تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب اول محصولات لاغری و کارکرد آن‌ها را عنوان می‌کنیم و سپس شما را در جریان نظرات آقای دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار می‌دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محصولات لاغری، دارونماهای بی‌تأثیر


در این مطلب اول محصولات لاغری و کارکرد آن‌ها را عنوان می‌کنیم و سپس شما را در جریان نظرات آقای دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار می‌دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

دستبند لاغری

کافی است نگاهتان به صفحه‌ی تبلیغات مجلات مختلف بیفتد یا اینکه برخی از شبکه‌های تلویزیونی را مرور کنید. در این صورت است که با هجوم تبلیغات لاغری آن هم به کمک محصولات عجیب غریب روبه رو می‌شوید از جمله گن لاغری، گوشواره‌ی لاغری، چسب لاغری، کمربند لاغری، شلوارک لاغری و کلی محصولات لاغری دیگر. البته ما بارها در همین بخش خودمان گفته‌ایم که فقط با تغییر سبک زندگی، اصلاح شیوه‌ی تغذیه و ورزش منظم می‌شود به خوش‌اندامی امیدوار شد. اما باز خیلی‌ها هستند که می‌خواهد یک شبه لاغر شوند آن هم بدون زحمت و سختی. برای همین دنبال چنین محصولاتی هستند. در این مطلب اول محصولات لاغری و کارکرد آن‌ها را عنوان می‌کنیم و سپس شما را در جریان نظرات آقای دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار می‌دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

ایده‌ی ساخت محصولات لاغری از کجا آمده است؟

در پاکستان زنان روشی ساده و باورنکردنی برای لاغر ماندن دارند. آن‌ها به دست راست خود دستبندی فلزی می‌بندند و تمام طول عمر آن را در دست نگه می‌دارند. ایده‌ی ساخت و استفاده از دستبندهای لاغر کننده که این روزها باب شده  نیز از همین ماجرا گرفته شده است! به ادعای شرکت تولیدکننده، در دست راست مراکز عصبی کوچکی وجود دارد که دستبندهای لاغری با فشار مداوم روی این نقاط و تحریک غدد تیرویید و فوق تیروئید باعث کنترل وزن می‌شوند بدون اینکه فرد نیاز داشته باشد از رژیم خاصی تبعیت کند یا فعالیت بدنی سنگینی را دنبال کند.

ایده‌ی ساخت گوشواره‌های لاغری نیز تقریباً مشابه است. تولیدکنندگان با تکیه بر طب سنتی چینی و طب سوزنی مدعی‌اند گوشواره‌ها با ایجاد فشار در نقطه خاصی در غضروف داخلی گوش باعث مخابره پیام سیری به مغز می‌شوند. در نتیجه فرد میل به مصرف مواد غذایی را از دست می‌دهد. قرار دادن گوشواره روی یکی از گوش‌ها کافی است گرچه بسیاری از افراد تمایل دارند روی هر دو گوش گوشواره بیندازند. بر اساس ادعای شرکت‌های تولیدکننده، این گوشواره‌ها کمک می‌کنند تا 1 تا 5 کیلوگرم در هفته وزن کم شود و باید  حداقل 2 تا 6 ماه روی گوش باقی بمانند.

اگر فرض کنیم گوشواره و دستبند لاغری یا گن و کفش باعث کاهش اشتها
یا افزایش جریان خون می‌شوند اما اگر زندگی ساکنی داشته باشید و فست‌فود
و غذاهای پرکالری مصرف کنید هر قدر هم از روش‌های جانبی استفاده کنید
چون شیوه زندگی نادرستی دارید این روش‌ها اثر چندانی ندارند

جالب این است که گرچه تولیدکنندگان سعی دارند نشان دهند محصولاتشان بر  پایه و اساس علمی طراحی شده اما تاکنون هیچ تحقیقی روی صحت این ماجرا انجام نشده است. برعکس نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که این محصولات عوارض جانبی دارند و باعث برخی از مشکلات عفونی می‌شوند. به عنوان مثال احتمال بروز عفونت بعد از سوراخ کردن غضروف میانی گوش بالاست و جای سوراخ آن نیز برای همیشه باقی می‌ماند.

غیر از گوشواره و دستبند شاید از محصولات دیگری که لاغر کنندگی آن‌ها اغوا کننده است بتوان به کفش و گن‌های لاغری اشاره کرد. تولیدکنندگان کفش‌های لاغری ادعا می‌کنند ایده اصلی ساخت این کفش‌ها به صندل‌های بومی  زنان آفریقایی بر می‌گردد. زنان بومی آفریقایی عضلات باسن و ران ورزیده و ماهیچه‌ای دارند. البته باید بدانید که این زن‌های بینوا حتی بیش از مردان کار می‌کنند اما شرکت‌های تولیدکننده کفش‌های لاغری ادعا می‌کنند دلیل اندام ورزیده این زنان نوع کفشی است که می‌پوشند و آن‌ها نیز با الگو گیری از این کفش‌ها و به‌کارگیری تکنولوژی ایرودینامیک و سیستم تعادلی در کفه کفش، کفش‌های لاغری امروزی را وارد بازار کرده‌اند؛ اما حقیقت این است که پوشیدن مرتب این کفش‌ها می‌تواند مشکل‌ساز شود و برای اشخاصی که در حفظ تعادل دچار مشکل هستند عارضه ایجاد کنند برای همین استفاده از این قبیل کفش‌ها برای سالمندان یا افرادی که دچار آسیب و شکستگی در ناحیه پا شده‌اند و همچنین زنان باردار توصیه نمی‌شود. در ضمن به دلیل شکل خاص کفه‌ی این کفش‌ها پوشیدن تمام وقت آن‌ها برای پیشگیری از بروز دردهای مفصلی توصیه نمی‌شود.

کمربند لاغری

در مورد گن‌های لاغری و دستگاه‌های لرزاننده نیز ادعا می‌شود این دستگاه‌ها جریان خون و لنف را افزایش می‌دهند و افزایش جریان خون باعث لاغری می‌شود در صورتی که اصلاً این‌طور نیست و افزایش یا کاهش جریان خون در موضع، تأثیری در شکل‌گیری یا از بین رفتن توده چربی و سلولیت ندارد.

نظر متخصص

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است گرچه روش‌های اصولی و غیراصولی متفاوتی برای کاهش وزن وجود دارد اما هیچ‌یک به اندازه‌ی روش استاندارد الگوی خوراکی سالم و رژیم درمانی علمی و افزایش فعالیت فیزیکی و تغییر در شیوه زندگی که بخش عمده آن مسایل رفتاری است نمی‌تواند موثر باشد. اگر فرض کنیم گوشواره و دستبند لاغری یا گن و کفش باعث کاهش اشتها یا افزایش جریان خون می‌شوند اما اگر زندگی ساکنی داشته باشید و فست‌فود و غذاهای پرکالری مصرف کنید هر قدر هم از روش‌های جانبی استفاده کنید چون شیوه زندگی نادرستی دارید این روش‌ها اثر چندانی ندارند. در ضمن بر اساس شواهد علمی موجود مدارکی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن در مورد این روش‌ها صحبت کرد. در قرن 21،علم، زبانی شناخته‌شده بین محققان است و این زبان بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده شکل می‌گیرد. آقای دکتر وفا تاکید می‌کنند که در هیچ کتاب علمی پزشکی استفاده از گوشواره و دستبند یا کفش و دستگاه ویبره یا گن و شلوارک لاغر کننده برای کاهش و کنترل وزن مورد تأیید قرار نگرفته است. متأسفانه تبلیغ  این محصولات نوعی سوءاستفاده از علم و آگاهی مردم جامعه است. برخی افراد به دلیل اثر روحی روانی این محصولات ممکن است مقدار کمی تحت تأثیر قرار بگیرند و لاغر شوند اما  مطمئناً در درازمدت این موارد نمی‌تواند کنترل‌کننده وزن باشد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

مراقب باشید! خیلی از داروهای لاغری مجوز ندارند

5 روش‌ کاهش وزن و اثرات آن بر بدن

عمل پر طرفدار لیپو لیزر

کمربندهای لاغری فقط چربی‌ ها را جا به جا می ‌کنند

تب لاغری به شیشه رسید

داروهای لاغری غیر مجاز

اِکس در قالب کرم ‌های لاغری!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.