تبیان، دستیار زندگی
به گزارش تبیان،امروز (چهارشنبه) برابر با دوم بهمن 1392 وبیستم ربیع الاول 1435 هجری قمری و بیست و دوم ژانویه سال 2014 میلادی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوم بهمن های پر خاطره


به گزارش تبیان،امروز (چهارشنبه) برابر با دوم بهمن 1392 وبیستم ربیع الاول 1435 هجری قمری و بیست و دوم ژانویه سال 2014 میلادی است.

 مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

انقلاب

دوم بهمن 1357

سید'جلال الدین تهرانی' رییس شورای سلطنت با ارائه استعفای خود و اعلام غیرقانونی بودن شورای سلطنت با امام خمینی(ره)ملاقات كردند.

دوم بهمن 1357

'امام خمینی'(ره) طی مصاحبه ای فرمودند : ما وارث یك مملكت ویران هستیم 'محمدرضا پهلوی' را باید به ایران برگرداند و ثروتهایش را پس گرفت، 20 سال لازم است تا ویرانی ها جبران شود.

دوم بهمن 1357

سپهبد 'مهدی رحیمی' فرماندار نظامی با حفظ سمت به ریاست شهربانی برگزیده شد.

دوم بهمن 1357

'ژنرال هایزر' كه در تهران به سر می ‌برد در تلگرافی به واشنگتن تاكید كرد حتی اگر 'بختیار' سقوط كند ارتش باید با حفظ یكپارچگی خود، برای رسیدن به تفاهم و بازگشت ثبات به كشور، با انقلابیون كنار آید.

دوم بهمن 1357

'سناتور فرانك چرچ' رییس كمیته روابط خارجی سنای آمریكا به دولت 'كارتر' پیشنهاد كرد از حمایت دولت ایران خودداری كند زیرا این حمایت مردم ایران را خشمگین‌ تر كرده، سقوط دولت را تسریع می ‌كند.

دوم بهمن 1357

'رمزی كلارك' وزیر دادگستری پیشین آمریكا پس از دیدار با 'امام خمینی(ره)' در نوفل ‌لوشاتو گفت: 'آیت ‌الله خمینی(ره) مردی بسیار با هوش و خردمند است و كلید حل مشكل ایران فقط در دست ایشان است.' وی گفت: دولت 'بختیار' شبحی بیش نیست و آمریكا باید دست از حمایت وی بر دارد. زیرا همه مردم به 'آیت ‌الله خمینی' رأی می ‌دهند.

در پی انتشار نظریه 'امام‌ خمینی(ره) در تحریم رفراندوم ششم بهمن، بازار تهران تعطیل شد و مردم علیه رفراندوم مورد نظر دولت تظاهرات كردند

دوم بهمن 1357

یك گروه 15 نفری از دانشجویان ایرانی در هند سركنسولگری ایران در بمبئی را اشغال و چهار نفر را به گروگان گرفتند آنها در ابتدا عكس های 'محمدرضا پهلوی'و 'فرح دیبا'را پایین كشیدند و تابلوی سفارت جمهوری اسلامی ایران را بر در ورودی نصب كردند.

دوم بهمن 1357

رادیو مسكو اعلام كرد، در كارخانه تعمیر هلیكوپترهای جنگی ایران نزدیك به چهار هزار افسر نیروی هوائی اعتصاب غذا كرده اند و اخراج مستشاران آمریكائی را از كشور خواستار شدند.

دوم بهمن 1357

'محمدرضا پهلوی' بدون انجام آیین احترام و تشریفات وارد فرودگاه مراكش شد و اتومبیلی مستقیماً وی را رهسپار اقامتگاهش كرد.

دوم بهمن 1357

صدا و سیما اعلام كرد: جریان ورود امام خمینی(ره) به وطن مستقیماً از طریق رادیو و تلویزیون پخش می شود.

دوم بهمن 1357

انقلاب

برای استقبال از امام خمینی(ره) جمعیت زیادی از شهرها و روستاها به سوی تهران روانه شدند.

دوم بهمن 1355

'امام ‌‌خمینی(ره) به مناسبت حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان در پیامی از مردم ایران خواستند تا از كمك‌ های مالی خود نسبت به مجروحین و مصیبت ‌دیدگان این حادثه دریغ نكنند.

دوم بهمن 1348

سفیر عراق همراه با چهار دیپلمات عراقی در تهران، به تلافی اخراج 'عزت ‌الله عاملی' سفیر ایران در عراق، از ایران خارج شدند.

دوم بهمن 1343

شش جراح آمریكایی، انگلیسی و فرانسوی برای معالجه 'حسنعلی منصور' نخست وزیر وقت كه روز قبل در مقابل مجلس شورای ملی توسط یكی از اعضای گروه فداییان اسلام هدف گلوله قرار گرفت به تهران دعوت شدند.

دوم بهمن 1342

بین ایران و فیلیپین روابط سیاسی برقرار و بین آنها سفیر مبادله شد.

دوم بهمن 1341

در پی انتشار نظریه 'امام‌ خمینی(ره) در تحریم رفراندوم ششم بهمن، بازار تهران تعطیل شد و مردم علیه رفراندوم مورد نظر دولت تظاهرات كردند. حجت ‌الاسلام 'فلسفی' نیز نطق پرشوری بر علیه اصلاحات ارضی مورد نظر 'محمدرضا پهلوی' ایراد كرد. همچنین در اعتراض به لوایح شش ‌گانه شاه موسوم به 'انقلاب سفید' تظاهرات بزرگی در مسیر میدان توپخانه، سرچشمه و بهارستان برگزار و مردم در مقابل منزل آیت‌ الله 'خوانساری' اجتماع كردند.

دوم بهمن 1331

'محمدمصدق' دستور تاسیس سازمان بیمه های اجتماعی كارگران را صادر كرد.

دوم بهمن 1318

سرتیپ 'احمد نخجوان' كفیل وزارت جنگ با وابسته نظامی سفارت انگلستان در تهران ملاقات كرد و خواستار خرید 60 فروند بمب افكن‌ انگلیسی شد.

دوم بهمن 1312

'عارف قزوینی' شاعر ایرانی در 52 سالگی درگذشت و در كنار مقبره 'ابوعلی‌ سینا' در همدان دفن شد.

دوم بهمن 1307

نظامنامه لباس های متحدالشكل به تصویب هیأت وزیران رسید. این نظامنامه به دستور رضاخان تهیه و ارائه شده بود.

دوم بهمن 1299

'میرزا فتح ‌الله خان سپهدار' معروف به 'سپهدار اعظم رشتی' حكم رییس ‌الوزرائی را از 'احمدشاه قاجار' دریافت كرد.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

مطالب مرتبط:

ویژه نامه انقلاب نامه