تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با اول بهمن 1392هجری خورشیدی، نوزدهم ربیع الاول 1435 هجری قمری و بیست و یکم ژانویه 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه برابر با اول بهمن 1392هجری خورشیدی، نوزدهم ربیع الاول 1435 هجری قمری و بیست و یکم ژانویه 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

1 بهمن 1358

2 نفر از گروگان های آمریکایی آزاد شده در نامه ای که در روزنامه بوستون هرالد به چاپ رسید تاکید کردند که دولت آمریکا باید محمدرضا پهلوی را به دلیل ارتکاب به ستم های بسیار علیه مردم به دولت ایران تحویل دهد.

1 بهمن 1357

شاپور بختیار نخست وزیر گفت: حتی بعد از بازگشت آیت الله خمینی به تهران، مقام نخست وزیری را ترک نخواهم کرد. امام خمینی(ره) در همین روز در گفت و گویی تاکید کردند که دولت بختیار خیانتکار است و باید سرنگون شود.

1 بهمن 1357

روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی نوشت: بحران ایران تنها نتیجه مخالفت مردم با سلطنت نیست بلکه جنبش ملت ایران علیه امپریالیسم آمریکاست که در صدد ایجاد یک دیکتاتوری نظامی است.

1 بهمن 1357

کارکنان صنعت نفت جنوب در پیامی به ملت ایران اعلام کردند که هیچ گونه خللی در اراده محکم کارکنان صنعت نفت در ادامه اعتصابات وجود ندارد.

1 بهمن 1357

حمله چماقداران رژیم پهلوی به تظاهرات کنندگان در شهرهای مشکین شهر و قوچان به شهید و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم منجر شد.

1 بهمن 1357

اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمایی ملی تبدیل به اعتصاب نشسته در محل کار آنها شد.

1 بهمن 1357

سیدجلال الدین تهرانی رییس شورای سلطنت که برای دیدار امام خمینی(ره) به فرانسه رفته بود، بدنبال اعلام شرط های امام برای پذیرش او، از مقام خود استعفا کرد و متذکر شد شورای سلطنت غیرقانونی است.

1 بهمن 1357

امام خمینی(ره) هیاتی را مأمور حفظ اسناد و مدارک سفارتخانه ها و کنسولگری ها در ایران کردند.

1 بهمن 1357

امام خمینی(ره) در یک گفت و گوی مطبوعاتی فرمودند: تمامی قراردادهایی که علیه منافع مردم ایران باشد، لغو می شود.

1 بهمن 1357

به دنبال تهدیدهای گروه های طرفدار محمدرضا پهلوی در فرانسه تدابیر امنیتی در اطراف خانه امام خمینی(ره) 2 برابر شد. پلیس فرانسه بخشی از خدمات امنیتی را بر عهده گرفت.

1 بهمن 1357

روزنامه لبنانی السفیر از قول امام خمینی(ره) نوشت: کارتر به خاطر بی عدالتی ها و جنایاتی که نسبت به ملت ایران روا داشته بی ارزش ترین مرد روی زمین است.

1 بهمن 1357

آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلیس در حکومت پهلوی، تهران را به قصد پذیرش مسوولیت جدیدی در وزارت امور خارجه کشورش ترک کرد.

1 بهمن 1353

محمد قریب موسس طب نوین اطفال در ایران و از بنیانگذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان درگذشت.

1 بهمن 1350

محمدرضا پهلوی اعلام کرد: قدرت نظامی ایران را به سراسر دریای عمان گسترش خواهیم داد و در برابر هیچ یک از تحولات خاورمیانه بیطرف نخواهیم ماند.

1 بهمن 1348

امام خمینی(ره) تدریس موضوع ولایت فقیه را در عراق آغاز کرد. حاصل درس ایشان به وسیله گروهی از شاگردانشان چاپ و منتشر شد.

1 بهمن 1341

گروهی از علمای تهران در نامه ای به امام خمینی(ره) نظر ایشان را درباره تصمیم دولت برای برگزاری رفراندوم ششم بهمن خواستار شدند. امام در پاسخ، رفراندوم را محکوم و حکم به تحریم آن دادند. این رفراندم با هدف تحمیل طرح اصلاحات ارضی محمدرضا پهلوی با عنوان انقلاب سفید صورت می پذیرفت.

1 بهمن 1340

در حمله پلیس به تظاهرات دانش آموزان و دانشجویان در دانشگاه تهران که علیه تصمیم دولت امینی مبنی بر اجرای اصلاحات ارضی صورت گرفته بود، 200 تن پلیس و دانشجو زخمی شدند و به تأسیسات و آزمایشگاه‏های این دانشگاه صدمات زیادی وارد آمد. پس از این حادثه به دستور دولت، دانشگاه تا اطلاع ثانوی که 74 روز طول کشید، تعطیل شد.

1 بهمن 1330

در پی اعلام تصمیم دولت محمدمصدق برای بستن کنسولگری های انگلیس در ایران، تظاهرات گسترده ای علیه سیاست های انگلیس در ایران برگزار شد.

1 بهمن 1321

علی امینی معاون نخست وزیر به ریاست هیأت اقتصادی ایران در آمریکا تعیین شد.

1 بهمن 1319

آیت الله شیخ عباس قمی از علما و محدثان عصر حاضر و صاحب مفاتیح الجنان، کلمات لطیفه، علم الیقین، نفس المهموم، منازل الاخره و... دار فانی را وداع گفت.

1 بهمن 1318

محمدعلی مقدم وزیر مختار ایران در لندن به وزارت امورخارجه انگلیس پیشنهاد کرد، پیمان نظامی محرمانه ای میان ایران و انگلیس بسته شود. این پیمان خواسته رضاخان بود.

1 بهمن 1303

کنسولگری ایران در بصره به اطلاع وزارت امور خارجه رساند که یک هیات پارلمانی انگلیس برای دیدار از تاسیسات نفتی مسجد سلیمان و آبادان به خوزستان خواهد رفت.

1 بهمن 1300

نخستین کابینه احمد قوام، معروف به قوام السلطنه بعد از کودتای رضاخان با استعفای وی به کار خود خاتمه داد. این کابینه در 9 خرداد همین سال تشکیل شده بود.

1 بهمن 1300

میرزا حسن خان مشیرالدوله، بعد از استعفای قوام مامور تشکیل کابینه شد. دولت وی چهار ماه دوام داشت و در 27 اردیبهشت 1301 با استعفای وی به کار خود خاتمه داد.

1 بهمن 1299

تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای ملی از احمد شاه خواستند میرزا فتح الله خان سپهدار معروف به سپهدار اعظم رشتی را دوباره به رییس الوزرایی منصوب کند. سپهدار در چهار آبان همین سال رییس الوزرا شده ولی به دلیل سنگینی مسوولیت در 25 دی استعفا کرده بود.

1 بهمن 1285

میرزا نصر الله خان مشیرالدوله نخستین صدراعظم دوره ی مشروطه، نخستین کابینه این دوره را 12 روز بعد از مرگ مظفرالدین شاه و سه روز پس از تاجگذاری محمدعلی شاه قاجاربه وسیله معاون خود به مجلس شورای ملی معرفی کرد.

تنظیم: هومن بهلولی