبری فرموده‌اند حفظ نام و یاد شهدا همواره باید مورد توجه باشد از این رو شهرداری شهر تهران تصاویر شهدا را با جملاتی کوتاه از وصیتنامه آن‌ها در نقاط مختلف شهر به نمایش گذاشته است. این از وظایف ما است چرا که حدود 300 هزار شهید داده‌ایم.

وی به مورد دیگر اشاره و از نوقلمان و اهالی قلم درخواست کرد که به فرهنگ ایثار و شهادت توجه خاصی نشان دهند چراکه امروز نیازمند احیای این فرهنگ هستیم و در ادامه گفت: رهبر انقلاب در سخنان خود به زیست مومنانه اشاره می‌کنند و ما طی 8 سال دفاع مقدس شاهد این زیست مومنانه بودیم همان جامعه‌ای که در آن ریا و زیاده‌گویی دیده نمی‌شود.

در این مراسم طبق رای هیئت داوران چهارمین جشنواره داستان کوتاه کوتاه پایداری در سال 91 مرکب از مهدی کاموس، جواد محقق، رضا حاجی آبادی، سید ابراهیم پیره، هادی خرشاهیان، علی الله سلیمی و هوشنگ بهداروند پس از مطالعه و بررسی هزار و 300 اثر در دبیرخانه جشنواره اسامی برگزیدگان را اعلام کردند؛ و طبق این اعلام از سه نفر برگزیده اصلی جشنواره تجلیل شد. اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

1. یاسر سماوات به خاطر داستان «کمین»

2. هوشنگ بهداروند به خاطر دو داستان «پیشروی» و «حکم تخلیه»

3. مریم ساحلی به خاطر داستان «هم سر»

در پایان این مراسم فاطمه حسنی به عنوان فعال‌ترین فردی که پیامک‌های بسیاری به جشنواره ارسال کرده بود و از مصاحبه‌گران جنگ است تقدیر شد.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

پروانه‌های عاشق

جامعه پزشكی را دریابید

واقعه 10 دی ماه