تبیان، دستیار زندگی
ژنو 2 با حضور ایران خبرساز شده است از انتخاب نماینده ایران برای حضور در این کنفرانس تا حذف ایران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش ها به دعوت ایران به ژنو 2

ایران از ژنو2 حذف شد!


ژنو 2 با حضور ایران خبرساز شده است از انتخاب نماینده ایران برای حضور در این کنفرانس تا حذف ایران

بان کی‌مون دعوت از ایران برای شرکت در ژنو 2 را پس گرفت
بان کی مون

دبیرکل سازمان ملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دعوت از ایران را پس می‌گیرد و کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ایران برگزار خواهد شد؛ معارضان سوری هم در واکنش به این موضوع اعلام کردند که در ژنو 2 شرکت می‌کنند.«مارتین نسیرکی»، سخنگوی سازمان ملل متحد دقایقی پیش بیانیه «بان کی‌مون»، دبیرکل این سازمان را در خصوص حضور ایران در ژنو 2 خواند و گفت که بان کی‌مون به دلیل اظهارات علنی اخیر مقامات ایرانی ناامید شده و دعوت از این کشور برای شرکت در ژنو 2 را پس می‌گیرد.

وی گفت: اظهارات عمومی ایران با گفت‌وگوهای دوجانبه با دبیرکل سازگار نیست و ژنو بدون حضور ایران برگزار خواهد شد.

«بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از این بیانیه با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا درباره دعوت از ایران به ژنو 2 گفت‌وگو کرده بود.

منابعی از ائتلاف معارضان سوریه هم اعلام کرده‌ بودند در صورتی که دعوت از ایران برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 پس گرفته نشود این ائتلاف هیچ گاه در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

در همین حال، دقایقی پس از قرائت بیانیه بان کی مون مبنی بر لغو دعوت از ایران، ائتلاف ملی مخالفان سوریه هم اعلام کرد که در کنفرانس ژنو 2 شرکت خواهد کرد.

نماینده ایران در اجلاس ژنو 2 تعیین شد

در پی دعوت رسمی سازمان ملل متحد از ایران قرار بود برای شرکت در اجلاس ژنو 2 حسین امیرعبدالهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان برای شرکت در این اجلاس عازم سوئیس شود .

منابعی از ائتلاف معارضان سوریه هم اعلام کرده‌ بودند در صورتی که دعوت از ایران برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 پس گرفته نشود این ائتلاف هیچ گاه در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد

معاون وزیر خارجه ایران و نماینده ایران در این کنفرانس تاکید کرده که ایران بیانیه "ژنو 1" درباره سوریه را نخواهد پذیرفت.

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره حضور ایران در اجلاس "ژنو 2" اظهار کرد: ما در "ژنو 1" حضور نداشته‌ایم و ایران نقشی در تنظیم بیانیه آن نداشته است و اصرار برای اعلام پذیرش بیانیه "ژنو 1"، غیر قابل قبول و مردود است.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد بدون هیچ پیش شرطی در "ژنو2" حضور می‌یابد.

افخم درباره نشست ژنو چه گفت؟ سخنگوی وزارت امور خارجه اصرار غربی‌ها به پذیرش بیانیه ژنو 1 از سوی ایران را غیر قابل قبول دانست.

مذاکرات ژنو

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه  در گفت وگوی تلفنی با شبکه العالم، اظهار داشت: اصرار غربی ها برای پذیرش بیانیه ژنو 1 قابل قبول نیست و ایران در ژنو 1 حاضر نبوده و در تصویب و تنطیم بیانیه آن نشست نقشی نداشته است که حالا بخواهد آن را بپذیرد.

وی در عین حال تاکید کرد که نمایندگان کشورمان در پاسخ به دعوت دبیرکل سازمان ملل، بدون پذیرش هرگونه پیش شرط، در ژنو 2 حضور خواهند یافت.

عربستان: ایران صلاحیت حضور در ژنو 2 را ندارد!

عربستان سعودی در واکنش به دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2، نمایندگان کشورمان را شایسته حضور در این نشست ندانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم،  روزنامه سعودی الحیاة امروز (دوشنبه) نوشت: عربستان سعودی با واکنش نسبت به دعوت «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل از ایران برای حضور در نشست ژنو2، ایران را شایسته حضور در این نشست ندانست.

ریاض ضمن تکرار اتهامات خود درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه تأکید کرد که ایران مبدأ لزوم تشکیل دولت انتقالی در سوریه را نپذیرفته است.

عربستان که خود از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می‌رود و تعداد زیادی از اتباع این کشور در قالب گروهک‌های تروریستی در این کشور حضور دارند تأکید کرد که هر طرفی که به ژنو2 دعوت می‌شود باید پیش شرط تشکیل دولت انتقالی در سوریه را بپذیرد.

واشنگتن: دعوت از ایران به ژنو 2 پس گرفته شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن انتظار دارد دعوت از ایران به کنفرانس ژنو 2 پس گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن انتظار دارد دعوت از ایران به کنفرانس ژنو 2 برای حل و فصل بحران سوریه پس گرفته شود.

جان کری و با کی مون

در همین حال «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا با «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره دعوت از ایران به ژنو 2 گفت‌وگو کرد.

بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 برای حل بحران سوریه دعوت کرده و گفته که ایران در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که در روزهای گذشته چندین بار با وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده و ایران اعلامیه ژنو 1 را به عنوان اساس کنفرانس ژنو 2 پذیرفته و متعهد شده «نقشی مثبت و سازنده» در سوریه ایفا کند.

اولتیماتوم 6 ساعته معارضان سوری به بان‌کی‌مون

منابعی از ائتلاف معارضان سوریه اعلام کرده‌اند در صورتی که دعوت از ایران برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 پس گرفته نشود این ائتلاف هیچ گاه در این کنفراس شرکت نخواهد کرد.

منابعی از ائتلاف معارضان سوریه به شبکه خبری اسکای نیوز گفته‌اند در صورتی که دعوت از ایران برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 پس گرفته نشود این ائتلاف هیچ گاه در این کنفراس شرکت نخواهد کرد.

ائتلاف معارضان سوریه به بان کی مون 6 ساعت وقت داده است که دعوت از ایران را برای مشارکت در ژنو 2 را بازپس بگیرد.

این منبع اعلام کرد: به سازمان ملل متحد تا ساعت 7 به وقت ژنو مهلت می‌دهیم که تعهد ایران به پذیرفتن مصوبات ژنو یک را تضمین کند. این مهلت همچنین شامل تعهد ایران برای خارج کردن حزب الله و نیروهای خود از سوریه است.

ائتلاف معارضان تاکید کرده است اگر تا پایان این مهلت خواسته‌های ائتلاف برآورده نشود هرگز در کنفرانس ژنو 2 شرکت نخواهیم کرد.

ریاض ضمن تکرار اتهامات خود درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه تأکید کرد که ایران مبدأ لزوم تشکیل دولت انتقالی در سوریه را نپذیرفته است

ولایتی: ایران با "پیش‌شرط" در ژنو 2 شرکت نمی‌کند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد:ایران هیچگونه پیش‌شرطی را برای حضور در ژنو 2 نمی‌پذیرد و اگر دعوت بان‌کی‌مون از جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر پذیرش بیانیه ژنو یک باشد، به معنای پیش‌شرط است و ایران آن را نمی‌پذیرد.

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل  در پاسخ به سوالی راجع به دعوت از ایران برای شرکت در ژنو 2 از سوی بان‌کی‌مون، و این گفته دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اینکه دعوت از ایران به معنای پایبندی ایران به بیانیه ژنو یک است، تاکید کرد: نکته بسیار مهم منفی مصوبه اجلاس ژنو 1 این است که اگر آن پذیرفته شود، باید دولت قانونی سوریه که عضو رسمی سازمان ملل بوده و سابقه بسیار ارزشمندی در پایبندی به مقررات بین المللی دارد باید یک طرف میز مذاکره بنشیند حال آنکه در طرف مقابل میز مذاکره تروریست‌هایی حضور دارند که برخی سوری هستند و البته برخی دیگر نیز از کشورهای دیگر با حمایت کشورهای مستکبر و استعماری و مرتجع به سوریه گسیل شده‌اند.

فرآوری: عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع : تابناک/ ایسنا/ تینسم/  فارس/ العالم

مطالب مرتبط:

دیپلماسی فعال و حل بحران‌های منطقه