تبیان، دستیار زندگی
شکوه قاسم نیا نامی آشنا در مقوله شعر خردسال است. قاسم نیا متولد سال ۱۳۳۴ است. او فعالیت ادبی برای کودکان و نوجوانان را از سال ۱۳۵۹ با مجله کیهان بچه ها آغاز کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکوه قاسم نیا و شعرهایی برای خردسالان


شکوه قاسم نیا نامی آشنا در مقوله شعر خردسال است. قاسم نیا متولد سال 1334 است. او فعالیت ادبی برای کودکان و نوجوانان را از سال 1359 با مجله کیهان بچه ها آغاز کرده است. به گفته خودش انتشار مجله گلک در سال 1369 بهانه ای می شود برای تمرکز او بر شعر خردسال و نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «ماه و ماهی» در انتشارات قدیانی منتشر می کند.

شکوه قاسم نیا

اوتا کنون بیش از 150عنوان کتاب برای کودکان به بازار نشر ارائه داده است. "چرا نمی خندی؟"ٰ، "قصه های شیرین هزارو یک شب"، "مجموعه قصه های شیرین کودکانه"، "پسته دهان بسته"، "آقا موشه باهوش"، "آرزوهای کرم کوچولو"، "نخودی ها"، " قاروقاروقار خبردار"، مجموعه سه جلدی "خانه ها جورواجورند"، "ماشین ها جورواجورند" و "مامان میخوام ورزش کنم"، " از آسمون تا اینجا"، "شعر دعا"، "بازی، بازی، بازی"، تعدادی از آثار اوست که در حوزه تالیف و شعر به چاپ رسیده است.

قاسم نیا برای تالیف داستان بلند "هلی فسقلی در سرزمین غولها " واشعار کتاب " کلاغه به خنده افتاد " دریازدهمین جشنواره ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو دیپلم افتخار دربخش شعر و داستان گرفت. " هلی فسقلی در سرزمین غولها" موفق به دریافت جایزه کتاب سال کودک و نوجوان در بخش داستان کودک هم شد.

نمونه هایی از اشعار شکوه قاسم نیا:

مداد تنبل 

آهای مداد تنبل

بازم غلط نوشتی

من نبودم تو بودی

که زیر خط نوشتی

من که خودم می دونم

پ سه تا نقطه داره

تو دستمو گول زدی

که دو تا شو نذاره

******

این آن

این، اسب است،

آرام است.

آن، ببر است،

در دام است.

این، مار است،

ناآرام!

آن، سار است،

بَر آن بام

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: کتابک- قانون- کلاس اولی ها

مطالب مرتبط:

پدری که هنوز قصه‌هایش تمام نشده است

مهدی آذر یزدی و کتاب‌هایی از جنس کودکان

قیصر امین پور و شعرهایی از جنس مردم

آشنایی مصطفی رحماندوست

نظر آهاری ، گوهری در ادبیات کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.