تبیان، دستیار زندگی
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مرداد ۸۸ به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید اما برای اجرایی‌شدن می‌بایست کمیسیونی به دستور رئیس‌جمهور تشکیل شود تا آیین‌نامه آن نوشته شود اما هنوز این آیین نامه نوشته نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرگردانی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از سال 88


قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مرداد 88 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید اما برای اجرایی‌شدن می‌بایست کمیسیونی به دستور رئیس‌جمهور تشکیل شود تا آیین‌نامه آن نوشته شود اما هنوز این آیین نامه نوشته نشده است.

فیلتر

براساس این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن باید حد‌اکثر 3‌ماه از تاریخ تصویب نوشته می‌شد اما بعد از گذشت 4سال هنوز این اتفاق نیفتاده است. براساس این قانون، مۆسسات عمومی، سازمان‌ها و نهادهای وابسته به حکومت به‌معنای عام کلمه شامل تمام ارگان‌ها و اجزای آنها مکلفند که اطلاعات عمومی را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند.

اطلاعات غیرشخصی مانند ضوابط و آیین‌نامه‌ها، آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری است که بر پایه این قانون منتشر می‌شود. همچنین اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است باید علاوه بر موارد قانونی موجود از طریق انتشار و اعلان عمومی و رسانه‌های همگانی به آگاهی مردم برسد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز 20روز پیش بخشنامه‌ای راجع به انتشار و تنقیح قوانین و مقررات به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ کرد که براساس آن تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم شده‌اند ضمن در دسترس قرار دادن متن آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و سایر مقررات خود را در سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران با آدرس www. dotic. ir ثبت کنند. دسترسی به این سایت برای عموم آزاد است

این قانون همچنان اجرایی‌نشده است و بسیاری از نهاد‌های حکومتی از ارائه اطلاعات به شهروندان به بهانه‌های مختلف طفره می‌روند. در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز 20روز پیش بخشنامه‌ای راجع به انتشار و تنقیح قوانین و مقررات به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ کرد که براساس آن تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم شده‌اند ضمن در دسترس قرار دادن متن آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و سایر مقررات خود را در سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران با آدرس www. dotic. ir ثبت کنند. دسترسی به این سایت برای عموم آزاد است.

بخش حقوق تبیان


منبع : همشهری آنلاین