تبیان، دستیار زندگی
بی‌برنامه‌گی و عدم وجود اراده برای برون رفت از بحران سوریه در غرب، هنوز ادامه دارد و باعث شده است آینده كنفرانس ژنو 2 و به تبع آن آینده سوریه در هاله‌ای از ابهام باشد. ابهامی كه جان و مال مردم سوریه را هر روز به تاراج داده و باعث بسط قدرت تروریست‌ها در من
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژنو 2 و تنش‌هایی كه در سوریه می‌ماند


بی‌برنامه‌گی و عدم وجود اراده برای برون رفت از بحران سوریه در غرب، هنوز ادامه دارد و باعث شده است آینده كنفرانس ژنو 2 و به تبع آن آینده سوریه در هاله‌ای از ابهام باشد. ابهامی كه جان و مال مردم سوریه را هر روز به تاراج داده و باعث بسط قدرت تروریست‌ها در منطقه می‌شود.

سوریه

كنفرانس ژنو 2 در مورد سوریه در حالی ماه آینده با حضور 40 كشور برگزار می‌شود كه لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه آن را نمادین توصیف كرده است. اگرچه كنفرانس ژنو 1 دارای توفیقاتی نبود و تنها به چند بیانیه و تصویب ایجاد دولت انتقالی در سوریه و كناره‌گیری اسد تاكید شده بود، امروز محل مناقشه قرار گرفته و غرب خواهان این است كه كشورهای شركت كننده در كنفرانس ژنو 2 مفاد توافقات ژنو 1 را بپذیرند. امری كه فارغ از عدم جایگاه حقوقی، از منظر سیاسی نیز مورد تائید نیست و تنها راه را برای رسیدن به اتمام درگیری‌ها و تنش ها در سوریه باریك‌تر كرده و حتی می بندد. چند روز گذشته با‌ن‌ كی مون، دبیر كل سازمان ملل، از ایران برای حضور در ژنو 2 دعوت كرد. اقدامی كه مورد استقبال ایران قرار گرفت اما تاكید كرد كه بدون پیش شرط قبول مفاد توافقات ژنو 1 در آن شركت می‌كند. پس از گذشت حدود 24 ساعت بان كی مون با فشارهای آمریكا و برخی كشورهای غربی نظیر فرانسه و حتی بزرگ حامی تروریست منطقه یعنی عربستان سعودی مواجه شد و ناچار به باز پس گیری دعوت خود شد. حامیان تروریست‌هایی كه دستشان به خون هزاران تن از مردم بیگناه سوریه آلوده است، امروز درصدد تعیین پیش‌شرط برای حضور ایران هستند در حالی كه پیش شرط باید برای آنها باشد كه دست از ترور و جنایت بكشند. توفیقات دولت اسد در طی چند ماه گذشته و دفع تروریست‌ها از مناطق مختلف این كشور، ناگهان سیاست غرب را به سمت حمایت از اسد تغییر داد و باعث شد كه حداقل عده‌ای در غرب به بقای اسد فكر كنند.

حامیان تروریست‌هایی كه دستشان به خون هزاران تن از مردم بیگناه سوریه آلوده است، امروز درصدد تعیین پیش‌شرط برای حضور ایران هستند در حالی كه پیش شرط باید برای آنها باشد كه دست از ترور و جنایت بكشند

حمایت‌های گسترده ایران از دولت سوریه و همراهی با این نظام برای مقابله با تروریست‌ها، بدون هیچ شك و شبه‌ای باعث این توفیقات شده است و از این روست كه غرب و حامیان منطقه‌ای اش نگرانند كه اگر بشار اسد بار دیگر پیروز شود، ایران در سوریه دارای موضع مستحكم‌تری از گذشته شود و عملا لبنانی دیگر شكل گیرد. امری كه هم اكنون نیز اتفاق افتاده و دولت بشار اسد همانند حزب الله لبنان كه یك تنه در برابر دشمن صهیونیستی ایستاد، در برابر دشمنان تكفیری و تروریست ایستاده است. عدم توجه به این موضع كه هرگونه دخالت خارجی در سوریه باعث دامنه دار شدن بحران این كشور می شود، نكته‌ای است كه بسیار مجال تامل و تدبر را دارد. شرایط پرتنش منطقه خاورمیانه سبب شده است كه این منطقه به بشكه باروتی بدل شود كه تنها منتظر یک جرقه و تلنگر باشد. نمونه  اولیه و ابتدایی این مساله در عراق قابل مشاهده بود كه استان الانبار این كشور آماج حمله تروریست و تكفیری‌ها نظیر القاعده و داعش قرار گرفت. اما افسوس بندر بن سلطان سعودی این مساله را به گونه‌ای دیگر می‌بیند و آن را پیروزی بر هلال شیعه و قدرت یافتن بیشتر كشورش ارزیابی می‌كند.

سوریه

اما از این مساله غافل است كه آنها كه باد می‌كارند طوفان درو خواهند كرد. اختناق موجود در عربستان سعودی اجازه هرگونه تحركی را از جانب مخالفان گرفته است اما ناگفته پیداست كه این مساله دیری نخواهد پایید و غرب كه روزی پشتیبان صدام بود و روزی بر علیه‌ش یورش برد، این بار نیز بر این كشور یورش ببرد. صدور برخی نقشه‌ها در مورد خاورمیانه جدید و تجزیه عربستان سعودی فارغ از اینكه چقدر دارای ارزش و سندیت است، اما تلنگری است برای این كشور كه‌ آینده نه چندان روشنی در انتظارش است. مخالفت گسترده روسیه با اقدامات عربستان سعودی نیز اوضاع این كشور را آشفته خواهد كرد و حتی پیروزی فرضی در نبرد سوریه نیز نتیجه‌ای نخواهد داد. علی رغم تمام این اقدامات خصمانه عربستان، این كشور به اجلاس ژنو 2 دعوت می شود و كسی با آن مخالفت نمی‌كند. این رویكرد كاملا نشان می‌دهد كه این مساله توفیقی نخواهد داشت همانگونه كه از هم‌اكنون اختلافات و تنش‌ها بالا گرفته است. در اولین اقدام در پی موافقت ائتلاف مخالفان سوریه برای مشارکت در نشست ژنو2، شورای مخالفان سوریه از این ائتلاف خارج شد. توصیف‌های لاوروف در مورد نمادین بودن این اجلاس و بالا گرفتن تنش‌ها در میان مخالفان و حتی كشورهای غربی از هم‌اكنون شكست این اجلاس را به اذهان نزدیك می‌كند همانگونه كه اجلاس ژنو 1 نیز علی رغم تمام ادعاها بدون نتیجه‌ای پایان یافت و وضعیت به گونه‌ای دیگر در سوریه رقم خورد. این نكته قابل تامل است كه عدم حضور ایران، نه تنها راهگشای حل مساله نیست بلكه بحران‌ را سنگین تر خواهد كرد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

آمریکا و حمایت از اسد!