تبیان، دستیار زندگی
هفته گذشت در آخرین روزهای سالروز عملیات کربلای 5 ،‌حسینیه سید شهدا شاهد حضور تعداد زیادی از فرمانده هان و رزمندگان دفاع مقدس بود؛ کسانی که در یکی از مهم‌ترین عملیات‌ها نقش بسزایی داشتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کربلای 5 و سبک زندگی


هفته گذشت در آخرین روزهای سالروز عملیات کربلای 5 ،‌حسینیه سید شهدا شاهد حضور تعداد زیادی از فرمانده هان و رزمندگان دفاع مقدس بود؛ کسانی که  در یکی از مهم‌ترین عملیات‌ها نقش بسزایی داشتند.

دستاوردی از کربلای 5

از آنجایی که این یادگاران بهترین آموزگاران سبک زندگی مکتب حسینی(ع) برای جوانان امروز می‌توانند باشند و کربلای 5 بالاترین محتوا از دستاورد 8 سال دفاع مقدس را چون کتابی گویا در خود نهفته دارد، از این آموختگان مدرسه عشق خواستیم تا دستاوردی از این محتوا به ما پیشکش کنند.

نقطه عطف، یازهرا بود

در این بین احمد قاسمی، فرمانده گروهان الحدید گردان حضرت زینب سلام الله علیها در عملیات کربلای 5 در خصوص این عملیات افتخار آمیز چنین می‌گوید: عملیات کربلای 5 عملیات بزرگی بود که کمتر از 15 روز بعد از عملیات کربلای 4، شکل گرفت و انجام شد. اوج این عملیات و نقطهء عطفی که در آن می‌بینم، رمز عملیات است که به نام مبارک حضرت زهرا (س) مزین شده بود و اعتقاد بالای بچه‌ها به این موضوع توانست دشمن تا بن دندان مسلح را فلج کند.

دستاوردی از کربلای 5

پیام کربلای 5 حق همه است

حمید پارسا یکی دیگر از رزمندگان است که در گردان امام سجاد علیه‌السلام حضور داشته، بیان می‌کند: نقطه عطف کربلای 5 شکسته شدن خط 5 ضلعی بود که گردان امام سجاد مسیر را برای عبور لشکرها و بسیاری از نیروهای سپاه باز کردند. اولین آرپی‌جی شلیک شده توسط شهید «حمید لریجانی» به سمت کمین‌های روی دژ باعث شد که نیروهای ما از سمت پهلو هم به عراقی‌ها حمله کنند و شکست سنگینی بر آن‌ها وارد کنند که واقعاً نقطه عطف ماندگاری در خاطر بسیاری از رزمندگان است.

وی در خصوص پیام کربلای 5 به نسل امروز می‌گوید: پیام کربلای 5 برای همه است. برای همهء مردم پیام دارد اما مهم‌ترین و بارزترین پیام آن خطاب مسئولان است. من به صراحت می‌گویم: یادتان باشد که در مذاکرات امروز با آمریکا و آژانس، خون بچه‌های کربلای 5 را خوب پاسداری کنید. بچه‌های کربلای 5 با دست و پای قطع شده در مقابل دشمن ایستادند. به امر ولایت و برای ارزش‌ها ایستادند و این ارزش‌ها را امروز به شما تحویل دادند، پس خوب پاسداری کنید. اگر غیر از این باشد، از روی خون شهدای کربلای 5 گذر کردیم، رزمنده‌هایی که در ثانیه، ثانیه آن عملیات حضور داشتند، روز قیامت به یقین جلوی مسئولان غافل را خواهند گرفت.

دستاوردی از کربلای 5

تمام هستی جمهوری اسلامی

جواد کاند که با عنوان فرمانده توپخانه لشکر 10 در عملیات کربلای 5 حضور داشت، حرارتی خاص وجودش را فرا گرفته و آن روزها صحبت می‌کند؛ چنان که گویا همین چند لحظه پیش از عملیات بازگشته است. وی می‌گوید: «عملیات کربلای 5، عملیات بزرگی بود. تصور من آن است که اگر تمام عرصه‌های دفاع مقدس را به یک طرف بگذاریم، عملیات کربلای 5 را باید در طرف دیگر قرار دهیم. گردان و پدافندها نقش مهمی ایفا کردن. این عملیات شهدای گران‌بها و ارزشمندی را در دل خود دارد از جمله شهید» مسعود غفاری، «بهنام» ، «نوروزی»،«ذاکری» و بسیاری شهدای دیگر. عملیات کربلای5 تمام هستی جمهوری اسلامی بود. کمال و اوج هر خصوصیت ارزشمندی را در این عملیات می‌توان دید. اوج ایثار، از خودگذشتگی، مردانگی و  گمنامی، همگی در این عملیات نمایان گر بود.

وی وضعیت این روزهای رزمندگان حاضر در کربلای 5 را چنین بازگو می‌کند: حال این رزمنده‌ها و تحمل این روزها برایشان سخت است. خیلی سخت می‌شود آن روحیه و تفکر را نگه داشت. با این وضعیت و شرایط جامعه داخلی و جهانی، حفظ کردن روحیات والای آن روزها سخت است. خدا کند که همه رزمندگان حاضر در عملیات کربلای 5، این روزها بتوانند آن قداست و بزرگی را حفظ کنند.

عملیات کربلای 5، جنگ احزاب بود. بین اسلام و تمامی کفر. دشمن با تمام امکانات و تجهیزات خود وارد میدان شده بود

این فرمانده دوران دفاع مقدس حرف امروز آن رزمندگان را در ادامه دادن راه شهدا و ایثار آنان در این روزها ذکر کرد و ادامه داد: شهدا رفتند و ما ماندیم و همه حرف شهدا این بود که ما برای تثبیت انقلاب و اسلام می‌رویم و به شهادت می‌رسیم و انشالله به برکت خون شهدا اسلام در تمام جهان فراگیر خواهد شد. وی دستاورد و مهم کربلای 5 را گمنامی خواند و افزود: تا زمانی که مسئولان و جوانان جامعه جویای نام هستند، تغییر و پیشرفتی حاصل نخواهند کرد. در گمنامی است صاحب نام می‌شویم.

دستاوردی از کربلای 5

راه شهدا را زنده نگاه داریم

سرهنگ سیدعلی بنایی، فرمانده تیپ نیرو مخصوص حضرت زهرا (س) سپاه محمد رسول الله، کربلای 5 را توصیف ناشدنی دانست چرا که آن را سخت‌ترین عملیات در بین عملیات‌های دفاع مقدس می‌داند که از حیث تاکتیک بی نظیر و از حیث بروز خصوصیات معنوی در بین رزمندگان بسیار ارزشمند بوده است. وی رزمندگان کربلای 5 را امروز باقدرت تر و باانگیزه تر از روزهای دفاع مقدس می‌داند چرا که دارای روحیات ویژه‌ای هستند و در عرصه‌های فرهنگی و علمی نیز حضور پر رنگی داشته‌اند.

فرمانده تیپ نیرو مخصوص حضرت زهرا (س) در ادامه پیام رزمندگان را در این روزها چنین بیان کرد: این رزمندگان دغدغه‌ای جز زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا ندارند و تمام تلاششان را می‌کنند که همواره در این راه قدم بردارند. وی جوانان را مه‌ترین عنصر برای زنده نگاه راه شهدا دانست.

دستاوردی از کربلای 5

غزه احزاب همچنان ادامه دارد

نصرالله سعیدی یکی از رزمندگان دفاع مقدس که خود را از نیروهای آزاد حاضر در کربلای 5 معرفی کرد در خصوص این عملیات خاطره انگیز و غرور آفرین می‌گوید: «عملیات کربلای 5، جنگ احزاب بود. بین اسلام و تمامی کفر. دشمن با تمام امکانات و تجهیزات خود وارد میدان شده بود. در این عملیات تمامی استکبار از لحاظ مالی، پشتیبانی، تدارکات، لجستیک، نیرو و حتی مشاوره‌های نظامی و تجهیزات ماهواره‌ای از صدام پشتیبانی می‌کرد فقط به دلیل این که از پیروزی نیروهای اسلام جلوگیری کند و از این طرف هم با توجه به شرایط خاص کربلای 4، بچه‌های ما هم در کربلای 5 تمام توان خود را به میدان آوردند. به عنوان مثال شاید در دیگر عملیات‌ها نهایتاً دو مرحله صورت می‌گرفت و رزمندگان اعلام خستگی می‌کردند اما در کربلای 5، یکی از عملیات‌های نادر بود که سپاه اسلام، بسیج با تمام توان و روحیه و جرئت وارد میدان شد به نحوی که برخی مواقع نیروها 10 بار بازسازی شدند و دوباره به خط زدند و جواب پاتک دشمن را دادند. می‌دانیم غزه احزاب از زمان پیامبر اسلام (ص) آغاز شد در کربلای 5 شاهد تکرار آن بود، باید بدانیم که این جنگ همچنان ادامه دارد و پایان نیافته، پس ای جوانان سرزمین اسلامی از جوانان کربلای 5 بیاموزیم که خسته نشویم.»

وی در خصوص این روزهای رزمندگان دفاع مقدس نیز می‌گوید: ما در آن زمان، وظایف را انجام دادیم و شرایط به نحوی نبود که کسی برای منافع شخصی به میدان پر از توپ و گلوله و خمپاره پا بگذارد. حقیقت، نمایش عظمت روح رزمندگان بود و خلق حماسه. این روحیه بسیار بالایی می‌خواهد و اعتقاد محکمی را می‌طلبد. امروز هم هیچ خللی به این روحیه و این مواضع وارد نشده و نخواهد شد؛ همانند گذشته محکم و استوار خواهیم ماند. آن‌هایی هم که شاید به دنبال منافع شخصی بودند، مهم نیستند چون شما باید به ریشه و اصل توجه کنید. امروز دل ما می‌سوزد و آرزو داشتیم با شهدا برویم. انتظار نداشتیم آن‌ها بروند و ما بمانیم.

 میثم امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

دغدغه‌ای جز زنده ماندن یاد شهدا نداریم

عملیات بیت‌المقدس2

شهید بچه محل ماست