نگاههای آلوده به گناه در اینترنت!
روز گرمی بود، زن جوانی كه لباس كافی نپوشیده بود در حال عبور از خیابان بود، در همان حال مردی از مسلمانان چشمش به او افتاد، با دیدن زن تحریک شد و به دنبالش به راه افتاد، اندام آن زن و برجستگیهای بدنش تمام فكر مرد را مشغول كرده بود، در همین حین بود كه پیشانیاش با استخوانی كه از دیواری بیرون آمده بود برخورد كرد، خون، تمام صورتش را سرخ كرد....
با همین صورت خونی خدمت رسول خدا رسید و جریان را به ایشان نقل كرد، كه این مساله آسمانی شد و قانون گذار اصلی و خالق همه انسانها كه از علتهای افعال آگاه است دستوری صادر فرمودند كه برای همه انسانها لازم الاجرا است. خداوند فرمودند: «به مۆمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ كنند این براى آنان پاكیزهتر است خداوند از آنچه انجام مىدهید آگاه است.» [1]
خداوند مهربان و حكیم در این آیه شریفه به مومنان دستور داده است كه نگاه خود را مدیریت كنند و هنگامی كه نامحرمی را می بینند وسعت نگاهشان را از روی او بردارند، و این دستور خداوند قطعا به خاطر این است كه یكی از عواملِ تحریك شهوت و انحراف، نگاه است.
همان گونه كه نگاه كردن به زن نامحرم در فضای حقیقی و زندگی روزمره میتواند شهوت را تحریك كند و انسان را به سوی گناه سوق دهد در فضای مجاز نیز؛ همین خاصیت تحریك كردن به وسیله نگاه، امكان پذیر است.
دیدن تصاویر مبتذل و س ك س خواه از طریق موبایل، یا ماهواره و یا اینترنت باشد قطعا شهوت را تحریك میكند و اولین مرحله زنا همین نگاه كردن است همان گونه كه رسول گرامی اسلام میفرماید: «برای هر عضوی بهرهای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و...) است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و... می باشد.»[2]
این روایت، برای پیشگیری از گناه است؛ یعنی انسان بدون مقدمه به عمل منافی با عفت مبتلا نمیشود. بلكه اول نگاه میكند و به دنبال آن دل و فكر انسان متوجه نامحرم میشود، و اگر بر نفس خود مسلّط نشود، به زنا آلوده میشود؛ لذا اسلام برای این كه از همان قدم اول جلوی گناه را بگیرد، میفرماید: زنا و یا هر گناه دیگر مراتب و درجاتی دارد كه به تدریج به مرحله نهایی منجر میشود؛ بنابراین مۆمن باید قدم اول را برندارد، تابه مراحل بعدی كشیده نشود.
بلی، مرحله نهایی نگاه زنا است، اما چون تا مقدمات و نگاه به نامحرم نباشد، كار به آن جا نمیرسد، لذا از نگاه به نامحرم به عنوان عمل شنیع زنا یاد شده است.
به خاطر همین است كه همه مراجع تقلید در پاسخ به این سوال كه «نگاه کردن به عکسهای عریان و برهنه زنان و مردان مسلمان و غیر مسلمان چه حکمی دارد؟ فرمودهاند: «اگر با قصد لذت باشد, حرام است و بنابر احتیاط واجب بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.» [3] و برخی دیگر از مراجع فرمودهاند: نگاه به آنها جایز نیست هر چند بدون قصد لذت باشد.[4]
البته همان گونه كه مردها باید مواظب نگاه خود باشند و تصاویر و مطالب هر سایتی را نخوانند و نگاه نكنند زنها نیز تكالیفی دارند كه با رعایت كردنش قطعا به نفع خودشان عمل كردهاند خداوند در قرآن كریم زنان را نیز به حفظ نگاه و حجاب دعوت كرده و فرموده است: «و به آنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوسآلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را- جز آن مقدار كه نمایان است- آشكار ننمایند و (اطراف) روسرىهاى خود را بر سینه خود افكنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشكار نسازند مگر برای...» [5]
طبق این آیه شریفه زنان نیز همانند مردها مكلف به كنترل چشم و همچنین حفظ حجاب و رعایت حدود الهی هستند و قطعا رعایت كردن این موارد به نفع خود زنان است چرا كه اگه اگر حجاب خود را حفظ كنند از گزند_ انسانهایی كه شهوتشان برای لحظهای تحریك شده و بعد از ارضا آن زن را رها كرده و میروند_ در امان خواهند بود، و این باعث میشود زنان با ازدواج به خواستهای خود برسند كه در سایه ازدواج هم لذتشان همیشگی خواهد بود و هم نیازهای دیگرشان تامین خواهد شد.
با توجه به مطالب فوق میشود به این نتیجه رسید كه مهمترین اخلاقیات اینترنتی حفظ نگاه است، چرا كه نگاه همانند همان شعله كبریتی است كه اگر برافروخته شود تلی از چوب را با خود خواهد سوزاند و نگاه هم اگر كنترل نشود خرمنی از ایمان را با شعلههای شهوت میسوزاند و از بین میبرد.
پی نوشت ها:
[1]. «قُلْ لِلْمُۆْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ». [سوره نور آیه 30]
[2].«لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی...».. [ وسایل الشیعه، ج 14، ص 138]
[3].سیستانی, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ) تبریزی, صراط النجاة, ج 3, س 778 خامنه ای,اجوبة الاستفتاءات, س 1314 فاضل, جامع المسائل, ج 1, س 1731 و تعلیقات علی العروة, ج 1, (احکام التخلی ) امام, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی), م 2
[4]. مکارم, استفتاءات, ج 2, س 1033, تعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2 صافی, جامع الاحکام, ج 2, س 1707 نوری, التعلیقات علی العروة, (احکام التخلی ), م 2 دفتر: بهجت.
[5]. «وَ قُلْ لِلْمُۆْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ ...». [سوره نور آیه 31]
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
منبع: سایت رهروان ولایت